2024-03-08, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chill.Pill
man kan köpa egna tester som man tar med blodet. Jag ville absolut inte ha detta, så jag valde kolla det.

Lösaktigt att inte informera mig om att risk för smitta fanns . Idiot. Tänk om jag hade blivit smittad, och hade träffat någon mer seriös och pålitlig i framtiden, som hade saboterats pga herpes-smitta. Som om jag hade ansett att det var värt det…

Problemet är när ni medvetet smittat sådant här vidare. Lyckligtvis var jag ju negativ.

Det är ju detta som jag menar... Vad är lösaktigt när de flesta barn blir smittade av HSV-1? Har du läst på om viruset, det är väldigt nyttigt att göra detta för det här viruset är väldigt lurigt.
Väldigt många bär på just HSV-1 som föredrar att vara oralt, men i nuläget börjar smitta från mun till könsorgan.
Som jag skrev tidigare är det en skev syn om det visar sig positivt utan att man har svabbat... Varför? Jo, för det kan sätta sig på olika delar av kroppen, såsom fingertopparna. Så hur ska man skydda andra då? Man använder sina händer för att ta på diverse områden som andra också gör i kollektivtrafiken, men nu vill jag inte skrämma folk men det finns så mycket okunskap kring detta att det är häpnadsväckande.

Om du ska vara på den säkra sidan ska du ALLTID prata om sexuell hälsa med någon som du ska sexa med. Gör du det, bra, om inte då är detta med allt som du skriver att det är lösaktigt en ganska vinklad synvinkel av det hela. Jag kan nästan lägga handen på hjärtat att det inte är många som pratar om det här utan "dras med i stundens hetta".

Så du gick till någon könsmottagning då?
Citera
2024-03-08, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rozenkvarts
Fick själv, trodde jag, herpes av mitt ex när han hade ett munsår. Fick ett ganska kraftigt utbrott där nere men har inte haft det sen dess, säkert 8 år sen nu. Frågan är om det verkligen är det jag fått då?
Fanns det något test man kan göra även när man inte har utbrott?

Du fick säkert HSV-1 Genital... Om du dessutom fick feber, så har du garanterat HSV-1 genital. Jag fick det också av samma sak, någon sög av mig som hade just detta... Gått över 1 år nu, inget utbrott. Antingen får man det i början och den sinar ut med tiden, men våra kroppar fungerar annorlunda, men HSV-1 föredrar att vara oralt... Folk med munsår får detta fler gånger under sin levnadstid än någon som fått smittan därnere (HSV-genital).

Du kan ta blodprov, och det kommer förmodligen visa sig vara just HSV-1... Men du kan dessutom ha haft detta i munnen när du var liten genom att någon familjemedlem pussat dig på kinden och du sedan gnuggat det runt munnen. Blodprov + svabb när du får utbrott bestämmer lite vilken typ av HSV du har på den specifika kroppsdelen som blir svabbad.
Citera
2024-03-08, 19:19
Medlem
Rozenkvartss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locho
Du fick säkert HSV-1 Genital... Om du dessutom fick feber, så har du garanterat HSV-1 genital. Jag fick det också av samma sak, någon sög av mig som hade just detta... Gått över 1 år nu, inget utbrott. Antingen får man det i början och den sinar ut med tiden, men våra kroppar fungerar annorlunda, men HSV-1 föredrar att vara oralt... Folk med munsår får detta fler gånger under sin levnadstid än någon som fått smittan därnere (HSV-genital).

Du kan ta blodprov, och det kommer förmodligen visa sig vara just HSV-1... Men du kan dessutom ha haft detta i munnen när du var liten genom att någon familjemedlem pussat dig på kinden och du sedan gnuggat det runt munnen. Blodprov + svabb när du får utbrott bestämmer lite vilken typ av HSV du har på den specifika kroppsdelen som blir svabbad.

Fast jag får ju typ aldrig utbrott. Är nog 5 år sen sist och är inte säker på att det var det.
Citera
2024-03-08, 19:55
Medlem
Citat:
Fast jag får ju typ aldrig utbrott. Är nog 5 år sen sist och är inte säker på att det var det.

Inget att skämmas över... Var glad att du inte har HSV-1 i munnen för det ger fler utbrott än HSV-1 därnere... Sedan så smittar du inte lika lätt då HSV-1 föredrar att vara i munnen.

Läkaren sa till mig om du inte får något utbrott första året så är det högst sannolikt att du inte alls kommer få något utbrott heller i framtiden... Det var 3 läkare som kollade till skrevet på mig, inte roligt men vette fan varför dem var 3, lämpligt pinsamt men det gjorde inte saken bättre när en sjuksköterska skulle svabba blåsorna... Aj ! säger jag bara.

Jag har läst på en hel del, så jag vet att min information är relativt korrekt.
Citera
2024-03-08, 20:22
Medlem
Rozenkvartss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locho
Inget att skämmas över... Var glad att du inte har HSV-1 i munnen för det ger fler utbrott än HSV-1 därnere... Sedan så smittar du inte lika lätt då HSV-1 föredrar att vara i munnen.

Läkaren sa till mig om du inte får något utbrott första året så är det högst sannolikt att du inte alls kommer få något utbrott heller i framtiden... Det var 3 läkare som kollade till skrevet på mig, inte roligt men vette fan varför dem var 3, lämpligt pinsamt men det gjorde inte saken bättre när en sjuksköterska skulle svabba blåsorna... Aj ! säger jag bara.

Jag har läst på en hel del, så jag vet att min information är relativt korrekt.

Jo fast tror ändå de flesta skiter i om nån har blåsor på munnen då munsår är himla vanligt, däremot i nedre regionerna blir fler rädda att bli smittade.
Personligen känner jag 5 kvinnor som har könsherpes, tror det är mycket vanligare än man tror. Är ju inget vanligt samtalsämne heller så ren slump jag fått reda på det.
Citera
2024-03-08, 22:00
Medlem
Citat:
Jo fast tror ändå de flesta skiter i om nån har blåsor på munnen då munsår är himla vanligt, däremot i nedre regionerna blir fler rädda att bli smittade.
Personligen känner jag 5 kvinnor som har könsherpes, tror det är mycket vanligare än man tror. Är ju inget vanligt samtalsämne heller så ren slump jag fått reda på det.

Ja, det är så det är... Och vad jag tycker om det, det är värsta hyckleriet.

HSV-2 kan vara mer aggressiv därnere då det föredrar att sätta sig där... Jag var väldigt oroad att jag hade just den typen när jag började bli manisk i min informationsökning. Jag hade varit mer illa till mods då utbrotten sker mer frekvent och föredrar att vara därnere.

Jag ser ju lite annorlunda på folk som har "munsår" och säger att det "bara" är munsår... Det är herpes och det syns... Men inte ska jag klanka ner på folk som säger så, men det är bara lite ironisk när jag vet vad det är nu. Det är herpes simplex virus typ 1.

Folk blir ju "rädda" när det är därnere för vi är sexuella varelser och inte vill vi bli dömda eller känna skam över något som vi alla människor har ett behov utav (asexuella är ett undantag).
Citera
2024-03-09, 13:49
Medlem
tjallepetters avatar
Om så många tjejer har typ 2 så förstår jag faktiskt inte hur de inte e olagligt att inte berätta...
Citera
2024-03-10, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Om så många tjejer har typ 2 så förstår jag faktiskt inte hur de inte e olagligt att inte berätta...
Är inte tjejer bättre på att berätta det då än killar? Jag hade gjort det, helt klart.
Citera
2024-03-11, 09:22
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Är inte tjejer bättre på att berätta det då än killar? Jag hade gjort det, helt klart.

Majoriteten gör det inte. Dela för att de skäms men också dels för att de inte vet om att de bär på skiten.

Därav borde man testa lika frekvent som klamydia och tvingas berätta.
Citera
2026-08-17, 09:46
Medlem
Citat:
man kan köpa egna tester som man tar med blodet. Jag ville absolut inte ha detta, så jag valde kolla det.

Lösaktigt att inte informera mig om att risk för smitta fanns . Idiot. Tänk om jag hade blivit smittad, och hade träffat någon mer seriös och pålitlig i framtiden, som hade saboterats pga herpes-smitta. Som om jag hade ansett att det var värt det…

Problemet är när ni medvetet smittat sådant här vidare. Lyckligtvis var jag ju negativ.

Jag skulle också vilja testa mig. Läst att man behöver vänta i ungefär 12 veckor. Vilka blodprov använde dig och hur gick du tillväga?
Citera
2026-08-17, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saraeriksson12345
Hej!
Har nyss gått ur en relation där jag fick underlivsherpes, vilket självklart känns jobbigt. Dock får man det ju endast ca 1 gång per år så det går ju verkligen att leva med. Medeciner har jag också som jag tar vid utbrott. Men då är min fråga hur ska jag berätta detta för en framtida partner? Jag är så rädd för att skrämma bort den. Finns det någon där ute som gjort det och kan dela med sig av kloka råd? Blir killar avskräckta? Tänker självklart inte berätta det direkt utan när jag känner mig mer trygg med honom.

Tacksam för svar! Vill inte gå omkring och oroa mig
Nästan alla har Herpesvirus, latent 80% eller ngt åt det hpllet. Så du kan ha blivit smittad av ngn annan.
Citera
2026-08-17, 18:34
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Nästan alla har Herpesvirus, latent 80% eller ngt åt det hpllet. Så du kan ha blivit smittad av ngn annan.
Du tänker på munherpes. Genitalherpes är ovanligare, viruset bärs av 15-20% av de vuxna svenskarna enligt en snabb sökning på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in