2014-09-15, 22:34
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det känns som AIK mest tänker på MFF-matchen och missar att lägga fokus på andra matcher som man måste vinna. Verkar vara så även från er supportrar. Ni har redan börjat snacka om den matchen. Det var likadant 2012 när ni pratade om slutmatchen på Råsunda flera månader långt innan. Det var mer fokus på att vinna den matchen än att ta så många poäng som möjligt.
Vad supportrarna tänker på och vad spelarna tänker på ska skilja sig radikalt. Supportrar har som vana att bygga upp drömscenarion men inte fan ska det fastna på spelarnas skallar.

Helsingborg vann idag för att dom kort och gott var bättre, kanske inte så mycket i andra halvlek där jag faktiskt tycker att vi får igång en bra press med många avslut men var inte effektiva, Lorentzson, Ofori och Goitom hade chanser som på en bra dag skulle sitta. Nu blev det inte så..

Malmömatchen kommer tyvärr kännas avslagen om det är ännu en andraplats man har i sikte vilket börjar kännas mer och mer realistiskt..

Men kom å tänka på saken: När senast hände det i allsvenskan att samma lag slutar etta och tvåa två år i rad?
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Hur många guld har ni haft sen andra världskriget, 2? Så direkt vanligt låter det inte som.
Fan Salorm, det var för bara några dagar sen jag skrev att vi har 3.
Citera
2014-09-15, 22:39
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Fan Salorm, det var för bara några dagar sen jag skrev att vi har 3.

Jag har varit packad i 5 dar.. SJUKT.... 3 andraplatser?
Citera
2014-09-15, 22:44
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Vad supportrarna tänker på och vad spelarna tänker på ska skilja sig radikalt. Supportrar har som vana att bygga upp drömscenarion men inte fan ska det fastna på spelarnas skallar.

Helsingborg vann idag för att dom kort och gott var bättre, kanske inte så mycket i andra halvlek där jag faktiskt tycker att vi får igång en bra press med många avslut men var inte effektiva, Lorentzson, Ofori och Goitom hade chanser som på en bra dag skulle sitta. Nu blev det inte så..

Malmömatchen kommer tyvärr kännas avslagen om det är ännu en andraplats man har i sikte vilket börjar kännas mer och mer realistiskt..

Men kom å tänka på saken: När senast hände det i allsvenskan att samma lag slutar etta och tvåa två år i rad?

Hur spelarna, klubben och supportrarna resonerar och funderar går nog väldigt mycket hand i hand. Hur supportrarnas mentalitet och inställning är inför olika matcher har nog stor betydelse tror jag. Ni jublar åt att MFF tappar poäng mot Häcken innan ni själva har gjort jobbet. Jag tror det är fel inställning. Då har ni redan räknat hem segern. Ni hade/har redan det inställt på att MFF hemma kommer att bli en direkt avgörande match utan att tänka på att jobbet fram dit måste också göras.
Citera
2014-09-15, 22:48
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
De ska inte behöva sätta sig i en sådan här situation. När man spikade höstomgångarna så har man datumen för Europaspelet. Då vet man att det inte är Europa League-matcher på torsdagen innan men CL-matcher på tisdagen efter. Är de så dumma att de utgår från att ett svenskt lag kvalar ändå inte in?
Nåja, det händer ju inte särskilt ofta. Det kanske finns aspekter som väger upp pajas-stämpeln de får när de inte räknar med svenskt avancemang. Däremot undrar jag lite vad arena-bolagen tycker, accepterar de bara matchflyttar hux flux utan kompensation?

Tycker att det är smått värre att det tar sådan tid att komma till beslut när man har alla fakta.
Citera
2014-09-15, 22:52
Medlem
HerrStorfurstes avatar
Härlig seger och framför allt skönt att se att uppehållet inte tog ifrån oss det fina spelet. Vi var det bättre laget matchen igenom och helt överlägsna under första halvlek. Gerzic och Sobra gjorde strålande insatser och den sistnämnde verkar ha hittat helt rätt i den svartvita tröjan. Nu när kontraktet med största sannolikhet är säkrat är det bara att sikta mot Europa
Citera
2014-09-15, 22:57
Medlem
Citat:

1990 kom IFK Göteborg etta i grundserien framför IFK Norrköping på andra plats. SM-finalen spelades mellan samma två lag, IFK Göteborg vann.
1991 slutade mästerskapsserien med IFK Göteborg på första plats och IFK Norrköping på andra.
Citera
2014-09-15, 23:25
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Jag har varit packad i 5 dar.. SJUKT.... 3 andraplatser?
Tredje andraplatsen sen bajen åkte ned är på gång.
Citat:
Hur spelarna, klubben och supportrarna resonerar och funderar går nog väldigt mycket hand i hand. Hur supportrarnas mentalitet och inställning är inför olika matcher har nog stor betydelse tror jag. Ni jublar åt att MFF tappar poäng mot Häcken innan ni själva har gjort jobbet. Jag tror det är fel inställning. Då har ni redan räknat hem segern. Ni hade/har redan det inställt på att MFF hemma kommer att bli en direkt avgörande match utan att tänka på att jobbet fram dit måste också göras.
Då borde Djurgården åkt ut förra året.

Och att man jublar när den enda konkurrenten uppåt tappar poäng är normalt. Men de kommer snart till en gräns då det inte spelar nån roll.. Hoppet är inte dött men ligger i en sån djup koma att man snart drar ur sladden..

Lite annan fakta: Säsongen 2009 sluta vi på 61 poäng:
18 vinster.
7 oavgjorda.
5 förluster.

Nu är vi uppe i:
13 vinster.
5 oavgjorda.
5 förluster.

Förutsatt att Malmö kommer upp i den nivån vilket ser högst troligt ut får vi enbart kryssa två eller förlora en och vinna resten av säsongens matcher. Chanserna är inte stora så om inget jäkligt märkligt händer säger jag detta efter omgång 23: Hatten av Malmö!

Känner jag AIK rätt kommer vi vinna mot Halmstad och eventuellt mot Mjällby för att få upp en slags hyp men sen falla pladask till supportrarnas ilska mot tränarstaben..

Nog för att det inte är dåligt att komma tvåa och nog fan är det underhållande att va med i racet varje år men att hamna näst högst på prispallen är inget man firar..
Citera
2014-09-15, 23:26
Medlem
Oväntad men underbar seger mot Gnaget! Vår första halvlek är mer eller mindre perfekt genomförd, och jisses vad Accam leker med ert försvar idag. Alla vet det redan men det tål att upprepas, den här pågen är på tok för bra för den här ligan. Bara att se till att njuta riktigt mycket så länge han blir kvar. Riktigt fin match av Pálsson också, han ska ha mycket cred. Och äntligen visar Andersson prov på att han ännu kan, vacker frispark!

Nu ska det dock oerhört mycket till för att det ska bli poäng mot Malmö. Avstängningen på Accam är otroligt kännbar, utan honom vettefan om vi får ett endaste vettigt anfall i derbyt. Blir till att försöka gneta till sig ett 0-0 resultat förmodar jag...

Men idag är man bara glad! Avståndet till den absoluta botten känns betryggande!
Citera
2014-09-16, 02:02
Medlem
ZlatanManias avatar
Vad är egentligen grejen med att varje möte som kanske ska räknas som hett betraktas som "derby" i olika medier och forum? Västkustderby, Smålandsderby, Skånederby, 08-derby.. Tar sig Giffarna upp blir det säkert Norrlandsderby med Gefle. Och varför inte börja kalla diverse matcher E4-derby när man ändå håller på?

Är det för att öka intresset som man slänger in ordet derby eller vad är de frågan om?
Citera
2014-09-16, 02:35
Medlem
Citat:
Vad är egentligen grejen med att varje möte som kanske ska räknas som hett betraktas som "derby" i olika medier och forum? Västkustderby, Smålandsderby, Skånederby, 08-derby.. Tar sig Giffarna upp blir det säkert Norrlandsderby med Gefle. Och varför inte börja kalla diverse matcher E4-derby när man ändå håller på?

Är det för att öka intresset som man slänger in ordet derby eller vad är de frågan om?

Skulle tro att det är för att öka intresset vilket jag tycker är rätt då svensk media i övrigt mest slickar Englands röv. Tycker dock det är befogat att kalla exempelvis MFF-HIF för derby då det inte tar mer än 30 min mellan städerna och det mest folktätaste området i Skandinavien med över 4 miljoner invånare (fast danskarna skiter i vår fotboll och vi i deras men finns nog inget län i Sverige som identifierar sig med sitt landskap så som skåningar). Det är ju inte heller unikt för Sverige att kalla heta matcher för derby. Kolla på Italien exempelvis.
Senast redigerad av 5778 2014-09-16 kl. 02:40.
Citera
2014-09-16, 10:49
Medlem
svulles avatar
Föga förvånande så vek AIK alltså ned sig när det hettade till i toppen igen. Någonstans kan man ju inte bli förbannad eftersom man alltid är inställd på det här utfallet dessa dagar.
Citera
2014-09-16, 10:51
Medlem
Citat:

nej, man jublar för att MFF tappar poäng då det är bra oavsett om AIK tar 0, 1 eller 3 poäng, det egna resultatet är inte relevant i sammanhanget, hur än AIK spelar så är det självfallet bra när det enda laget före dom i tabellen tappar poäng. är det din egna fantasi som får dig att tro att man gör det för att man ser det som självklart att AIK plockat in 2 poäng av försprånget så fort malmö kryssade?

sen tror jag knappast spelarna sitter och hänger på internet-forum och ha fått någon vidare uppfattning om huruvida enstaka fans sitter o skriver att de redan räknar med att AIK plockat in 2p efter omgången, så hur det nu skulle påverka spelarnas mentalitet kan jag inte förstå, inte för jag tror att det skulle påverka vad fansen nu tycker och tror i vilket fall.
Senast redigerad av M.S 2014-09-16 kl. 10:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in