Flashback bygger pepparkakshus!
2017-05-28, 15:35
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NativeTongue
Fortsatta spekulationer om kvinnans identitet:

Varför skulle boken vara mindre canon för att den är skriven av Frost? Twin Peaks är minst lika mycket Frosts skapelse som det är Lynch. Du resonerar helt obegripligt. Nej, ursäkta mig, du resonerar inte alls. Vidare så har boken redan vävts in i tv-serien ett flertal gånger i tredje säsongen men det missade du förstås?

Tredje säsongen är hittills mycket bättre än jag hade kunnat föreställa mig. Jävlarjävlarjävlar så bra den är!
Citera
2017-05-28, 17:05
Medlem
NativeTongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Varför skulle boken vara mindre canon för att den är skriven av Frost? Twin Peaks är minst lika mycket Frosts skapelse som det är Lynch. Du resonerar helt obegripligt. Nej, ursäkta mig, du resonerar inte alls. Vidare så har boken redan vävts in i tv-serien ett flertal gånger i tredje säsongen men det missade du förstås?

Tredje säsongen är hittills mycket bättre än jag hade kunnat föreställa mig. Jävlarjävlarjävlar så bra den är!

Det finns ingen orsak att vara syrlig... Ingen vet hur mycket material från boken som kommer att leta sig in i serien. Jag ifrågasätter inte Frosts del i skapandet av Twin Peaks, däremot konstaterar jag att serien i högsta grad är ett samarbete. Boken har Frost skrivit på egen hand och därför menar jag att det inte är helt säkert att allt som står i boken kommer att stämma överens med The Return. Sedan har jag absolut lagt märke till att vissa detaljer från boken har vävts in, exempelvis FBI-agenten Tammy Preston.

I övrigt håller även jag med om den starka starten på säsongen.
Citera
2017-05-28, 22:59
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Ser inte att Laura Dern är listad någonstans där på Imdb, men vad jag vet så ska hon väl vara med i tredje säsongen. Tänk ifall det är Diane hon kommer att spela. Jädrar vad glad som ett litet barn jag kommer att bli i så fall.

Ja, visst hade jag velat se Diane! Frågan är då om IMDB inte får en komplett rollista utan bara en partiell som kompletteras efter hand? Jag vet inte alls om det förekommer när det gäller nya serier att man gör så? Att den kompletta rollistan är mörkad på IMDB?
Citera
2017-05-28, 23:03
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamalKhan
Tragiskt att se så många Lynchwankers här och så få Twin Peaks fans. Tycker de första avsnitten har fått på tok för mycket beröm.

Jag är definitivt ett TP-fan och har inte sett allt som Lynch gjort, men för mig har de första avsnitten skapat tillräckligt mycket av samma känsla av det oväntade och nyskapande som originalserien gjorde då, och det var vad jag hoppades på. Hade vi bara fått "more of the same" eller rent av någon sorts nostalgikick hade jag blivit besviken. Balansen mellan igenkännande och det oväntade och hur det är länkat uppfyller helt klart mina förväntningar som TP-fan.
Citera
2017-05-28, 23:26
Medlem
bringeroflights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag är definitivt ett TP-fan och har inte sett allt som Lynch gjort, men för mig har de första avsnitten skapat tillräckligt mycket av samma känsla av det oväntade och nyskapande som originalserien gjorde då, och det var vad jag hoppades på. Hade vi bara fått "more of the same" eller rent av någon sorts nostalgikick hade jag blivit besviken. Balansen mellan igenkännande och det oväntade och hur det är länkat uppfyller helt klart mina förväntningar som TP-fan.
Jag vet inte om jag tycker det är så mycket igenkännande, kanske glömt mycket från när det begav sig. Visst karaktärerna från Twin Peaks kommer jag ihåg men handlingen är ganska avlägsen. Mordet på bibliotekarien har potential att blir som gamla Twin Peaks men det har hittills inte fått tillräckligt med utrymme. Mycket snurrigt med Cooper och Cooper, även lite för mycket Red room. Twin Peaks behöver knytas ihop med resten snart så det inte bara blir Lucy och Andy fånar runt på polisstationen.
Citera
2017-05-29, 00:10
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NativeTongue
Det finns ingen orsak att vara syrlig... Ingen vet hur mycket material från boken som kommer att leta sig in i serien. Jag ifrågasätter inte Frosts del i skapandet av Twin Peaks, däremot konstaterar jag att serien i högsta grad är ett samarbete. Boken har Frost skrivit på egen hand och därför menar jag att det inte är helt säkert att allt som står i boken kommer att stämma överens med The Return. Sedan har jag absolut lagt märke till att vissa detaljer från boken har vävts in, exempelvis FBI-agenten Tammy Preston.

I övrigt håller även jag med om den starka starten på säsongen.

Ursäkta, min ton var helt obefogad, det har du alldeles rätt i.

Castingen är, än så länge, verkligen helt perfekt, precis som i säsong ett och två. Jag ska erkänna att jag är helt lost angående vissa grejer och jag anar att vi inte kommer att få alla svaren serverade innan säsongen är slut. Precis som det ska vara. Det är förbaskat trevligt att kunna spekulera fritt i huvudet. Och Lucy, min Lucy, fortfarande lika söt!
Citera
2017-05-29, 04:13
Medlem
Kan inte säga annat än att så här långt, 4 avsnitt in på nya säsongen är jag extremt lycklig och imponerad av vad vi har fått se. Första titten av dem 4 avsnitten hypnotiserade mig och jag blev helt fast. Det är en blandningen av allt Lynch gjort tidigare samtidigt som det verkligen känns som Twin Peaks 25 år senare. Världen har utvecklats likt vår egen värld och känns mer global och råare, samtidigt som vi fått se scener och karaktärer som verkar leva kvar i en bubbla och inte följt med i tiden.

Berättande är verkligen format som en 18 timmars film och har man det i åtanke och ser avsnitten en andra vända blir strukturen i berättandet väldigt tydligt och "simpelt", speciellt i jämförelse med andra Lynch filmer.
Det bidrar givetvis till att tempot blir rätt så långsamt vilket jag uppskattar och tycker funkar otroligt bra i princip varenda scen. Inte en enda gång var jag uttråkad och tyckte att det borde gått snabbare. Det märks att Lynch gillar att måla och varje scen känns som en tavla som dels är vacker att beskåda utan att kunna ge en konkret förklaring till varför, men även full av detaljer att analysera och begrunda kring vad det betyder.
En favorit scen bland ett hav av fantastiska scener är den som kanske bäst beskriver vad jag menar:

Det är väll ungefär 1 % av vad jag skulle vilja säga angående den nya säsongen men utan att flumma på för mycket vill jag bara säga att jag är så glad att det inte bara har blivit ett hav nostalgi(vilket jag inte trodde det skulle bli), utan att serien har något nytt att berätta, att världen har gått framåt den senaste 25 åren. Den gamla karaktärerna är kvar men utan musiken från förr och andra elementet känns det inte riktigt som förr, ungefär som att besöka ens barndoms hem 25 år senare, det är som du minns det men med en känsla av något saknas. Tycker det känns rätt tydligt också hur dem behandlar nostalgi som tema. I början uppmanar Jätten oss att lyssna på ljudet, och såhär långt är det uppenbart att något är fel vilket Gordon Cole också upprepar till oss, publiken.

Well well, så här långt kan jag bara säga, jag älskart!
Citera
2017-05-29, 05:28
Medlem
KamalKhans avatar
Citat:

Tyvärr finns det i stort sätt ingenting igenkännande alls. Om jag vill se något uppfriskande och nytt så ser jag på en ny serie. Det här jag bevittnar nu är bara Lynchpropaganda och det är inte det jag ville se i nya Twin Peaks.
Citera
2017-05-29, 06:19
Sett dubbelavsnittet.
Förstod ingenting, kan ha varit det värsta sliten jag någonsin har sett.
Citera
2017-05-29, 07:36
Medlem
Citat:
Ja, visst hade jag velat se Diane! Frågan är då om IMDB inte får en komplett rollista utan bara en partiell som kompletteras efter hand? Jag vet inte alls om det förekommer när det gäller nya serier att man gör så? Att den kompletta rollistan är mörkad på IMDB?

Jag har hört från en pålitlig källa att Imdb inte fick något utskick med info om vilka skådespelare som är i vilka avsnitt. Det enda de fick var en lista på skådespelarna där det stod att de alla var med i ett avsnitt styck, eller med i första avsnittet, vilket ju förstås inte stämmer, så detta kommer att måste redigeras efterhand varteftersom avsnitten sänds.
Citera
2017-05-29, 14:52
Medlem
Neofytens avatar
Vafan jag gick och väntade mig avsnitt 5 idag ju, missat helt att det är om en vecka det kommer.
Citera
2017-05-29, 16:51
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Vafan jag gick och väntade mig avsnitt 5 idag ju, missat helt att det är om en vecka det kommer.
Nääääjjj! Är det så? Trodde också det skulle komma idag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in