Tyckte frsta avsnittet var bra och mystiskt, men efter det s undrar jag serist vad som hnder..
Ingen tydlig story, knappt ngon dialog, samt att det verkar varit ngon form utav gaslcka i twin peaks fr numera verkar alla helt jvla efterblivna.. i gamla twin peaks fanns i alla fall karaktrer som var hyfsat normala om n excentriska. Men detta r bara ljligt, Andy och Lucy r numera karikatyrer.
Den lilla dialog som finns r fr det mesta bara kryptiskt och i gtor som kombineras med lnga utdragna scener dr inget av uppenbart vrde hnder.
Detta kanske r ett konstprojekt av Lynch som handlar om att se hur man kan testa en tv-publik eller liknande, 9,5 rating p imdb r ett jvla skmt, verkar vara en sdan grej som ingen journalist eller annan vgar ifrgastta fr att riskera att framstlla sig sjlv som korkade eller inte ha det dr "djupet" som man ska ha fr att frst den.
Om serien fortstter i samma stil s kommer den glmmas bort och definitivt inte f ngon ny ssong, ratings i all ra, men tittare betyder allt.
Jag kan inte pst att jag frstr speciellt mycket av det vi har sett hittills, men det str inte mig ett dugg. Det hr r surrealism och absurdism i dess tokigaste form, och jag lskar det!
Spekulationer angende kvinnan som Gordon Cole (Lynch) nmner i senaste avsnittet:
Vem tror ni att syftar p nr han talar om kvinnan som ska trffa Cooper/Bob? Lste en artikel som la fram teorin att det r Sarah Palmer d hon knner honom vl, har alkoholproblem, samt frmgan att se andar frn Black Lodge. En annan mjlighet r att man syftar p Coops gamla flrt Audrey, frutsatt hon verlevde bankexplosionen. Sjlv hoppas jag p att man slutligen fr se hans gamla sekreterare Diane. Det vore grymt!
Senast redigerad av NativeTongue 2017-05-26 kl. 15:28.
Nu r det allts dags fr den hr ugglan att ta sig an s. 3 av ''Twin peaks.'' Nr det kommer till att flja upp en kultserie efter lng tid, s kan det ju bli lite sisdr - den senaste ssongen av ''X files'' r vl ett tydligt exempel p detta. Det finns flera risker och fallgropar; skaparna av serien frsker imitera en srskild knsla eller atmosfr (ngonting som r utmrkande fr bda TV-serierna) och misslyckas eller s frsker de tillfra ngonting nytt - och misslyckas. Kanske ligger misslyckandet i en kombination av att frska imitera de aspekter, som var utmrkande fr de tidigare ssongerna och att tillfra ngonting nytt. I vrsta fall blir serien en sorts parodi p eller dlig imitation av sig sjlv - eller rttare sagt, sitt forna jag. Men jag tnker i alla fall ta mig an det frsta avsnittet med ett ppet sinne och ge den en chans.
Nu r det allts dags fr den hr ugglan att ta sig an s. 3 av ''Twin peaks.'' Nr det kommer till att flja upp en kultserie efter lng tid, s kan det ju bli lite sisdr - den senaste ssongen av ''X files'' r vl ett tydligt exempel p detta. Det finns flera risker och fallgropar; skaparna av serien frsker imitera en srskild knsla eller atmosfr (ngonting som r utmrkande fr bda TV-serierna) och misslyckas eller s frsker de tillfra ngonting nytt - och misslyckas. Kanske ligger misslyckandet i en kombination av att frska imitera de aspekter, som var utmrkande fr de tidigare ssongerna och att tillfra ngonting nytt. I vrsta fall blir serien en sorts parodi p eller dlig imitation av sig sjlv - eller rttare sagt, sitt forna jag. Men jag tnker i alla fall ta mig an det frsta avsnittet med ett ppet sinne och ge den en chans.
Av de slppta avsnitten att dma s gr du helt rtt i att ge The Return en chans! Som vntat fungerar vissa saker utmrkt och andra mindre bra
exempelvis att Andy och Lucy tycks vara om mjligt nnu mer imbecilla
, men sammanfattningsvis r jag av uppfattningen att tillrckligt mycket knns nytt fr att hlla intresset vid liv, samtidigt som man fr terse gamla kra karaktrer. Det knns ocks logiskt storymssigt att serien fortstter d Lynch och Frost fortfarande verkar ha material att bertta. Som du skert har lst s knns ssong 3 n s lnge ngot mindre lttillgnglig n originalssongerna, men om du har sett (och uppskattat) Fire walk with me eller Lynchs senare filmer s har du inget att oroa dig fr.
Av de slppta avsnitten att dma s gr du helt rtt i att ge The Return en chans! Som vntat fungerar vissa saker utmrkt och andra mindre bra
exempelvis att Andy och Lucy tycks vara om mjligt nnu mer imbecilla
, men sammanfattningsvis r jag av uppfattningen att tillrckligt mycket knns nytt fr att hlla intresset vid liv, samtidigt som man fr terse gamla kra karaktrer. Det knns ocks logiskt storymssigt att serien fortstter d Lynch och Frost fortfarande verkar ha material att bertta. Som du skert har lst s knns ssong 3 n s lnge ngot mindre lttillgnglig n originalssongerna, men om du har sett (och uppskattat) Fire walk with me eller Lynchs senare filmer s har du inget att oroa dig fr.
Okej, jag pausar ca 35 min. in i avsnitt ett fr att ge en kort review. Jag r inte missnjd; jag har inte bildat mig ngon tydlig uppfattning om den nya ssongen nnu, men jag gillar vad jag har sett hittills och r inte avskrckt. n s lnge r det ganska s oklart exakt vad som hller p att ske och i vilken riktning handlingen br, men det r bara spnnande. Typiskt Lynchskt. Jag lskar David Lynch's filmer verlag. ''Fire walk with me'' hade jag svrt att ta till mig nr jag ursprungligen sg den (kanske fr att jag hade hga frvntningar frn TV-serien och jmfrde de tv), men har definitivt kommit att uppskatta den mycket mer vid senare tertittar. Lite synpunkter:
- Den dr unga snubben i New York r rtt s lik Ewan McGregor i ''Trainspotting''
- Pattar ca 30 min in i frsta avsnittet r ju najs
- Jag gillar de stereotypa karaktrerna. Rednecksen i stugan som Agent Cooper besker eller den tjocka kvinnan i South Dakota.
- Avsnittet teranknyter p vissa stt tydligt till de ursprungliga ssongerna, men fastnar inte dr och frlitar sig p det hr ''arvet''. Den knns ny och frsch ocks.
En liten undring, r hela ssongen redan inspelad? Fr jag noterade att Miguel Ferrer tragiskt nog har avlidit i januari i r. Allts han som spelar Albert Rosenfield. https://sv.wikipedia.org/wiki/Miguel_Ferrer
En liten undring, r hela ssongen redan inspelad? Fr jag noterade att Miguel Ferrer tragiskt nog har avlidit i januari i r. Allts han som spelar Albert Rosenfield. https://sv.wikipedia.org/wiki/Miguel_Ferrer
Nu har jag inte sett tillrckligt mycket av serien fr att veta om han dyker upp som den karaktren, men det hr var ju mycket trkigt och ngonting, som jag fullstndigt hade missat. Sannolikt r ju hela ssongen inspelad redan.
Woho, inlgg nummer 3000!
Edit: Eller ja, jag har inte koll p nr exakt s. 3 brjade spelas in och nr inspelningen avslutades.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-05-26 kl. 17:08.
Spekulationer angende kvinnan som Gordon Cole (Lynch) nmner i senaste avsnittet:
Vem tror ni att syftar p nr han talar om kvinnan som ska trffa Cooper/Bob? Lste en artikel som la fram teorin att det r Sarah Palmer d hon knner honom vl, har alkoholproblem, samt frmgan att se andar frn Black Lodge. En annan mjlighet r att man syftar p Coops gamla flrt Audrey, frutsatt hon verlevde bankexplosionen. Sjlv hoppas jag p att man slutligen fr se hans gamla sekreterare Diane. Det vore grymt!
r det inte Shelly han syftar p? Det trodde jag tminstone. I den scenen hon r med i sitter hon och dricker med ngra vnner p en bar eller nattklubb. Hon kanske inte var srskilt nrstende till Cooper om man sger s, men de r gamla bekanta tminstone.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!