Tyckte första avsnittet var bra och mystiskt, men efter det så undrar jag seriöst vad som händer..
Ingen tydlig story, knappt någon dialog, samt att det verkar varit någon form utav gasläcka i twin peaks för numera verkar alla helt jävla efterblivna.. i gamla twin peaks fanns i alla fall karaktärer som var hyfsat normala om än excentriska. Men detta är bara löjligt, Andy och Lucy är numera karikatyrer.
Den lilla dialog som finns är för det mesta bara kryptiskt och i gåtor som kombineras med långa utdragna scener där inget av uppenbart värde händer.
Detta kanske är ett konstprojekt av Lynch som handlar om att se hur man kan testa en tv-publik eller liknande, 9,5 rating på imdb är ett jävla skämt, verkar vara en sådan grej som ingen journalist eller annan vågar ifrågasätta för att riskera att framställa sig själv som korkade eller inte ha det där "djupet" som man ska ha för att förstå den.
Om serien fortsätter i samma stil så kommer den glömmas bort och definitivt inte få någon ny säsong, ratings i all ära, men tittare betyder allt.
Jag kan inte påstå att jag förstår speciellt mycket av det vi har sett hittills, men det stör inte mig ett dugg. Det här är surrealism och absurdism i dess tokigaste form, och jag älskar det!
Spekulationer angående kvinnan som Gordon Cole (Lynch) nämner i senaste avsnittet:
Vem tror ni att syftar på när han talar om kvinnan som ska träffa Cooper/Bob? Läste en artikel som la fram teorin att det är Sarah Palmer då hon känner honom väl, har alkoholproblem, samt förmågan att se andar från Black Lodge. En annan möjlighet är att man syftar på Coops gamla flört Audrey, förutsatt hon överlevde bankexplosionen. Själv hoppas jag på att man slutligen får se hans gamla sekreterare Diane. Det vore grymt!
Senast redigerad av NativeTongue 2017-05-26 kl. 15:28.
Nu är det alltså dags för den här ugglan att ta sig an s. 3 av ''Twin peaks.'' När det kommer till att följa upp en kultserie efter lång tid, så kan det ju bli lite sisådär - den senaste säsongen av ''X files'' är väl ett tydligt exempel på detta. Det finns flera risker och fallgropar; skaparna av serien försöker imitera en särskild känsla eller atmosfär (någonting som är utmärkande för båda TV-serierna) och misslyckas eller så försöker de tillföra någonting nytt - och misslyckas. Kanske ligger misslyckandet i en kombination av att försöka imitera de aspekter, som var utmärkande för de tidigare säsongerna och att tillföra någonting nytt. I värsta fall blir serien en sorts parodi på eller dålig imitation av sig själv - eller rättare sagt, sitt forna jag. Men jag tänker i alla fall ta mig an det första avsnittet med ett öppet sinne och ge den en chans.
Nu är det alltså dags för den här ugglan att ta sig an s. 3 av ''Twin peaks.'' När det kommer till att följa upp en kultserie efter lång tid, så kan det ju bli lite sisådär - den senaste säsongen av ''X files'' är väl ett tydligt exempel på detta. Det finns flera risker och fallgropar; skaparna av serien försöker imitera en särskild känsla eller atmosfär (någonting som är utmärkande för båda TV-serierna) och misslyckas eller så försöker de tillföra någonting nytt - och misslyckas. Kanske ligger misslyckandet i en kombination av att försöka imitera de aspekter, som var utmärkande för de tidigare säsongerna och att tillföra någonting nytt. I värsta fall blir serien en sorts parodi på eller dålig imitation av sig själv - eller rättare sagt, sitt forna jag. Men jag tänker i alla fall ta mig an det första avsnittet med ett öppet sinne och ge den en chans.
Av de släppta avsnitten att döma så gör du helt rätt i att ge The Return en chans! Som väntat fungerar vissa saker utmärkt och andra mindre bra
exempelvis att Andy och Lucy tycks vara om möjligt ännu mer imbecilla
, men sammanfattningsvis är jag av uppfattningen att tillräckligt mycket känns nytt för att hålla intresset vid liv, samtidigt som man får återse gamla kära karaktärer. Det känns också logiskt storymässigt att serien fortsätter då Lynch och Frost fortfarande verkar ha material att berätta. Som du säkert har läst så känns säsong 3 än så länge något mindre lättillgänglig än originalsäsongerna, men om du har sett (och uppskattat) Fire walk with me eller Lynchs senare filmer så har du inget att oroa dig för.
Av de släppta avsnitten att döma så gör du helt rätt i att ge The Return en chans! Som väntat fungerar vissa saker utmärkt och andra mindre bra
exempelvis att Andy och Lucy tycks vara om möjligt ännu mer imbecilla
, men sammanfattningsvis är jag av uppfattningen att tillräckligt mycket känns nytt för att hålla intresset vid liv, samtidigt som man får återse gamla kära karaktärer. Det känns också logiskt storymässigt att serien fortsätter då Lynch och Frost fortfarande verkar ha material att berätta. Som du säkert har läst så känns säsong 3 än så länge något mindre lättillgänglig än originalsäsongerna, men om du har sett (och uppskattat) Fire walk with me eller Lynchs senare filmer så har du inget att oroa dig för.
Okej, jag pausar ca 35 min. in i avsnitt ett för att ge en kort review. Jag är inte missnöjd; jag har inte bildat mig någon tydlig uppfattning om den nya säsongen ännu, men jag gillar vad jag har sett hittills och är inte avskräckt. Än så länge är det ganska så oklart exakt vad som håller på att ske och i vilken riktning handlingen bär, men det är bara spännande. Typiskt Lynchskt. Jag älskar David Lynch's filmer överlag. ''Fire walk with me'' hade jag svårt att ta till mig när jag ursprungligen såg den (kanske för att jag hade höga förväntningar från TV-serien och jämförde de två), men har definitivt kommit att uppskatta den mycket mer vid senare återtittar. Lite synpunkter:
- Den där unga snubben i New York är rätt så lik Ewan McGregor i ''Trainspotting''
- Pattar ca 30 min in i första avsnittet är ju najs
- Jag gillar de stereotypa karaktärerna. Rednecksen i stugan som Agent Cooper besöker eller den tjocka kvinnan i South Dakota.
- Avsnittet återanknyter på vissa sätt tydligt till de ursprungliga säsongerna, men fastnar inte där och förlitar sig på det här ''arvet''. Den känns ny och fräsch också.
En liten undring, är hela säsongen redan inspelad? För jag noterade att Miguel Ferrer tragiskt nog har avlidit i januari i år. Alltså han som spelar Albert Rosenfield. https://sv.wikipedia.org/wiki/Miguel_Ferrer
En liten undring, är hela säsongen redan inspelad? För jag noterade att Miguel Ferrer tragiskt nog har avlidit i januari i år. Alltså han som spelar Albert Rosenfield. https://sv.wikipedia.org/wiki/Miguel_Ferrer
Nu har jag inte sett tillräckligt mycket av serien för att veta om han dyker upp som den karaktären, men det här var ju mycket tråkigt och någonting, som jag fullständigt hade missat. Sannolikt är ju hela säsongen inspelad redan.
Woho, inlägg nummer 3000!
Edit: Eller ja, jag har inte koll på när exakt s. 3 började spelas in och när inspelningen avslutades.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-05-26 kl. 17:08.
Spekulationer angående kvinnan som Gordon Cole (Lynch) nämner i senaste avsnittet:
Vem tror ni att syftar på när han talar om kvinnan som ska träffa Cooper/Bob? Läste en artikel som la fram teorin att det är Sarah Palmer då hon känner honom väl, har alkoholproblem, samt förmågan att se andar från Black Lodge. En annan möjlighet är att man syftar på Coops gamla flört Audrey, förutsatt hon överlevde bankexplosionen. Själv hoppas jag på att man slutligen får se hans gamla sekreterare Diane. Det vore grymt!
Är det inte Shelly han syftar på? Det trodde jag åtminstone. I den scenen hon är med i sitter hon och dricker med några vänner på en bar eller nattklubb. Hon kanske inte var särskilt närstående till Cooper om man säger så, men de är gamla bekanta åtminstone.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!