Citat:
Så var vi där med processorkraften igen. Jag kan bara uppfatta fragment av texten.(...wenn jemand zu einem eins hinzufugt, dann entweder das eine, dem es hinzugefugt wurde, zwei geworden ist oder das hinzugefugte und das, dem es hinzugefugt wurde, durch die hinzufugung des einem zum anderen zwei geworden sind. ) Med forbehall for sma stavfel, faidon 96 e. 97.
"När någon hänvisar till ett ett"? "en etta"?
Nej, vänta. Inte "hänvisar", "tillfogar" måste det vara. Men i vilket fall - jag begriper inte texten.
Citat:
Jag tror mig om att kunna avgöra skillnaden mellan en sten (Einstein) och två stenar,
Alltsa: vilken sten orsakar tvaheten? Den vi lagger till eller den som fanns dar sedan tidigare? Den tillfogade eller den till vilken en sten tillfogas?
men att svara på frågan ovan tror jag mig inte kunna.
Kan tvåheten vara strukturell?
Då en (1) sten förelegat, och tilläggandet av en (1) sten genomförts, föreligger tvåhetens möjlighet.
Citat:
När vi diskuterar det kan tvivel uppstå.
kan vi aldrig vara riktigt sakra att det vi orsakar ar 2.
Däremot väntar jag mig inte att något tvivel uppstod medan vi umgicks med stenarna.
"True enough", som McKenna sa att Wittgenstein sa.
Naturligtvis kan vi kalla det vi orsakar något annat än "2".
(Och det är väl ungefär det trådstarten handlar om?)
Citat:
Finns det något annat exempel än stenar/tvåhet som kan göra att resonemanget känns mindre konstruerat?
Om det daremot ar den sten som vi tillfogar en sten till som orsakar tvaheten, da vet vi inte att det blir tva forran vi ser tvaheten aktualiseras. Vi vet inget, vi bara handlar, men vet inte vad vi gor.
Dvs finns det något där den här osäkerheten uppstår i praktiken?
Fyrtiofemhet, till exempel.
Jag tror att fyrtiofemhet finns, men jag kan inte uppfatta fyrtiofemhet
på det sätt som jag kan uppfatta tvåhet.
(Man kanske kan säga att jag kan uppfatta tvåhet med 1 blick.
Att uppfatta fyrtiofemhet är någonting helt annat. Jag måste räkna mig till det. Sluta mig till det.
Det är möjligt att det krävs 45 blickar.
Någonstans mellan femhet och tiohet räcker det inte längre med 1 blick.)
(Kan det vara därur uttrycket "ögonblick" kommer?
Ordet refererar till den tid det tar att konstatera tvåhet?)
(Det borde heta en ögonblick, inte ett ögonblick.)
(Det är nog därför jag trodde att det betydde ett ögonblink.)
Citat:
"talen"?
P.S Att talen skulle finnas som egenskaper hos eller i tingen ar en stenhard filosofisk hallning
Menar du att talet 1 finns i stenen när vi först lägger den på bordet,
och sen, när vi lägger dit ännu en sten (i vilken talet 1 finns)
så finns istället talet 2 i respektive sten?
Senast redigerad av Skriver 2014-01-08 kl. 09:06.
Senast redigerad av Skriver 2014-01-08 kl. 09:06.