Citat:
Ursprungligen postat av
Tinman
Definitionen ar lite marklig. Skanker den inte utrymme for att symboler kan betyda sig sjalva?
Definitionen är med all säkerhet minst sagt lite märklig.
Den skänker säkert utrymme för det du nämner.
Det förefaller mig dock som att det i åtminstone vissa fall då jag kommer i kontakt med någons ordande kring begreppet
symbol, ges uttryck för följande :
En röd lampa i ett fönster är en röd lampa i ett fönster, men kan också vara en symbol (
signal skulle passa bättre här) för "Kom upp! Kusten är klar!".
Och så plötsligt : Vad som helst kan vara en symbol för vad som helst.
En röd lampa i ett fönster kan vara en symbol för "Dra åt helvete! Kartongen höll!".
En halväten banan i en svångrem runt halsen kan vara en symbol för "Kom upp! Kusten är klar!".
Jag utgår från den tanken, och undrar vad som händer om en inskränkning sker,
antingen i vad som kan beteckna, eller i vad som kan betecknas.
Dvs om det uppstår antingen en fix association mellan företeelse A och företeelse B,
så att A inte får användas för att beteckna någonting annat än B,
eller om någonting som betecknar företeelsen B inte får lov att finnas, eftersom företeelse B inte får lov att finnas.
Något uttömmande resonemang kring begreppet
symbol har jag ej ambitionen att föra,
åtminstone inte än.
Jag skulle tro att om en symbol betyder sig själv, så kallar vi det inte en symbol,
dvs någonting som betyder sig själv tillhör inte mängden Symboler.
Med det vill jag inte hindra något från att göra så, om denne känner sig manad därtill,
jag tror dock inte att det är så jag gör i praktiken.
"När jag lyfter fingret mot näsan så betyder det att jag lyfter fingret mot näsan!"
"Okej!"
Jag har redan kommit att tänka på att namn ibland är reserverade symboler.
"Erik Ullenhag", får, får till exempel inte användas för att beteckna vad som helst.
Det kan vara ärekränkning, förtal.
Och namn på gudomar kan sägas traditionellt räknas till den gruppen.
Jag har också kommit att tänka på att en symbol kan beteckna någonting som betecknar någonting som betecknar någonting osv.
Det är troligen en orsak till att det är svårt att förstå meningen.