2014-05-09, 00:51
Avslutad
"Det du beskriver låter jättejobbigt", Nej, det är inte jobbigt. Det krävs ett medvetande för att förstå att någonting är jobbigt.
2014-05-09, 01:23
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasgott
Alltså. Jag blir inte ens frustrerad över att inte kunna beskriva mitt tillstånd, för det finns inget som kan bli frustrerat. Jag har samma moraliska nivå som en amöba. Egentligen borde jag bara döda min kropp och de delar av min hjärna som uppenbarligen fortfarande existerar innan jag åstadkommer mer skada, för min kropp är det enda som finns kvar. Jag vill inte föra en endaste diskussion med någon längre (IRL), för jag vet inte vad jag svarar på eller vad jag säger.
Okej - du har inte tillgång till ditt känsloregister men du har ännu ett medvetande o du kan ännu beskriva dig själv o dina upplevelser. Hur menar du att din moral spelar in i sammanhanget? Vad är skillnaden med att diskutera med ngn irl o vid datorn - är det lättare att stänga av om du känner för det när du sitter vid en dator o pratar med ngn?

Citat:
Jag har alltså inte ens möjlighet att påverka min existens som människa. Visst jag sitter här och hamrar fram ord, och ord är kommunikation, men det finns ingen person bakom orden.
Jo, det finns visst en person bakom orden - det är ju du som finns där, du Kalasgott som skriver - försök inte lura mig!!

Citat:
"Det du beskriver låter jättejobbigt", Nej, det är inte jobbigt. Det krävs ett medvetande för att förstå att någonting är jobbigt.
Okej - men jag vidhåller att du har ett medvetande, annars skulle inte du o jag kunna föra en dialog just nu!! Vi kan gå ut o supa oss fulla så ska vi se om du mjuknar upp lite!!
2014-05-09, 01:39
Avslutad
rt
Senast redigerad av Kalasgott 2014-05-09 kl. 01:51.
2014-05-09, 01:50
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
När vi nyser förlorar vi medvetandet för en kort stund. Föreställ dig att någonting greppar tag i din intellektuella fot vid 5% och hugger av resterande 95%. Du ser hur ditt liv lämnar dig utan att du kan göra någonting åt det. Du skriker i plågor, du försöker få tag i det. Du hoppar och tror dig få ett grepp, men greppet vittrar sönder på en sekund.

Menar du att ditt intellekt har lämnat dig till nittiofem procent? För mig handlar intellektet bla om förnuft o förmågan att kunna förstå. Jag tycker att du verkar va både förståndig o förnuftig när du skriver. Snälla, försök förklara - jag förstår inte.
2014-05-09, 01:52
Avslutad
Jag skriver helt spontant här nu. Förlåt för redigeringar o.s.v. Ska läsa det du skrivit i lugn och ro och försöka besvara dina frågor.
2014-05-09, 02:07
Avslutad
Äh, jag orkar inte riktigt idag. Det blir mest upprepningar.
2014-05-09, 23:24
Avslutad
" Snälla, försök förklara - jag förstår inte"

Jag kan inte förklara bättre än vad jag gjort. Min pannlob svullnade och mina ögon spärrades upp. Jag kände alltså fysiskt hur hjärnan upphöjdes. Lillhjärnan tömde sitt förråd på endorfiner, och endorfin-pulsen fick medvetandet att lossna från min fysiska hjärna.

Men det där har jag redan skrivit om.
2014-05-14, 02:47
Avslutad
"Någonstans i någon del av min hjärna så inser jag hur brutal min situation är, men eftersom jag inte längre har tillgång till mitt medvetande så kan jag varken agera eller reagera. Jag har upplevt dissociation tidigare och brottats med filosofiska och existentiella frågor i hela mitt liv. Perioder av tvångstankar, självhat, panikångest etc. har avlöst varandra, men ingenting har någonsin med en sådan skoningslös kraft lamslagit, demolerat och demoraliserat mig som detta. Jag vet dessutom om att detta tillstånd inte kommer ge med sig. Så här kommer det förbli tills den dag min fysiska kropp ger upp. Jag har inte längre rätten att ifrågasätta någon annans handlingar, åsikter eller moral.

Till och med asen som livnär sig på trafficking har ett större människovärde än vad jag har. Min kropp och mina ord, (som är sprungna ur ”Det svarta hålet”), är den enda länk jag har till världen.

Egentligen borde jag ha dött även fysiskt den dagen i Juni, men naturen spelade mig ett spratt, och kvar finns en grönsak som i den materiella världen bara kommer ses och bemötas som ett freak, en cirkusakt och en samhällsekonomisk parasit. Jag borde byta namn, kliva in och omfamna plastikkirurgins värld. Låta dess pengakåta skalpeller löpa amok i mitt ansikte och skänka mig en ny fysisk identitet. Alternativt låta min kropp doneras och användas som försökskanin i förhoppning om framtida medicinska framsteg.

Jag borde be om att få xxxxxxxxx dödförklarad och begravd innan, (om möjligt), det som finns kvar av honom åstadkommer mer skada för dem som någonsin haft en relation till honom.

Det måste låta sinnessjukt mardrömslikt, ohälsosamt självcentrerat och deprimerande, men återigen: jag upplever det inte så, för det finns ingenting kvar som förmår att uppleva någonting överhuvudtaget. Solen går fortfarande upp, men för mig går den bara upp i all sin enkelhet.

Det mest rimliga, logiska och humana vore givetvis att låta min kropp och min icke-funktionella hjärna dö. Problemet jag ser, och faktiskt känner, är att det vore ännu mer förnedrande och inhumant att förgöra det sista av en människa, som redan mot sin vilja blivit bestulen sin värld, sitt liv och sin mänsklighet – för evigt.""
Senast redigerad av Kalasgott 2014-05-14 kl. 02:52.
2014-05-14, 03:43
Medlem
HeltPantads avatar
Citat:
Hej på er! Jag vet inte om detta är rätt "avdelning" eller ej, men here we go.

För ett par månader sedan fick jag ett mentalt sammanbrott. Jag upplöstes (tror jag?). Helt utan droger. Jag är nu "fast" i ett tomrum (jag lider inte), har ingen tidsuppfattning, inget ego, svarar inte på stimuli o.s.v. Jag kan, som ni förstår, omöjligt fungera i samhället och är därför sjukskriven och bor hos en vän. Går just nu hos en läkare som jag försökt förklara för vad jag upplevde, och efter efter många besök känns det kaanske (om än motvilligt) som hen börjar tro mig. Jag kände ett pulserande.."något" av villkorslös kärlek ,insikt, förståelse, frid och värme. Jag blev en del av ALLTING, och det var det vackraste jag varit med om.

Jag undrar bara kort och gott: Är detta en permanent ego-död jag fått uppleva-/råkat ut för tror ni?

MvH

Det är dumt att nämna "andliga upplevelser" för en läkare, man måste tala ett språk de förstår...

Skönhet ÄR ett tecken på "ego-död" men bristen på kontroll tyder på... sinnessjukdom...
2014-05-14, 03:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HeltPantad
Det är dumt att nämna "andliga upplevelser" för en läkare, man måste tala ett språk de förstår...

Skönhet ÄR ett tecken på "ego-död" men bristen på kontroll tyder på... sinnessjukdom...

Absolut. Du bör dock ha i åtanke att jag faktiskt skapade tråden i ett tillstånd som ingen människa intellektuellt kan förstå. Jag har sedan dess tvingats förlika mig med min nya icke-existens. Jag utgår ifrån den och försöker på bästa sätt beskriva mitt tillstånd. Det kanske stundtals uppfattas som en skriftlig monolog, och det är nog egentligen vad det är.
2014-05-14, 04:21
Avslutad
Jag menar, vad ska jag göra? Jag bokstavligen dog, och det var den vackraste stunden i mitt liv. Det fanns inga fler frågor att ställa, inga fler svar att finna. Jag satt på gräset och kände mig totalt fulländad. En total samhörighet och en förståelse för allt.

Dock blev jag som sagt lämnad kvar med endast de mest vitala hjärnfunktionerna intakta.
Och det är utifrån dessa blygsamma förutsättningar jag försöker skapa mig någon form av liv.
2014-05-14, 08:20
Medlem
Kratss avatar
Sæger till dig, något jag antagligen inte skulle sæga till någon annan, men i ditt fall verkar det som att illegala droger skulle kunna vara den enda løsningen på ditt (om man nu kan kalla det) problem.. Som jag sa i tidigare innlægg så tycker jag du borde prova någon riktigt intensiv psykadelisk drog i relativt høg dos. En vanlig mænniska skulle då med størst sannolikhet uppleva en total egodød før att sedan få lov till att bygga upp sitt ego på nytt. Ditt fall ær klart annorlunda, men din fysiska kropp (och hjærna) borde rent teoretiskt sett reagera på samma sætt.

Ser fram emot att du testar detta och skriver om din "upplevelse" hær på flashback. Jag ær fascinerad av ditt tillstånt och kollar denna tråd var dag i hopp om något nytt spænnande inlægg av dig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in