Citat:
Ursprungligen postat av Flanflinger
Tom Paxton är det.
Och den är bättre på engelska.
Där håller jag inte med dig. Tycker Fred är betydligt mer romantisk i sin tolkning än vad Tom Paxton är i originalet. I Paxtons version så får jag mer vibbar av att han ligger och väntar otåligt på att sin partner ska vakna så han kan slicka sig om läpparna för att han ger henne så mycket tid medan han sitter och skiter. - Åkerström däremot har stoppat tiden i sanningens ögonblick där han, istället för att säga hur mycket han älskar henne, ligger blickstilla och tittar på sin partner som sover oskyldigt och småler i sömnen och hon kommer aldrig få veta vad han tänker när han ser detta eller hur mycket han håller av henne.
Vad det beträffar de poetiska vibbarna så håller jag också Åkerströms fana högre. Åkerström sjunger vid ett tillfälle i låten: "Likt en sländas spröda vinge ögat skälver" Medan Paxton i sin originalversion sjunger: "Like an antique ballroom fan your eyelids flutter". En takfläkt?!

Hallå eller? Det var ju jätteromantiskt och poet utan dess like får man ju leta efter - och du hittar snabbt två stycken i Sverige med initialerna CV och FÅ - men i staterna ser det dock mörkt ut. Opportunisten Bob Dylan är väl den som toppar deras lista.
Vidare så är inte jag heller särskilt fascinerad av Åkerström förutom hans radikala protestvisor. Jag är Cornelis-typen!