2005-07-23, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yngve Frank
Jag hann att träffa båda mästarna åtskilliga gånger och hörde aldrig denna historieskrivning. Visst, Fred var bitter och besviken just då det inträffade. Men det gick snabbt att inse att CV trots allt var kompositören och poeten av de två. FÅ insåg att han till 99% var en tolkare. Anders Burman på skivbolaget Metronome gjorde ett genidrag när han lockade fram CV, det insåg även Fred...

Denna beskrivning finns i Oscar Hedlunds magikfika biografi om Cornelis.
Citera
2005-07-23, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carebear
Så om Fred inte varit känd hade det varit ok? När man blir känd som sångare(tolkare), ska man då plötsligt börja skriva sina egna låtar? Eller ska man sluta sjunga helt och hållet?
Vad händer när den som då skrivit och sjungit sina egna låtar dör? Antar att ingen annan får sjunga dem då?
Eller ska bara de som skriver få sjunga, oavsett hur jävla illa det låter? Skriver man en låt, vill man väl att folk ska höra den. Tror inte så många skulle sälja särskilt bra då. Låt folk göra det de är bra på, vissa skriver bra, andra sjunger bra och några få lyckas kombinera båda egenskaperna.
Eller?

Orka tjafsa om en sån här skit sak... nej...
Citera
2005-08-02, 01:18
Medlem
coshs avatar
Citat:
Det är ju väldigt stort att tolka folk, kan man inte skriva eget så är man inget värd!

Han har iaf skrivit texten till sin mest kända låt: Jag ger dig min morgon.
Citera
2005-08-02, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosh

Ja och den ska han ha cred för, för det är faktist en väldigt bra låt.
Citera
2005-08-02, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosh

Men det är väl en svensk TOLKNING/BERABETNING av ett engelskt original (av Gordon Lightfoot eller Roger Wittaker eller nån)?

Mycket bra FÅ-sång dock. Visst hade Radio Stockholm eller nåt den som signatur?
Citera
2005-08-02, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Men det är väl en svensk TOLKNING/BERABETNING av ett engelskt original (av Gordon Lightfoot eller Roger Wittaker eller nån)?

Tom Paxton är det.

Och den är bättre på engelska.
Citera
2005-08-02, 10:04
Medlem
kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout

Det är nära nog en direktöversättning, men den är bra både med Freds text och med Paxtons.
Citera
2009-02-16, 09:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flanflinger
Tom Paxton är det.

Och den är bättre på engelska.

Där håller jag inte med dig. Tycker Fred är betydligt mer romantisk i sin tolkning än vad Tom Paxton är i originalet. I Paxtons version så får jag mer vibbar av att han ligger och väntar otåligt på att sin partner ska vakna så han kan slicka sig om läpparna för att han ger henne så mycket tid medan han sitter och skiter. - Åkerström däremot har stoppat tiden i sanningens ögonblick där han, istället för att säga hur mycket han älskar henne, ligger blickstilla och tittar på sin partner som sover oskyldigt och småler i sömnen och hon kommer aldrig få veta vad han tänker när han ser detta eller hur mycket han håller av henne.

Vad det beträffar de poetiska vibbarna så håller jag också Åkerströms fana högre. Åkerström sjunger vid ett tillfälle i låten: "Likt en sländas spröda vinge ögat skälver" Medan Paxton i sin originalversion sjunger: "Like an antique ballroom fan your eyelids flutter". En takfläkt?! Hallå eller? Det var ju jätteromantiskt och poet utan dess like får man ju leta efter - och du hittar snabbt två stycken i Sverige med initialerna CV och FÅ - men i staterna ser det dock mörkt ut. Opportunisten Bob Dylan är väl den som toppar deras lista.

Vidare så är inte jag heller särskilt fascinerad av Åkerström förutom hans radikala protestvisor. Jag är Cornelis-typen!
Senast redigerad av Maradoo 2009-02-16 kl. 09:20.
Citera
2009-02-16, 10:37
Medlem
dolmiodags avatar
Han tyckte graven var för djup,
så han tog en daglig sup.
Citera
2009-02-16, 16:27
Medlem
-benito-s avatar
Fred Å är i mitt tycke till och med "bättre" än C.W vilken otrolig röst kan hade.
Citera
2009-02-16, 16:32
Medlem
Bättre än så här blir det inte på svenska

http://www.youtube.com/watch?v=4LlSG2dungQ
Citera
2009-02-16, 17:15
Medlem
lezas avatar
Shit vad mycket OT här var då...

HUR DOG HAN?
Citera