2005-07-22, 22:00
Medlem
Peter Harryson har berättat i Pippirull att Fred Å lät honom använda sin lägenhet eftersom Fred gärna ville flytta in hos en flygvärdinna han hade span på som bodde våningen under.
Citera
2005-07-22, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Päronbollen
En anna grej som knäckte Fred Å i förtid var att han kom upp till sitt skivbolag med ett knippe sånger som Cornelis skrivit - detta innan han var upptäckt - och som Fred ville sjunga in i hopp om att få en kanonplatta. Men skivbolaget ville höra Cornelis själv sjunga och det blev CW:s stora genombrott - på Åkerströms bekostnad. Fred glömde aldrig detta och relationen med Cornelis var under många gånger väldigt ansträngd. Mycket bittert.

Jag hann att träffa båda mästarna åtskilliga gånger och hörde aldrig denna historieskrivning. Visst, Fred var bitter och besviken just då det inträffade. Men det gick snabbt att inse att CV trots allt var kompositören och poeten av de två. FÅ insåg att han till 99% var en tolkare. Anders Burman på skivbolaget Metronome gjorde ett genidrag när han lockade fram CV, det insåg även Fred...
Citera
2005-07-22, 23:41
Medlem
M2ks avatar
Kom på att jag har Fred Åkerströms CD-samling "Det bästa mellan 1963-1985" (5 CD-skivor + en minnesbok). Utgivningsår 1994.

Dessutom Cornelis "Mäster Cees Memoarer" (Tillika 5 CD-skivor, 139 titlar). Utgivningsår 1993.

Båda boxarna är obrutna, i inplastade originalkartonger. Får väl ses som nostalgia, möjligen med visst samlarvärde kanske.
Citera
2005-07-23, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanola II
Fred Åkerström tillhör de verkligt stora inom Svensk musik, hans visor, framför allt Bellman tolkningar som redan nämnts är bland det vassaste som frambringats. När man läser om honom så ser man den lidande konstnären som inte duger i sina egna ögon och har de svartaste demoner inom sig att kämpa mot. Men hans musik lever kvar.

Det är ju väldigt stort att tolka folk, kan man inte skriva eget så är man inget värd!

Säga att man tolkar saker och ting är ju bara skitsnack.
Citera
2005-07-23, 05:01
Medlem
carebears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porris
Det är ju väldigt stort att tolka folk, kan man inte skriva eget så är man inget värd!

Säga att man tolkar saker och ting är ju bara skitsnack.

Hur menar du nu? Måste man skriva allt man sjunger för att räknas i din värld?
Ska vi få höra Bellman (tex), måste ju nån tolka, eftersom han varit död ett tag och inte släppte några skivor när han levde.
Hur ser du tex på opera? Där kan man ju knappast begära att Pavarotti och grabbarna förutom att sjunga grymt imponerande, dessutom ska skriva skiten också, eller?
Hur som.. Fred Å är definitivt värd nåt, betydligt mer än ett påhopp från dig!
Citera
2005-07-23, 07:40
Medlem
En herrans massa artister har aldrig skrivit en rad vare sig text eller musik men är stora artister för det, uttolkare. Fred Å och Frank Sinatra bla.

Den här diskussionen blev lite sned i och med att Cornelis skrev åt Fred i början istf till sig själv. Det var ju dock att gå över ån efter vatten...
Citera
2005-07-23, 10:42
Medlem
Fred sköt sig inte då, som jag har hört. OK. Men blev bara 48 år, herrejösses. Och ligger undanskymt begravd på Norra kyrkogården. Var? I Karlskrona?
Citera
2005-07-23, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimsig
Fred sköt sig inte då, som jag har hört. OK. Men blev bara 48 år, herrejösses. Och ligger undanskymt begravd på Norra kyrkogården. Var? I Karlskrona?

Nej, han sköt sig inte. Och Kalmar, är det väl? Blev plötsligt osäker och lite googlande gav inget...
Citera
2005-07-23, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carebear
Hur menar du nu? Måste man skriva allt man sjunger för att räknas i din värld?
Ska vi få höra Bellman (tex), måste ju nån tolka, eftersom han varit död ett tag och inte släppte några skivor när han levde.
Hur ser du tex på opera? Där kan man ju knappast begära att Pavarotti och grabbarna förutom att sjunga grymt imponerande, dessutom ska skriva skiten också, eller?
Hur som.. Fred Å är definitivt värd nåt, betydligt mer än ett påhopp från dig!

Ja det tycker jag iallafall om man är så känd som Fred Å trots allt är.

Är det någon större förlust om vi inte hade fått hörra Bellman?
Tycker även Bellman är en överskattat fyllo.

Opera skiter jag blankt i.
Citera
2005-07-23, 12:13
Medlem
carebears avatar
Norra begravningsplatsen, ligger i huvudstaden. Mellan Norrtull och solna, ungefär. (ja det ska vara ett litet s i solna)
Citera
2005-07-23, 12:16
Medlem
Idios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimsig
Och ligger undanskymt begravd på Norra kyrkogården. Var? I Karlskrona?

Norra begravningsplatsen i Solna, mitt emot Hagaparken. Graven ligger i kvarteret 11H vid grind 6.
Citera
2005-07-23, 12:20
Medlem
carebears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porris
Ja det tycker jag iallafall om man är så känd som Fred Å trots allt är.

Är det någon större förlust om vi inte hade fått hörra Bellman?
Tycker även Bellman är en överskattat fyllo.

Opera skiter jag blankt i.
Så om Fred inte varit känd hade det varit ok? När man blir känd som sångare(tolkare), ska man då plötsligt börja skriva sina egna låtar? Eller ska man sluta sjunga helt och hållet?
Vad händer när den som då skrivit och sjungit sina egna låtar dör? Antar att ingen annan får sjunga dem då?
Eller ska bara de som skriver få sjunga, oavsett hur jävla illa det låter? Skriver man en låt, vill man väl att folk ska höra den. Tror inte så många skulle sälja särskilt bra då. Låt folk göra det de är bra på, vissa skriver bra, andra sjunger bra och några få lyckas kombinera båda egenskaperna.
Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in