• 1
  • 2
2013-12-17, 20:23
Medlem
CarolynHaxs avatar
Måste varna för denna utomordentligt läskiga "råvara". Den är inte vad den ser ut att vara!

Jag trodde det var vanlig färsk kycklingfilé, köpte en förpackning och lagade till min berömda kycklingsoppa, som får folk att gråta av lycka...

Folk grät nu också, men det var inte av lycka.

Kycklingen är dansk. (Allt ska förskönas: "Utvalda gårdar på Jylland och Fyn"). Den innehåller 90 % filé, 10 % vatten ("lake" som de så fint kallar det) och därutöver salt, modifierad majsstärkelse, potatismjöl och antioxidant. Yuck!

Jag brukar lusläsa innehållsförteckningen, men här fattade jag helt enkelt inte att den kunde innehålla något mer än just färsk kycklingfilé. Det såg ju ut som filé!
Citera
2013-12-17, 20:30
Medlem
speedcolas avatar
De är förmodligen uppfödda på något konstigt. För mig att jag har hört att det kan sätta smak till köttet i alla fall.

Lake har de flesta kycklingmärken insprutat i filéerna.
Citera
2013-12-17, 20:30
Medlem
Maxipower1s avatar
Trams....

Trist att du totalt misslyckades med din rätt. Det är inget fel på ngt sätt på den kycklingen .
Citera
2013-12-17, 20:31
Medlem
ziongokarlsson@s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Måste varna för denna utomordentligt läskiga "råvara". Den är inte vad den ser ut att vara!

Jag trodde det var vanlig färsk kycklingfilé, köpte en förpackning och lagade till min berömda kycklingsoppa, som får folk att gråta av lycka...

Kycklingen är dansk. (Allt ska förskönas: "Utvalda gårdar på Jylland och Fyn"). Den innehåller 90 % filé, 10 % vatten ("lake" som de så fint kallar det) och därutöver salt, modifierad majsstärkelse, potatismjöl och antioxidant. Yuck!

Jag brukar lusläsa innehållsförteckningen, men här fattade jag helt enkelt inte att den kunde innehålla något mer än just färsk kycklingfilé. Det såg ju ut som filé!

Ja lake är det i alla kycklingfileer
Kronfågel är det ännu sämre kycklings innehåll i
Citera
2013-12-17, 20:35
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
De är förmodligen uppfödda på något konstigt. För mig att jag har hört att det kan sätta smak till köttet i alla fall.

Lake har de flesta kycklingmärken insprutat i filéerna.

Ja - fryst filé har såklart lake insprutad. Men detta var färsk!
Citera
2013-12-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax

Låter som euroshopperkyckling
Citera
2013-12-17, 21:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziongokarlsson@
Ja lake är det i alla kycklingfileer
Kronfågel är det ännu sämre kycklings innehåll i
Den färska brukar oftast inte vara lake.
Kronfågel har ingen lake i sin, ser jag andra märken så läser jag alltid först.
Citera
2013-12-17, 21:48
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Den färska brukar oftast inte vara lake.
Kronfågel har ingen lake i sin, ser jag andra märken så läser jag alltid först.
Du menar den färska nu eller? I den frysta har de iaf saltlake enligt egen utsago.

Citat:
Varför möras kycklingen och vad innehåller den?
Kronfågels frysta produkter innehåller max 13 procents saltlake. Våra smaktester visar att kycklingkött som frysts smakar bättre med en saltlake, man upplever köttet som mörare och saftigare. Laken innehåller vatten och salt.

Kronfågels färska neutrala produkter innehåller inget vatten. Vill man inte köpa mörad eller marinerad fryst kyckling går det även utmärkt att själv frysa in.

Källa: http://www.kronfagel.se/de/Start/Fragor-och-svar/
Citera
2013-12-17, 22:10
Avstängd
EastClintfoods avatar
Det konstiga är att man ofta får rännis av kyckling, undrat om det berodde på alla ämnen dom sprutar i för i thai tex fick man inga såna problem

Edit: Ja kyckling man köpt är frysta såna, de färska är alldeles för dyra
Citera
2013-12-17, 22:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Du menar den färska nu eller? I den frysta har de iaf saltlake enligt egen utsago.

Källa: http://www.kronfagel.se/de/Start/Fragor-och-svar/
Jag skrev "Den färska...", det ska väl inte gå att missförstå?
Citera
2013-12-17, 22:17
Medlem
StigAllans avatar
Man måste fan lusläsa innehållsförteckningen på all fryst kyckling nuförtiden!
Bara för att för det första inte sponsra någon muslim som står och halalar kycklingen i slakten och sedan kolla vad som blir tillsatt av "marinad" och annat oönskat skit!

När man tinar djupfryst kyckling eller kycklingdetaljer så ska det enbart ligga köttsaft på underlaget för den tinade produkten!
Att betala kycklingpris för vatten gör bara synskadade som inte kan läsa vad som ingår i produkten.
Citera
2013-12-17, 22:31
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Man måste fan lusläsa innehållsförteckningen på all fryst kyckling nuförtiden!
Bara för att för det första inte sponsra någon muslim som står och halalar kycklingen i slakten och sedan kolla vad som blir tillsatt av "marinad" och annat oönskat skit!

När man tinar djupfryst kyckling eller kycklingdetaljer så ska det enbart ligga köttsaft på underlaget för den tinade produkten!
Att betala kycklingpris för vatten gör bara synskadade som inte kan läsa vad som ingår i produkten.

Tack StigAllan och alla andra som svarat, men det gäller alltså FÄRSK kycklingfilé som är full av lake!

Den blir till små, torra stenhårda klumpar när man tillagar den (det var därför mina gäster grät).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in