Resultat: Beatles bäste låtskrivare?
John Lennon
39,57%
129 röster
Paul McCartney
37,42%
122 röster
George Harrison
15,34%
50 röster
Ringo Starr
7,67%
25 röster
2010-12-15, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Är det inte så att Lotta Bromés program "P4 Extra" har en jingel som är helt rippad från låten "Hey Bulldog"?
Blir förbannad varje gång över hur lik den är.

Jag har också reagerat på den! "Hey Bulldogg"!
Citera
2010-12-15, 17:51
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Jag har också reagerat på den! "Hey Bulldogg"!

Kapa studion, och tvinga dom att bekräfta det?
Betalar dom ens Royaltys för låten?
Citera
2010-12-15, 17:54
Medlem
Qiu-Jins avatar
The Beatles är för överskattade, dem var ungefär lika "bra" som vilken 60-talslåt som helst som spelas på Radio Viking.
Citera
2010-12-16, 14:14
Medlem
fintnirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qiu-Jin
The Beatles är för överskattade, dem var ungefär lika "bra" som vilken 60-talslåt som helst som spelas på Radio Viking.

Du skojar? Ge mig ett exempel på något annat band med lika jämn diskografi av så hög klass, som helst står sig än idag.
Citera
2010-12-16, 14:23
Medlem
Hirvis avatar
She's so heaaaavyyyyy!

Kan vara en av de bästa låtarna från Beatles faktiskt.

Och efter en tids analyserande är nog Pålle världens bästa basist någonsin, rent kreativt i synnerhet. Finns inget band med bättre basgångar än Beatles.
Citera
2010-12-17, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qiu-Jin

Då gissar jag att du endast hört de fyra, fem första plattorna. Saken är den att Beatles utvecklades som inget annat band. Från att som du påstår ha låtit ungefär som vilket 60-talsband som helst till att från och med Rubber Soul och i viss mån även Help 1965 vara det kanske mest spännande bandet någonsin, definitivt för den tiden.

Jag rekommenderar följande experiment

Lyssna först på några tidiga låtar, förslagsvis She Loves You, I Want To Hold Your Hand, A Hard Day's Night.

Prova sedan I Want You (She's So Heavy), I Am The Walrus, All You Need Is Love, I Me Mine, While My Guitar Gently Weeps, Piggies, Eleanor Rigby, A Day In The Life, Within You Without You, Helter Skelter, Yer Blues, Everybody's Got Something To Hide, The End, Come Together.

Blir nog lite skillnad då ska du se.
Senast redigerad av rostbiffsglade-rolf 2010-12-17 kl. 21:19.
Citera
2010-12-17, 22:28
Medlem
the-beat-goes-ons avatar
Tänkte på Beatles i veckan när jag såg filmen Withnail and I och hörde Where My guitar Gently Weeps i orginal. Den enda andra filmen (som inte är en Beatles-rulle) jag kommer på som har det är Bowling for Columbine där de har Happiness is a Warm Gun.

Vilka andra filmer finns det som har Beatles-musik som inte är covers? och hur bestäms det?
Ingen av filmerna kan väl ha hostat upp så pass mycket pengar om nu ingen stor film kan det.
Citera
2010-12-17, 22:33
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-beat-goes-on
Tänkte på Beatles i veckan när jag såg filmen Withnail and I och hörde Where My guitar Gently Weeps i orginal. Den enda andra filmen (som inte är en Beatles-rulle) jag kommer på som har det är Bowling for Columbine där de har Happiness is a Warm Gun.

Vilka andra filmer finns det som har Beatles-musik som inte är covers? och hur bestäms det?
Ingen av filmerna kan väl ha hostat upp så pass mycket pengar om nu ingen stor film kan det.

Det finns inte särskilt många filmer med "originalbeatleslåtar", men det finns några: http://filmbabble.blogspot.com/2007/09/beatles-music-in-movies-not-their-own.html
Citera
2010-12-17, 22:49
Medlem
Citat:

Beatles var erkänt tjuriga när det kom till att medverka på samlingsplattor. Vet bara att Paul McCartney med Wings och George Harrison under sin solokarriär gått med på det. Låtarna i fråga tror jag var My Love och Give Me Love (Give Me Pece On Earth).
Citera
2010-12-19, 20:26
Medlem
the-beat-goes-ons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostbiffsglade-rolf
Beatles var erkänt tjuriga när det kom till att medverka på samlingsplattor. Vet bara att Paul McCartney med Wings och George Harrison under sin solokarriär gått med på det. Låtarna i fråga tror jag var My Love och Give Me Love (Give Me Pece On Earth).
Det är känns ganska bra att man slipper se Beatles på diverse Best of Sixties-plattor. Fast Lennon brukar väl flitigt vara med på en del samlingsplattor, i alla fall Happy Xmas brukar vara med på olika julalbum.
Citera
2010-12-29, 23:57
Medlem
Vad för slags 20 tums ride använde Ringo Starr? Har funnit: Zildjian 20 tums-ride.
Citera
2010-12-30, 09:17
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Det är känns ganska bra att man slipper se Beatles på diverse Best of Sixties-plattor. Fast Lennon brukar väl flitigt vara med på en del samlingsplattor, i alla fall Happy Xmas brukar vara med på olika julalbum.

Verkar inte som att "the Lennon estate" är så tjuriga med sådant. "Instant Karma" har ju t.o.m. använts i reklamsammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in