Resultat: Beatles bäste låtskrivare?
John Lennon
39,57%
129 röster
Paul McCartney
37,42%
122 röster
George Harrison
15,34%
50 röster
Ringo Starr
7,67%
25 röster
2009-09-10, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Men är det av ren profithunger de har gett ut den här boxen?

Främst är det väl för att det har efterfrågats av fansen i många år. De gamla cd-utgåvorna av Beatlesalbumen har inget toppenljud direkt.
Citera
2009-09-10, 21:08
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrayMan
Främst är det väl för att det har efterfrågats av fansen i många år. De gamla cd-utgåvorna av Beatlesalbumen har inget toppenljud direkt.
Jo, jag vet att många fans har efterfrågat dessa "remastered" versioner av originalplattorna. Själv tillhör jag faktiskt den lilla skara fans som helst spelar den gamla vinylen. Är i grund o botten vinylfantast fast jag numera oftast av bekvämlighetsskäl spelar det mesta i FLAC format. Var för övrigt med redan hösten 1963 när Beatles besökte Sverige som första land utanför The UK när de spelade för "Drop In" o Kersti Adams-Ray. Fick min första Beatles LP den sommaren o anser fortfarande att Beatles är o förblir den största, bästa o mest inflytelserikaste gruppen på 1900-talet o självklart med Lennon/McCartney som kompositörer. Helt outstanding!
Citera
2009-09-10, 21:37
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingRat
finns det någonstans att höra på previews, eller ladda ner något av dessa remastringar? Jag vet att jag borde gå köpa boxen, men jag tänker inte pröjsa 2500:-bara för att höra om det är någon skillnad eller inte.
Pröva i requesttråden - https://www.flashback.org/showthread.php?t=711660
Om du är medlem på Waffles eller What så har bägge boxarna funnits där sen 3/9.

Rekommenderas att införskaffa! Ljuvligt ljud, även om Rolling Stones alltid kommer att vara nummer 1 för mig.
Citera
2009-09-11, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Har just nu lyssnat igenom HELA STEREO boxen i FLAC format o tycker att den låter helt ok. Nu väntar även MONO boxen. En fundering bara så här i ren allmänhet. Nu är det väl knappast George Martin eller hans son - som för övrigt låg bakom "Love" - som ligger bakom den här boxen. Men är det av ren profithunger de har gett ut den här boxen? Är det bara första boxen i en rad boxer som troligen lär komma. Om något eller några år kommer hela boxen i DVD Audio o om ytterligare något eller några år så kommer boxen i Blu Ray Audio eller vad det formatet heter? Ja, det var bara en fundering. Det lär väl definitivt INTE vara sista boxen från The Fab Four! Varför inte en box i 5:1 Audio framöver? Sedan en KOMPLETT box på BÅDE ALL Audio o ALL Video dvs samtliga filmer. Ja, listan kan göras lång på ev kommande boxar.

I vart fall... jag tycker ljudet låter bra på STEREO boxen. Man får ju trots alt tänka på att inspelningarna är mellan 39 - 46 år gamla. Själv har jag en 17 kg tung Onkyo A-809 stärkare o ett par Dali Concept 10 högtalare att köra upp det på.

Jag har än så länge bara lyssnat på Please Please Me och Magical Mystery Tour. Tänkte från början lyssna kronologiskt, men kunde inte motstå frestelsen att avnjuta 1967-magi med riktigt stereoljud!

Debutplattan i stereo tyckte jag lät skapligt, men inte särskilt bra. Jag förstår om den upplevs starkare i mono, då uppdelningen av de flesta instrument till vänster och alla röster till höger gör att vissa låtar förlorar "trycket". Titelspåret lät bedrövligt med märkligt eko på sången. Knäppt med två spår i mono mitt i alltihop, men man fick förklaringen därtill i häftet. Dock var ljudet väldigt tydligt: man hörde detaljer i sångspåren som man inte hört på de gamla monoversionerna. Ljudet hade över lag en "varm" och naturlig klang.
Hade man bemödat sig med att mixa om stereobilden kunde det ha blivit riktigt bra!

När det gäller MMT har jag inget att klaga på. Den lät fantastiskt bra!
Jag har inte hört den tidigare utgåvan, utan kan bara jämföra med spåren som finns på "Blåa samlingen 1967-70". Basljudet kändes svagare på remastringen, men jag upplevde ljudet som helhet något varmare och renare.

Jag noterade att dvd:n är i NTSC-format. Det har jag inte sett information om någonstans. Går den att spela i våra (europeiska) dvd-spelare, då vi normalt spelar PAL-skivor? Annars går den väl i datorn? Jag ska naturligtvis testa den. Är NTSC det vanligaste formatet sett över hela världen, eller varför har man annars valt det?
Citera
2009-09-11, 12:19
Medlem
Oakenshields avatar
De flesta DVD-spelare tar sedan flera år bägge formaten.

NTSC eller PAL borde inte innebära nåt problem om man inte har en urgammal spelare, och multi-formatsspelarna kostar inte längre några stora pengar.

Annars brukar det mest vara jänkarna som har "issues" med formaten, då de inte verkar fatta att de kunnat spela PAL i flera år om de bara bemödat sig att skaffa en spelare som dessutom inte längre kostar mycket pengar. Vet inte hur ofta jag fortfarande ser "Isn't this available in NTSC so we can watch it?" på diverse forum...

Citera
2009-09-11, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
De flesta DVD-spelare tar sedan flera år bägge formaten.

NTSC eller PAL borde inte innebära nåt problem om man inte har en urgammal spelare, och multi-formatsspelarna kostar inte längre några stora pengar.

Annars brukar det mest vara jänkarna som har "issues" med formaten, då de inte verkar fatta att de kunnat spela PAL i flera år om de bara bemödat sig att skaffa en spelare som dessutom inte längre kostar mycket pengar. Vet inte hur ofta jag fortfarande ser "Isn't this available in NTSC so we can watch it?" på diverse forum...

Jag köpte min dvd-spelare för över fyra år sedan (kanske fem) så den är kanske ett gränsfall...
Den är dessutom inte regionsfri. Någon sa till mig att endast regionsfria spelare klarar bägge formaten - är det så? Region har väl inget med PAL/NTSC att göra?
Citera
2009-09-11, 15:59
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Jag köpte min dvd-spelare för över fyra år sedan (kanske fem) så den är kanske ett gränsfall...
Den är dessutom inte regionsfri. Någon sa till mig att endast regionsfria spelare klarar bägge formaten - är det så? Region har väl inget med PAL/NTSC att göra?
Vad heter din spelare? Bör ju kunna gå rätt snabbt att kolla om den är regionfri eller går att göra regionfri.

Region 4 t ex omfattar Central och Sydamerka. Där kör majoriteten av länderna med NTSC och ett fåtal använder PAL. Men alla innefattas i Region 4 ändå.
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2009-09-11 kl. 16:02.
Citera
2009-09-11, 16:10
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Läste just intressant information på Amazon om stereoboxen. Faktum är att några låtar är i mono även på den!

Några märkliga detaljer här...
Jag kan acceptera att en fristående singel som "She loves you" saknar stereomix, men det blir ju väldigt konstigt att lyssna på en stereoutgåva av Please Please Me med en monomix av "Love me do" mitt i! Hur lät stereoversionen av den LP:n i original? Har inte det albumet tidigare getts ut i åtminstone "fake stereo", så hade det väl varit bättre att använda den mixen? Också märkligt med "Only a Northern Song" som enda monospår på albumet Yellow Submarine. Varför inte inkludera stereomixen från Yellow Submarine Songtrack i så fall? Ingen skulle märka någon skillnad! (Däremot märker man ju om det är mono framför allt om man lyssnar i lurar.)
Att "You know my name", en b-sida från 1970, ännu inte har mixats i stereo är anmärkningsvärt! Det finns som sagt en stereoversion på Anthology 3 som inte skiljer sig så mycket från originalet, mer än att den är längre. Kunde man inte ha gjort en "edit" på den mixen? Det står dessutom att "multi-tracks" fortfarande är tillgängliga - då kunde man väl ha gjort en ny stereomix i samband med remastringen?

Jag trodde faktiskt att alla låtar skulle vara i stereo på stereoalbumen.
Snacka om att man blivit blåst!

spelades låten in i stereo då ? hade de get ut en massa som var som mono på första utgåvan när skivan var ny hade någon annan blivit förbannad
Citera
2009-09-12, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Vad heter din spelare? Bör ju kunna gå rätt snabbt att kolla om den är regionfri eller går att göra regionfri.

Region 4 t ex omfattar Central och Sydamerka. Där kör majoriteten av länderna med NTSC och ett fåtal använder PAL. Men alla innefattas i Region 4 ändå.

Jag har testat dvd:n nu och den fungerar fint! Själva innehållet är inte alltför imponerande dock. Ungefär 4 minuter per album som presenteras med stillbilder, Beatlarnas och George Martins och kanske någon annas röster (det står inte vem som pratar), en och annan rörlig snutt...

Har för övrigt lyssnat på några fler album nu, upp till och med Beatles For Sale. Stereobilden blir mer avancerad redan på A Hard Day's Night, då gruppen gått över till att spela in på 4-track-band, så det är bara de två första skivorna som är helt uppdelade i instrument/sång i vänster/höger. Ljudet är riktigt bra. Man slås framför allt av hur tydligt sånginsatserna hörs, och gitarrljudet på Beatles For Sale låter kristallklart! Det sistnämnda albumet vinner mycket på stereomixen.
Senast redigerad av Oilkink 2009-09-12 kl. 15:00.
Citera
2009-09-16, 16:59
Medlem
Köpte A Hard Day's Night och Revolver idag! Måste säga att ljudet är fantastiskt bra, alla instrument kommer fram så mycket tydligare än på de gamla utgåvorna. Att det är ett piano med i sticket på Things We Said Today har jag till exempel aldrig hört förut!

Blev dock lite förvånad när jag hörde introt på I Should Have Known Better, det är ju ett kort bortfall i munspelet där som inte finns på monoversionen. Trodde först att jag hörde fel! Nu har jag kollat upp lite, och detta har tydligen funnits på alla stereoversioner, det är bara det att jag aldrig hört dem (har haft monoversionen på både cd och LP). På monoutgåvan fixade man det tydligen genom att mixa in den föregående takten så att luckan fylldes. Men jag undrar varför man valde att inte göra det på stereoversionen...
Citera
2009-09-16, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FrayMan
Köpte A Hard Day's Night och Revolver idag! Måste säga att ljudet är fantastiskt bra, alla instrument kommer fram så mycket tydligare än på de gamla utgåvorna. Att det är ett piano med i sticket på Things We Said Today har jag till exempel aldrig hört förut!

Blev dock lite förvånad när jag hörde introt på I Should Have Known Better, det är ju ett kort bortfall i munspelet där som inte finns på monoversionen. Trodde först att jag hörde fel! Nu har jag kollat upp lite, och detta har tydligen funnits på alla stereoversioner, det är bara det att jag aldrig hört dem (har haft monoversionen på både cd och LP). På monoutgåvan fixade man det tydligen genom att mixa in den föregående takten så att luckan fylldes. Men jag undrar varför man valde att inte göra det på stereoversionen...

Jag märkte inte det där med munspelet, får lyssna igen! Hade också bara hört monoversionen tidigare. Att instrumenten hörs tydligare på just den skivan beror ju också på att en stereomix automatiskt framhäver enskilda ljud bättre.
En detalj som jag läste om i en recension av A Hard Day's Night var att "tuppen i halsen" på McCartney 1:45 in i "If I fell" är korrigerad enbart på monomixen - och den hörde jag faktiskt när jag lyssnade. Som sagt så ägnades betydligt mer tid åt monoutgåvorna på den tiden, vilket kan förklara en del slarv med stereomixarna...

Ett annat exempel är koskällan som kommer in för sent, när Lennon redan hunnit några ord in i första versen, på stereoversionen av "I call your name" men inte så på monomixen.

Kolla förresten på senaste albumlistan från Storbritannien: inte oväntat en hel del Beatles där! http://uk.launch.yahoo.com/c/uk/album_charts.html
Citera
2009-09-16, 21:47
Medlem
Citat:
Ett annat exempel är koskällan som kommer in för sent, när Lennon redan hunnit några ord in i första versen, på stereoversionen av "I call your name" men inte så på monomixen.

Intressant! Har lagt märke till att den kommer in lite konstigt, men inte vetat vad det berott på... Har inte hört monomixen heller.

Citat:
Kolla förresten på senaste albumlistan från Storbritannien: inte oväntat en hel del Beatles där! http://uk.launch.yahoo.com/c/uk/album_charts.html

Oj - 14 album på topp 75, varav 4 på topp 10! Undrar om Beatles i sin vildaste fantasi hade kunnat föreställa sig det när de kom ut med Please Please Me, att de skulle dominera topplistan 47 år senare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in