Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Har just nu lyssnat igenom HELA STEREO boxen i FLAC format o tycker att den låter helt ok. Nu väntar även MONO boxen. En fundering bara så här i ren allmänhet. Nu är det väl knappast George Martin eller hans son - som för övrigt låg bakom "Love" - som ligger bakom den här boxen. Men är det av ren profithunger de har gett ut den här boxen? Är det bara första boxen i en rad boxer som troligen lär komma. Om något eller några år kommer hela boxen i DVD Audio o om ytterligare något eller några år så kommer boxen i Blu Ray Audio eller vad det formatet heter? Ja, det var bara en fundering. Det lär väl definitivt INTE vara sista boxen från The Fab Four! Varför inte en box i 5:1 Audio framöver? Sedan en KOMPLETT box på BÅDE ALL Audio o ALL Video dvs samtliga filmer. Ja, listan kan göras lång på ev kommande boxar.
I vart fall... jag tycker ljudet låter bra på STEREO boxen. Man får ju trots alt tänka på att inspelningarna är mellan 39 - 46 år gamla. Själv har jag en 17 kg tung Onkyo A-809 stärkare o ett par Dali Concept 10 högtalare att köra upp det på.

Jag har än så länge bara lyssnat på
Please Please Me och
Magical Mystery Tour. Tänkte från början lyssna kronologiskt, men kunde inte motstå frestelsen att avnjuta 1967-magi med
riktigt stereoljud!
Debutplattan i stereo tyckte jag lät skapligt, men inte särskilt bra. Jag förstår om den upplevs starkare i mono, då uppdelningen av de flesta instrument till vänster och alla röster till höger gör att vissa låtar förlorar "trycket". Titelspåret lät bedrövligt med märkligt eko på sången. Knäppt med två spår i mono mitt i alltihop, men man fick förklaringen därtill i häftet. Dock var ljudet väldigt tydligt: man hörde detaljer i sångspåren som man inte hört på de gamla monoversionerna. Ljudet hade över lag en "varm" och naturlig klang.
Hade man bemödat sig med att mixa om stereobilden kunde det ha blivit riktigt bra!
När det gäller MMT har jag inget att klaga på. Den lät fantastiskt bra!
Jag har inte hört den tidigare utgåvan, utan kan bara jämföra med spåren som finns på "Blåa samlingen 1967-70". Basljudet kändes svagare på remastringen, men jag upplevde ljudet som helhet något varmare och renare.
Jag noterade att dvd:n är i NTSC-format. Det har jag inte sett information om någonstans. Går den att spela i våra (europeiska) dvd-spelare, då vi normalt spelar PAL-skivor? Annars går den väl i datorn? Jag ska naturligtvis testa den. Är NTSC det vanligaste formatet sett över hela världen, eller varför har man annars valt det?