Resultat: Beatles bäste låtskrivare?
John Lennon
39,57%
129 röster
Paul McCartney
37,42%
122 röster
George Harrison
15,34%
50 röster
Ringo Starr
7,67%
25 röster
2011-06-27, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
För Bangladesh. Inte i.
Menar det
Citera
2011-06-27, 23:58
Medlem
Hmm...var inte The Beatles väldigt tidigt ute med att använda synthesizer?
Jag har hört sägas att dom var först...men jag vet inte.

Jag tänker på Maxwell´s Silverhammer.

Best.
Citera
2011-06-28, 00:00
Medlem
-Johan-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.panda
Är du säker på det?
Har du källor?

Beatles har blivit, likasom Rolling Stones, ett varumärke. Det marknadsförs fruktansvärt med Beatles-produkter. T.ex. Guitar Hero, tröjor, muggar, you name it.
Citera
2011-06-28, 00:27
Medlem
elevators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigSwig
Hmm...var inte The Beatles väldigt tidigt ute med att använda synthesizer?
Jag har hört sägas att dom var först...men jag vet inte.

Jag tänker på Maxwell´s Silverhammer.

Best.

Nja, om du med synth menar elektronisk musik får du i princip gå tillbaka till 1800-talet. Annars så finns det en hel del "synth"-influenser på Abbey Road i övrigt.
Citera
2011-06-28, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elevator
Nja, om du med synth menar elektronisk musik får du i princip gå tillbaka till 1800-talet. Annars så finns det en hel del "synth"-influenser på Abbey Road i övrigt.

Jag måste ladda hem Abbey Road och analysera lite. Jag är medveten om att synthezisers
har funnits väldigt länge. Men formatet skall vi inte tala om.

Jag är också medveten om den så kallade "Melotronen"...som jag tror The Beatles använder
i "Strawberry fields".

Vad jag tror menas med "första" synthezisern...är att den är i ett behändigt format.

Vilken synth The Beatles använde vet jag dock inte.

Men jag är ganska säker på att vi får veta det snart.
Citera
2011-06-28, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.panda
Är du säker på det?
Har du källor?

Har inga källor att visa nej, har bara egna erfaranheter och de är att typ alla ungdomar vet vilka Beatles är, och många gillar dem. Så har det varit genom hela min uppväxt iaf... Kan ju iofs ändrats de senaste 5 åren, men tror inte det...
Citera
2011-06-28, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigSwig
Jag måste ladda hem Abbey Road och analysera lite. Jag är medveten om att synthezisers
har funnits väldigt länge. Men formatet skall vi inte tala om.

Jag är också medveten om den så kallade "Melotronen"...som jag tror The Beatles använder
i "Strawberry fields".

Vad jag tror menas med "första" synthezisern...är att den är i ett behändigt format.

Vilken synth The Beatles använde vet jag dock inte.

Men jag är ganska säker på att vi får veta det snart.
Jo, McCartney använder en Mellotron i Strawberry. En Moog används på Abbey Road skivan (Maxwell's Silver Hammer, Here Comes The Sun, Because och I Want You)
Senast redigerad av kovven 2011-06-28 kl. 11:41.
Citera
2011-06-28, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Ja, men jag är ganska säker på att MacDonald (som f.ö var en fullkomligt trovärdig och kunnig skribent) menar den första inspelningen i just Beatles fall. Den svenska översättningen kan även ha förvrängt det hela lite - för det hade gjorts tidigare och var ingenting som på något sätt "uppfanns" av Beatles.

Baklängessången i slutet var givetvis revolutionerande då massor av folk hörde den tack vare att det var just en Beatles-låt, men det hade experimenterats med tapetricks innan dess.
Kan ju vara så. Har inte läst den Engelska utgåvan.
Citera
2011-06-28, 17:08
Medlem
Oakenshields avatar
Angående tidigt användande av Moog-synthar så var Monkees, Byrds, Doors, Stones m.fl tidigare att använda dom än Beatles (67-68). Vilket förvånar mig lite faktiskt.

Mellotronen är ju en annan historia (och mycket häftigare än de tidiga syntharna i mitt tycke) som verkligen blommade upp och användes flitigt av mängder av musiker från typ 66 och framåt.
Citera
2011-06-30, 22:37
Medlem
Tommy.Vercettis avatar
Ginza har ett skapligt bra pris på Mono boxen till er som inte har den.
Deras 10 första skivor + "Past Masters". Grymt sound, Beatles ska lyssnas på i Mono.

http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=403617
Citera
2011-07-03, 17:50
Medlem
Fan vad jag gillar denna korta filmen/trailern (vad det nu är): http://www.youtube.com/watch?v=uxJzsEc5D24
Citera
2011-07-06, 18:20
Bannlyst
Legenden uppenbarar sig efter introt på ca 40s, och visar sedan varför han får Lennon att blekna i alla musikaliska jämförlser!
Paul Mccartney in his prime:

http://www.youtube.com/watch?v=xq7g0ikbgm4

Ojojoj, vilket legendariskt klipp... Att han dyker upp i en miljö som denna, otippat!
Senast redigerad av marionett.legion 2011-07-06 kl. 18:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in