Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-15, 13:41
  #1
Medlem
NixYOs avatar
Efter en väldigt jämn omröstning så vann tillslut Plattform. Här finner ni lite information om romanen:

http://www.bokus.com/bok/9789100578961/plattform/
Citat:
Hur ska människan bli lycklig? I sin förra roman, Elementarpartiklarna, föreslog Michel Houellebecq att det bästa sättet var att modifiera henne på genetisk väg och låta den gamla sorten dö ut. I Plattform prövar han ett omfattande socialt och ekonomiskt experiment mot verklighetens villkor: kanske skulle sexturismen kunna lösa såväl den andliga som den materiella nöden i världen? Det är Michel som slås av tanken. Han är en ensamstående, apatisk man i medelåldern som utan större förhoppningar reser till Thailand. Där träffar han Valérie, mellanchef på ett reseföretag. Tillsammans smider de storslagna planer - och lyckas också sätta dem i verket. Deras lösning på köttets lust och själens obotliga ensamhet blir snarare en fråga om logistik än om psykologi.

Michel Houellebecq (född 1958) är Frankrikes mest omsusade författare, ständigt upphov till skandalrykten och känslostormar. När Plattform utkom i Frankrike hösten 2001 blev debatten om möjligt ännu hetsigare än den kring Elementarpartiklarna.
Som pocket: http://www.bokus.com/bok/9789100101879/plattform/

På engelska: http://www.amazon.co.uk/Platform-Mic...7111047&sr=1-4

På franska: http://www.amazon.fr/Plateforme-Mich...me+houellebecq

Köp den INTE från Adlibris som äges av Bonnier, som har börjat hänga ut vanligt hederligt folk (och jo, jag vet att den svenska översättningen är utgiven av Albert Bonniers förlag, men man bör ändå undvika Adlibris i den mån man kan)!

Diskussionsunderlag (via rockandrolla):
Karaktärerna i boken.
Hur uppfattar du huvudpersonen? Vad är det hos honom/henne som du gillar/tycker illa om? Varför agerar han eller hon på det viset? Vilka drivkrafter ligger bakom personens agerande? Vilka omständigheter – fri vilja, öde, social bakgrund, yttervärldens påverkan – formar karaktären?

Symbolik.
Vilka symboler använder sig författaren sig av? Finns det några dolda meddelanden i texten? Vad tror du att författaren menar med dem? Kan du inte historien bakom symbolerna – läs på. Din uppfattning om boken kommer kanske helt förändras när du fått dem förklarade för dig. Dessutom kommer du på ett kul sätt att lära dig nya saker, som i sin tur kanske lockar till mer läsning.

Vad menar författaren?
Varför har han eller hon skrivit den här boken? Är boken optimistisk, pessimistisk, humoristisk, ironisk, en profetia om framtiden, samhällskritisk? Är boken trovärdig? Lika viktig som berättelsen är, lika viktig är sättet den skrivs på: Är språket lättillgängligt, komplicerat, passande för storyn?
Använder författaren olika stilar beroende på vem som talar? Vad vill han
eller hon förmedla med det? Lyckas han eller hon med det? Refererar han
eller hon till annan litteratur? Vilken? Och varför? Lyckas han eller hon?

Vad handlar boken om?
Vilka teman behandlar boken? Finns det några underteman? Hänger språk, symbolik, karaktärer, bokens huvudtema ihop? Är miljöbeskrivningarna trovärdiga? Tillför de historien något?

Vilka känslor väcker boken?
De allra flesta böcker berör på ett eller annat vis. Vad känner du när du läser boken? Vad är det du gillar respektive ogillar? Håller boken hela vägen ut – tycker du att slutet är logiskt, tillfredsställande, lämnar mer att önska? Kan du dra paralleller till ditt eget liv och dina egna erfarenheter?

Är det stor litteratur?
Vad tycker du är stor litteratur? Vad karaktäriserar en välskriven bok?

Ditt slutbetyg.
Vad tycker du om boken? Om ni använder er av betygssystem – vilket betyg vill du ge den? Och varför? Försök alltid att motivera ditt svar – ett ”Den var bra” eller ”Den var dålig” tillför ingenting för gruppen om du inte motiverar varför.
Vad säges om åtta veckor?
__________________
Senast redigerad av NixYO 2013-12-15 kl. 14:10.
Citera
2013-12-15, 14:56
  #2
Medlem
Bra diskussionsunderlag, och åtta veckor låter som en rimlig tid för att så många som möjligt ska hinna läsa och reflektera.
Citera
2013-12-16, 10:02
  #3
Medlem
Shalashaskas avatar
Kul att det blev den här, den har jag läst för en massa år sedan. Jag deltar gärna i diskussionen!
Citera
2013-12-17, 23:50
  #4
Medlem
rockandrollas avatar
Boken är nu beställd! Skönt att några tog tag i det här.
Citera
2013-12-24, 18:40
  #5
Medlem
Rakiis avatar
Gillar verkligen Plattform och Houellebecq riktigt mycket, brukar läsa den en gång om året minst och tror inte att jag har läst den ännu i år, så ska låna hem den ifrån biblioteket igen då dom öppnar!
Citera
2013-12-26, 14:27
  #6
Medlem
Blixtmannens avatar
Den står här hemma i biblioteket, får se om jag hänger på i diskussionen. Det var några år sedan jag läste den så jag får nog läsa den igen i så fall.
Citera
2013-12-26, 17:49
  #7
Medlem
chessjamts avatar
Är tveksam om jag kommer att delta i diskussionen när det gäller den här boken. Trodde att jag lätt kunde få tag på Plattform via mitt lokala bibliotek. Visade sig att närmaste bibblan som har den är dock 7 mil bort

Är inte så himla sugen att kosta på mig och beställa boken heller. Hinner jag få tag på den på ett bibliotek inom de närmaste veckorna och kanske tokläser ut den så kan jag vara med, men det ser mörkt ut i dagsläget.
Citera
2013-12-26, 17:54
  #8
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Är tveksam om jag kommer att delta i diskussionen när det gäller den här boken. Trodde att jag lätt kunde få tag på Plattform via mitt lokala bibliotek. Visade sig att närmaste bibblan som har den är dock 7 mil bort

Är inte så himla sugen att kosta på mig och beställa boken heller. Hinner jag få tag på den på ett bibliotek inom de närmaste veckorna och kanske tokläser ut den så kan jag vara med, men det ser mörkt ut i dagsläget.
Du kan be ditt lokala bibliotek låna hem den åt dig.
Citera
2013-12-29, 21:12
  #9
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Är tveksam om jag kommer att delta i diskussionen när det gäller den här boken. Trodde att jag lätt kunde få tag på Plattform via mitt lokala bibliotek. Visade sig att närmaste bibblan som har den är dock 7 mil bort

Är inte så himla sugen att kosta på mig och beställa boken heller. Hinner jag få tag på den på ett bibliotek inom de närmaste veckorna och kanske tokläser ut den så kan jag vara med, men det ser mörkt ut i dagsläget.

Upp med hakan, på bokborsen.com finns den från 19 spänn:

http://www.bokborsen.se/Houellebecq-...ttform/3487698

Jag kommer att beställa den på bibblan. Ser fram emot denna läsning och har i princip ingen som helst susning om vad denna bok är för något.

Kul!
Citera
2013-12-29, 21:51
  #10
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piassava
Upp med hakan, på bokborsen.com finns den från 19 spänn:

http://www.bokborsen.se/Houellebecq-...ttform/3487698

Jag kommer att beställa den på bibblan. Ser fram emot denna läsning och har i princip ingen som helst susning om vad denna bok är för något.

Kul!
Och här finnes den för 10 kronor och 22 kronor för frakt: Totalt 32 kronor, alltså hela 3 kronor billigare än att beställa den från Bokus.

http://www.bokborsen.se/Houellebecq-...ttform/1852049
Citera
2014-01-07, 20:39
  #11
Medlem
Douche-chills avatar
Tuggar mig igenom den nu. Eller, tuggar låter som att det är trög läsning, vilket det absolut inte är. Återkommer när jag är klar.
Citera
2014-02-05, 23:42
  #12
Medlem
Lost-Highways avatar
När är läsningsperioden över?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback