Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-06, 02:30
  #13
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Highway
När är läsningsperioden över?
Egentligen nästa vecka men dessa bokcirkeltrådar bruka förbliva klistrade ett bra tag, så det är ingen katastrof om man inte haver läst klart den tills dess; jag kommer troligtvis inte hava läst klart den tills dess (jag läste dock den för några år sedan).
Citera
2014-02-23, 19:13
  #14
Medlem
piassavas avatar
Jag läste boken för några veckor sedan. Den var mycket lättläst, men i mitt tycke rätt intetsägande. En kort recension: Tråkig huvudrollsfigur ligger gärna med främst asiatiska betaldamer, men hittar sedan en fransyska att ligga med. Kommer då på att fler säkert vill ligga med betaldamer och ordnar resor för detta. Sedan säger det BOM och så är boken slut.
Fick känslan av en välskrubbad fransman som förläst sig på Bukowski men glömt bort skitigheten.

Lättsmält och ganska meningslöst, lyder mitt betyg.
Citera
2014-03-04, 23:14
  #15
Medlem
Papa.Ubus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piassava
Jag läste boken för några veckor sedan. Den var mycket lättläst, men i mitt tycke rätt intetsägande. En kort recension: Tråkig huvudrollsfigur ligger gärna med främst asiatiska betaldamer, men hittar sedan en fransyska att ligga med. Kommer då på att fler säkert vill ligga med betaldamer och ordnar resor för detta. Sedan säger det BOM och så är boken slut.
Fick känslan av en välskrubbad fransman som förläst sig på Bukowski men glömt bort skitigheten.

Lättsmält och ganska meningslöst, lyder mitt betyg.

Jag har vid ett par tidigare tillfällen läst boken och tyckt mycket om den. Inte lika stark som Elementarpartiklarna, Plattform är för mig inte lika stark som elementarpartiklarna, men den fångar en del av Frankrike, och kanske en del av den då rådande kulturen. Jag skall genast damma ner mig genom att gå på jakt efter de och försöka hålla uppe livet i tråden så gott det går. Samtidigt är återläsningar alltid nervöst, kommer jag att tycka om den denna gången också, kommer jag att hoppa över det jag känner igen, kommer den (i teorin) äldre hjärnan att registrera nya nyanser.

Jag kommer att skriva regelbundet i spoilers med kapitelangivelser för att inte förstöra nöjet för någon. Hoppas på bättre diskussion denna gången, här finns i alla fall en diger lista av ämnen att avhandla. Tänkte starta imorgon, och med två.tre kapitel i veckan bör det snart vara dags för slutsummering.

Läste för övrigt denna på två universitetskurser, så förhoppningsvis skall min akademiska hjärna inte stå ivägen för en "fri tolkning"

Så välkomna alla ni som då tillfälle ges öppnar böcker, och som inte räds lite snusk, låtom oss diskutera!

PS. Tack för den store zarkon att det inte blev 2033, i så fall hade jag nog gnagt av mig mitt västra ben.
__________________
Senast redigerad av Papa.Ubu 2014-03-04 kl. 23:15. Anledning: Fortfarande en lätt släng av lamotrigininducerad analfabetism, bär med mig gott folk, det blir bättre!
Citera
2014-04-02, 18:06
  #16
Medlem
AbsentMindeds avatar
När börjar omröstningen för nästa bokcirkel? Skulle jätte gärna vara med i eran bokcirkel!


Ursäkta dålig svenska.
Mvh
Citera
2014-04-02, 18:14
  #17
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsentMinded
När börjar omröstningen för nästa bokcirkel? Skulle jätte gärna vara med i eran bokcirkel!


Ursäkta dålig svenska.
Mvh
Giv den här en chans först!
Citera
2014-05-18, 01:39
  #18
Medlem
Är det fortfarande Houellebecqs Plattform som ska diskuteras eller dog det ut innan det hann börja? Är det många som har läst ut den nu?
Citera
2014-05-20, 21:45
  #19
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denskumme
Är det fortfarande Houellebecqs Plattform som ska diskuteras eller dog det ut innan det hann börja? Är det många som har läst ut den nu?


HAr läst den men var verkligen ingen bok som fångade mig, fick tvinga mig att läsa klart den.
Har väldigt svårt att förstå varför den skulle ha orsakat så stor debatt i Frankrike.
Hade förväntat mig mycket mer av Michel Houellebecq får väl ta tag i Elementärpartiklarna när jag är klar med min nuvarande bok.

Någon som är mer insatt i varför Michel Houellebecq skulle ha upprört så mycket i sitt hemland?
Boken handlar i korthet om en medelålders ensam man som knullar lite luder i Thailand för att sen
kära ner sig i en researrangör för paketresor som börjar dala i popularitet resten kan ni nog räkna ut själva. Men vad är hypen? Jag förstår uppriktigt sagt inte det? Att ensamma män köper sex i Asien känner väl alla redan till?
Citera
2014-07-21, 21:08
  #20
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
Någon som är mer insatt i varför Michel Houellebecq skulle ha upprört så mycket i sitt hemland?

Enligt PK-eliten och feministerna är han en misogyn xenobofiker som inte direkt välkomnades med öppna armar tidigare under 00-talet, men nu då Frankrikes största parti vill minska på arabinvandringen så kanske han inte alls är lika extrem bland gemene man längre, hans tankegångar har väl blivit rumsren vardag numera. Då jag läser om Plattform just nu kan jag inte ungdå att känna sympati för huvudpersonen, han har mina egna tankar och Houellebecq sätter ord för det jag själv dagligen tänker men som man inte får säga högt i dagens debattklimat.

Stig Larsson om författaren Michel Houellebecq (Youtubeklipp)
Citera
2017-01-01, 02:53
  #21
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Enligt PK-eliten och feministerna är han en misogyn xenobofiker som inte direkt välkomnades med öppna armar tidigare under 00-talet, men nu då Frankrikes största parti vill minska på arabinvandringen så kanske han inte alls är lika extrem bland gemene man längre, hans tankegångar har väl blivit rumsren vardag numera. Då jag läser om Plattform just nu kan jag inte ungdå att känna sympati för huvudpersonen, han har mina egna tankar och Houellebecq sätter ord för det jag själv dagligen tänker men som man inte får säga högt i dagens debattklimat.

Stig Larsson om författaren Michel Houellebecq (Youtubeklipp)

Så sorgligt att titta på detta och se hur kulturvärlden totalt har imploderat sen dess - och även detta är inget mästerverk, bara två personer som försöker säga sanningen. De pratar bland annat om insikten av PK-okets tunga nedtryckning av all individualitet och genialitet och det är så tragiskt att se dödsryckningarna.

Vad finns kvar nu några år senare? Obildade idioter som försöker vinna poäng hos mamma. Sekter som låter sina dödliga bannbullor runga upphetsade över sin feministiska makt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback