Citat:
Ursprungligen postat av
Raynewooney
En seriös fråga till feministerna eller kvinnorna i tråden, är äktenskapet förlegat? Tycker ni att det har en plats eller bör vi helt enkelt ha anarki när det kommer till familje- och parbildning?
Är monogamin således också ett ohållbart ideal?
Ställningstagandet i denna fråga blir essentiellt för fortsatt diskussion kring ämnet eftersom enda anledningen till att diskussion kring kvinnors promiskuösitet uppkommer på grund av monogami- och äktenskapsidealet.
Jag utgår och har utgått från att de flesta kvinnor ändå vill leva i monogama relationer och kanske även äktenskap, men det kanske är fel? Om utgångspunkten är att monogami och äktenskapet är förlegat måste jag sålla mig in i feminismens tankar kring sexuell frigörelse för kvinnan eftersom anarki inte kan råda med begränsningar.
Jag tror att i takt med att människans medelålder höjs så rejält som den nu gjort på de 2000 år vi har någorlunda koll på, så är det orimligt att tro att människor ska vara monogama hela sina liv eller bara ha sex med en enda etc. Eller är det någon som vill räcka upp handen och hävda att de gärna haft sex i 75 år med en enda individ?
Så man kan ju försöka men samtidigt vara realist.
Sen nej..det går utmärkt kombinera sexuellt utlevande liv i ungdomen ex. med ett äktenskap vid mer mogen ålder, det har män gjort i alla tider, varför skulle inte det går för kvinnor?