2015-01-10, 16:41
  #1105
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forzamilan22
Hej! Jag är en ny student på Örebro uni och har fått ett erbjudande på norrgatan 23m2 med hyra på 3200kr exklusive el.
Är det ett bra erbjudande ?
Hur ligger det i förhållande med universitetet, hur lång bussresa är det?
Vad ligger busskortspriserna på för en student?
Tack på förhand !
Ett stenkast ifrån busstationen. Centralt i trevliga Vasastan. Bussresa på runt 15 minuter till universitetet. Slå till innan någon annan gör det.
Citera
2015-01-10, 19:15
  #1106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Ett stenkast ifrån busstationen. Centralt i trevliga Vasastan. Bussresa på runt 15 minuter till universitetet. Slå till innan någon annan gör det.
Tack för ditt svar!
Vet du på ett ungefär hur mycket el+bredband tillkommer?
Tror nog att jag kommer ta den, hittar inget bättre..
Citera
2015-01-10, 19:48
  #1107
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forzamilan22
Tack för ditt svar!
Vet du på ett ungefär hur mycket el+bredband tillkommer?
Tror nog att jag kommer ta den, hittar inget bättre..
Bredband: 270 kr
El: 250-400 kr.
Citera
2015-01-12, 01:29
  #1108
Medlem
Fick ett rum i studentgatan, tckade ja.
Hur är det att bo där då man delar kök
Citera
2015-01-12, 14:49
  #1109
Medlem
Grmmbls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forzamilan22
Fick ett rum i studentgatan, tckade ja.
Hur är det att bo där då man delar kök
Väldigt varierande. Vissa pratar inte med sina grannar medan andra brukar festa ihop, ha korridorskvällar etc.
Citera
2015-01-12, 17:26
  #1110
Medlem
Gilgamesh.s avatar
Kommer att få ett boende genom bostadsgarantin denna vecka. Vad kan jag förvänta mig? Har inga problem med att bo med andra men det vore bra om boendet inte låg för långt bort från universitetet.
Citera
2015-01-12, 18:37
  #1111
Medlem
Rummen på Grankottevägen på 22kvm med kokvrå som hyrs ut möblerade vad ingår där?

Finns frys, ugn, tv, bestick, skrivbord, säng. Någon som vet vad som ingår? Står att el ingår, tror ni värme och vatten också ingår då?

Tacksam för svar.
Citera
2015-01-12, 23:04
  #1112
Medlem
CEBZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gilgamesh.
Kommer att få ett boende genom bostadsgarantin denna vecka. Vad kan jag förvänta mig? Har inga problem med att bo med andra men det vore bra om boendet inte låg för långt bort från universitetet.
Antingen bra eller anus. Jag hade SJUKT tur med mitt akutboende förra terminen. Fick bo hos ett par i 50-års åldern som jag kom väldigt bra överens med, kommer fortfarande över på middagar ibland Men vad jag hört så kan det även vara typ, "du får bo på min soffa i min trånga 1a." Oftast det sistnämda.
Citera
2015-01-13, 00:41
  #1113
Medlem
Gilgamesh.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CEBZ
Antingen bra eller anus. Jag hade SJUKT tur med mitt akutboende förra terminen. Fick bo hos ett par i 50-års åldern som jag kom väldigt bra överens med, kommer fortfarande över på middagar ibland Men vad jag hört så kan det även vara typ, "du får bo på min soffa i min trånga 1a." Oftast det sistnämda.

Åfan, jag trodde att det va studentlägenheter där bara studenter bodde. Men sökte du via bostadsgarantin då?
Citera
2015-01-13, 01:00
  #1114
Medlem
CEBZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gilgamesh.
Åfan, jag trodde att det va studentlägenheter där bara studenter bodde. Men sökte du via bostadsgarantin då?
lulz, läste fel. Bostadsgarantin var det ja. Där är det nog bara studenter (Y)
Citera
2015-01-13, 21:14
  #1115
Medlem
dont_blame_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CEBZ
lulz, läste fel. Bostadsgarantin var det ja. Där är det nog bara studenter (Y)


helt omöjligt om man inte förberett sig ett år innan med köpoängen, jag förberedde mig runt 4 månader innan och får ändå ingen bostad....

blev dock erbjuden en på bostadsgarantin, delat boende dock. funkar väl ett tag =)
Citera
2015-01-20, 15:58
  #1116
Medlem
GunnersAreRunnerss avatar
Bostadsgaranti är ett lotteri, allt handlar om vilka du hamnar med. Mycket riktigt som ni nämner så är det alltid ett delat boende. Det kan vara allt från att du ska dela en lägenhet med 1 person eller uppemot 3 personer. Områden där bostadsgaranti erbjuds är Vivalla, Baronbackarna samt varberga. Periodvis väldigt stökiga områden, i synnerhet Vivalla, men ställena är långt ifrån ghetton.

Samtliga är en bit från universitetet, verkligen inte inom gångavstånd, knappt så man kan cykla sträckan. Vivalla är allra längst på cirka 7-8 km om jag inte missminner mig. MEN, direkt bussar till universitet finns från samtliga bostadsområden. Så i det avseendet är det inga problem.

Fick själv boende genom bostadsgarantin i början av mitt pluggande innan jag fick min ordentliga studentlägenhet som jag besitter idag. Som mest bodde jag med 2 personer och som minst bodde jag själv i en 4:a i nästan lite drygt en månad.

Områdena är som sagt långt ifrån det ideala men se det som en temporär lösning och inte som något permanent boende. Man har tak över huvudet tillsvidare och slipper hålla på och pendla eller bo på diverse vandrarhem, helt klart riktigt bra av Örebro att kunna erbjuda denna bostadsgaranti, något som inte alla städer kan.

Om man är extremt kräsen så är detta verkligen inte rätt väg att gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in