2012-08-07, 22:22
  #601
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamojamo
Har någon fått antagnings besked och registrering uppgifter ?

Inför HT 2012 ny student ?

Någon systemutvecklare som ska börja ? ses där..

Någon som har rum/tips så är jag i stort behov
Kommer inte ut förren 22/8

OffTopic
Citera
2012-08-07, 23:03
  #602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HearthOfSweden
Fast köpoängen för plats 5 ger ju en bättre fingervisning om chanserna, än att bara veta vem som ligger först...

Tänk om du med dina 850 köpoäng loggar in på sidan och ser att den som ligger på plats 1 för en lägenhet har 2400 poäng. Detta ser du, men du ser inte att plats två har 700, trean 500, 4 har 450 och femman 200. Då struntar du antagligen i att söka lägenheten, trots att du hade haft en mycket god chans (jag fick min lägenhet som plats 8, folk söker väldigt många lägenheter och tackar nej till alla erbjudanden utom ett!). Om du i exemplet ovan hade sett att snubben på plats fem har 200 poäng hade du antagligen sökt.

Du kan tacka ja till erbjudanden om du känner dig väldigt lockad men ändå smått osäker - du har inte gjort något bindande förs du faktiskt skriver på ett kontrakt.
Det bästa vore ju om dom visade poängen för alla på top 5. Men jag ska inte vara bitter, det är bara paniken som talar.

En fråga om idrottsanläggningarna på campus: Har skolan någon typ av bokningssystem för dessa? Eller är det bara att köra om det är ledigt? Tänker främst på tennisen.
Citera
2012-08-08, 00:00
  #603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oakn
Det bästa vore ju om dom visade poängen för alla på top 5. Men jag ska inte vara bitter, det är bara paniken som talar.

Det tycker vi som rutinerade internet-användare, men visade man det är jag säker på att andra skulle klaga i stil med att "varför i h-vete visar dom allt det här, helt onödigt". Går inte att göra alla nöjda

Du kommer få en bostad, fortsätt söka och ligg på!

Förutom ÖBO så finns det en del privata studentbostäder som är värda att iaf kolla på:

Svenska Kyrkan (väldigt fräscht, rätt stort och nära campus, ska ej underskattas) http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=848111

Berhn Fastigheter (nära campus på ett område som heter Tärnvägen, lummigt och fint)
http://behrns.se/fastigheter

John Ekström (har ett punkthus med trevliga ettor nära campus och lägenheter på Tärnvägen)
http://je-bygg.se/

Asplunds (studentbostäder och vanliga bostäder rakt över gatan från universitetet, fint och nytt men något dyrt - många ekonomer med Wall Street-längtan bor här)
http://www.asplunds.se/bostad/varabostader/universitetsgatan13och5.4.9748e5511d79d43d9e800029 32.html

Sen finns det ju en mindre privata hyresvärdar där man kan bo, men ovanstående är alltså riktiga studentbostäder.

Citat:
Ursprungligen postat av oakn
En fråga om idrottsanläggningarna på campus: Har skolan någon typ av bokningssystem för dessa? Eller är det bara att köra om det är ledigt? Tänker främst på tennisen.

Tänker du på löparbanorna & tennisbanorna så är det bara att gå dit, är det fullt (gäller väl mest tennisbanorna) får man vänta. Men det är sällan det är fullt. Gymmet kräver medlemskap och är öppet typ 06:30-22:00. Löpslingor finns i skogen precis bakom campus.
__________________
Senast redigerad av HearthOfSweden 2012-08-08 kl. 00:05.
Citera
2012-08-08, 00:25
  #604
Medlem
trallskruvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oakn
Det bästa vore ju om dom visade poängen för alla på top 5. Men jag ska inte vara bitter, det är bara paniken som talar.

En fråga om idrottsanläggningarna på campus: Har skolan någon typ av bokningssystem för dessa? Eller är det bara att köra om det är ledigt? Tänker främst på tennisen.

Du är inte den enda med panik Har sökt lägenhet sen början av juli men ännu inte fått någonting, och varje dag inleds med en titt på öbo för att se om det kommit ut några nya haha. Fast nog är man lite kräsen då jag för det första inte ska bo själv, och dessutom ska ta med mig lite djur. Funkar inte riktigt med korridorsrum då som annars vore ganska enkelt att få
Citera
2012-08-08, 03:59
  #605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trallskruv
Du är inte den enda med panik Har sökt lägenhet sen början av juli men ännu inte fått någonting, och varje dag inleds med en titt på öbo för att se om det kommit ut några nya haha. Fast nog är man lite kräsen då jag för det första inte ska bo själv, och dessutom ska ta med mig lite djur. Funkar inte riktigt med korridorsrum då som annars vore ganska enkelt att få
Har samma problem här. Vi är två som ska flytta och vi vill gärna inte trängas på några små kvadrat i korridor, gärna inte långt från campus heller. Då finns det inte så mycket att välja på.
Citera
2012-08-08, 05:03
  #606
Medlem
Pangon90s avatar
Välkomna till klubben grabbar
Sitter även jag i samma sits.

Det löser sig!
Citera
2012-08-08, 16:05
  #607
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktSuddiGum
Så, precis kommit hem från att ha besökt min Grankottelägenhet. Kan säga att jag blev djupt besviken.
Den är sliten, minimal, dåligt planerad, ostädad samt att den förra ägaren lämnat kvar en massa skräp, kläder och halvtomma hygien och städartiklar.
Brevlådan var dessutom proppfull med brev från skatteverket och diverse andra liknande myndigheter.

Som om det inte vore nog så hade ÖBO tappat bort nycklarna i lägenheten så egentligen så har jag inte ens fått mina nycklar än:S

Bifogar bilder. Vill ni veta mer så fråga gärna.
http://postimage.org/gallery/axtz3cqo/

EDIT: Om ni undrar över colaflaskan så var det för att det skulle bli lättare att uppskatta storleken på det jag fotograferade
Update: De ska ta dit en flyttfirma som ska städa ut lägenheten samt att jag ska få lite kompensation på någon hyra. Så det löste sig bra
Citera
2012-08-08, 21:56
  #608
Medlem
EdBlakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktSuddiGum
Update: De ska ta dit en flyttfirma som ska städa ut lägenheten samt att jag ska få lite kompensation på någon hyra. Så det löste sig bra
Skönt att höra

Då vet man att de försöker ta hand om sina hyresgäster i alla fall.
Citera
2012-08-10, 12:30
  #609
Medlem
Denna grupp är till för alla nyblivna studenter på ÖRU. Ställ era frågor gällande scheman, kurslitteratur och nollning så får ni svar ganska snabb utav alla oss generaler, ambassadörer och nuvarande studenter.

http://www.facebook.com/groups/115175335172525/
Citera
2012-08-11, 00:50
  #610
Medlem
Jag ligger just nu 1a på en lägenhet i Grankotten på 22kvm. Hade varit helt ok om man var ensam, men nu är vi två. Visst är det bra att ha något åtminstone, men man blir ju av med sina poäng och man vet ju aldrig när man lyckas få tag i något större och bättre.

Ni som bor där eller känner till stället, finns det möjlighet att ställa bort möblerna som ingår? För även om vi fysiskt sätt får plats på 22kvm så får vi inte plats i en liten 90säng. Garderoben som ingår skulle man också gärna få bort och få in något som inte tar lika stor plats. Kan man göra så att man bara ställer sakerna vart fan som helst, bara man återställer allt till att man flyttar därifrån?

För man får inte tillgång till något förråd antar jag?
Citera
2012-08-11, 06:10
  #611
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oakn
Jag ligger just nu 1a på en lägenhet i Grankotten på 22kvm. Hade varit helt ok om man var ensam, men nu är vi två. Visst är det bra att ha något åtminstone, men man blir ju av med sina poäng och man vet ju aldrig när man lyckas få tag i något större och bättre.

Ni som bor där eller känner till stället, finns det möjlighet att ställa bort möblerna som ingår? För även om vi fysiskt sätt får plats på 22kvm så får vi inte plats i en liten 90säng. Garderoben som ingår skulle man också gärna få bort och få in något som inte tar lika stor plats. Kan man göra så att man bara ställer sakerna vart fan som helst, bara man återställer allt till att man flyttar därifrån?

För man får inte tillgång till något förråd antar jag?
Det är okej att ställa undan deras möbler så länge du ställer tillbaka dom i samma skick när du flyttar
Citera
2012-08-11, 21:11
  #612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oakn
Jag ligger just nu 1a på en lägenhet i Grankotten på 22kvm. Hade varit helt ok om man var ensam, men nu är vi två. Visst är det bra att ha något åtminstone, men man blir ju av med sina poäng och man vet ju aldrig när man lyckas få tag i något större och bättre.

Ni som bor där eller känner till stället, finns det möjlighet att ställa bort möblerna som ingår? För även om vi fysiskt sätt får plats på 22kvm så får vi inte plats i en liten 90säng. Garderoben som ingår skulle man också gärna få bort och få in något som inte tar lika stor plats. Kan man göra så att man bara ställer sakerna vart fan som helst, bara man återställer allt till att man flyttar därifrån?

För man får inte tillgång till något förråd antar jag?

Du kan betala 60 kr (ca) extra per månad för att hyra ett förråd att ställa bort grejerna i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in