2012-08-06, 23:54
  #589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaix
Läser man en kurs första terminen? Jag menar, måste man söka på varje kurs isåfall för att veta när man ska börja skolan varje morgon?

Samt, kursplanen där alla kurser samt litteraturer står för systemvetenskap. Hittar inte den.. någon som kan länka?

Alltså, hela högskolan är uppbyggd kring kurser. Ett program är egentligen en grupp kurser, så du är alltid antagen till minst en kurs. De flesta kurser är på 7,5 högskolepoäng (motsvarar 5 veckors heltidsstudier), men de kan också vara på till exempel 15, 1, 0,5 eller 3 högskolepoäng.
Citera
2012-08-06, 23:59
  #590
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrarie
Jag siktar på att flytta in i bågen eller på sörbyängsvägen, är det någon som sitter på bilder innifrån de lägenheterna? Per kvm är det rätt saftig hyra plus att det är 12 månaders så standarden måste väl vara bra?

Bågen har 12 månaders hyra, cirka 3000 i hyra (lägenheternas storlek varierar mellan 27-35 m2). Har inga bilder men lägenheterna har parkettgolv, stora fönster, vitt minikök med liten spis med ugn, kyl & frysfack. Badrummen är stora och fräscha! El och bredband (2 mbit) ingår. Pressbyrån i huset har öppet till 22 alla dagar, perfekt om man är trött eller har festat om och inte orkar gå till ICA.

Väldigt trevliga lägenheter som ligger på campus, du kan gå upp 10 minuter innan lektionen börjar!
Citera
2012-08-07, 01:03
  #591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HearthOfSweden
Bågen har 12 månaders hyra, cirka 3000 i hyra (lägenheternas storlek varierar mellan 27-35 m2). Har inga bilder men lägenheterna har parkettgolv, stora fönster, vitt minikök med liten spis med ugn, kyl & frysfack. Badrummen är stora och fräscha! El och bredband (2 mbit) ingår. Pressbyrån i huset har öppet till 22 alla dagar, perfekt om man är trött eller har festat om och inte orkar gå till ICA.

Väldigt trevliga lägenheter som ligger på campus, du kan gå upp 10 minuter innan lektionen börjar!

finns det enskilda badrum i de lägenheterna på detta område? Har blivit antagen (var reserv i urval 1) och vill få bostad i örebro så nära till uni som möjligt, och detta område (bågen) verkar vara bra
__________________
Senast redigerad av dabaus123 2012-08-07 kl. 01:11.
Citera
2012-08-07, 07:44
  #592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dabaus123
finns det enskilda badrum i de lägenheterna på detta område? Har blivit antagen (var reserv i urval 1) och vill få bostad i örebro så nära till uni som möjligt, och detta område (bågen) verkar vara bra

Bågen är ett hus på campus, med cirka 70 lägenheter (ettor). Precis bredvid Bågen ligger området Studentgatan som har ett antal hus med korridorer. Både i Bågen och på Studentgatan (och i de andra husen/områdena) har alla enskilda badrum, men standarden ser olika ut. På Studentgatan är badrummen mindre och inredningen äldre. Bågen har väl tilltagna och moderna badrum. Grankotten är känt för att ha mycket små badrum som ligger direkt vid köket (du kan sitta på toaletten och steka köttbullar samtidigt!).

Det enda undantaget från det här är studenthuset Teknisten i centrala Örebro, här har man egen toalett & handfat men duscharna finns i ett duschrum per våningsplan.
Citera
2012-08-07, 09:36
  #593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktSuddiGum
Jag får upp fem stycken med det namnet, hur vet man vilken det är som gäller?:S
http://i48.tinypic.com/51yb8i.png

/FattarNoll

Om jag har förstått det rätt (säg till annars) så kommer du att läsa Systemvetenskapliga programmet. För att veta vilka kurser som innefattar det programmet går du till programmets utbildningsplan - här.

Där står det:

Citat:
DE KURSER SOM UTBILDNINGSPROGRAMMET OMFATTAR

Informatik med systemvetenskaplig inriktning A, 30 högskolepoäng
Valfria kurser på B-nivå inom ramen för universitetets utbud inom informatik med inriktning mot program- och systemutveckling, omfattande totalt 60 högskolepoäng
Valfria kurser inom ramen för universitetets utbud, omfattande totalt 60 högskolepoäng
Informatik med systemvetenskaplig inriktning C, 30 högskolepoäng
Den kurs som är i fet stil är den första kursen på programmet. Således inleder du studierna med den kursen. Här hittar du kursplanen för Informatik med systemvetenskaplig inriktning A. Längst ner på kursplanen finner du litteraturlistan.

Beträffande schema:

Om du undersöker de olika "Informatik med systemvetenskaplig inriktning A" alternativen så upptäcker du snart att de är snarlika, eller rättare sagt identiska. Så schemat är alltså ett av de länken.
Citera
2012-08-07, 10:16
  #594
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tizo
Om jag har förstått det rätt (säg till annars) så kommer du att läsa Systemvetenskapliga programmet. För att veta vilka kurser som innefattar det programmet går du till programmets utbildningsplan - här.

Där står det:


Den kurs som är i fet stil är den första kursen på programmet. Således inleder du studierna med den kursen. Här hittar du kursplanen för Informatik med systemvetenskaplig inriktning A. Längst ner på kursplanen finner du litteraturlistan.

Beträffande schema:

Om du undersöker de olika "Informatik med systemvetenskaplig inriktning A" alternativen så upptäcker du snart att de är snarlika, eller rättare sagt identiska. Så schemat är alltså ett av de länken.
Tack nu fattar jag

EDIT Fick antagningsbesked 2 med mejlen nu
__________________
Senast redigerad av LuktSuddiGum 2012-08-07 kl. 10:19.
Citera
2012-08-07, 10:33
  #595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grmmbl
Är jag helt vrickad eller går det inte att söka på civilekonomprogrammet så att man vet vilka kurser man läser först?

Nope. Du måste gå in på utbildningsplanen för Civilekonomprogrammet för att hitta vilken kurs du läser först.

Där ser du att din första kurs heter "Företagets affärer och styrning A, 30 högskolepoäng (företagsekonomi)" och här är kursplanen. Litteraturlista finns längst ner.
Citera
2012-08-07, 10:36
  #596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaix
Läser man en kurs första terminen? Jag menar, måste man söka på varje kurs isåfall för att veta när man ska börja skolan varje morgon?

Samt, kursplanen där alla kurser samt litteraturer står för systemvetenskap. Hittar inte den.. någon som kan länka?

När det kommer till högskolestudier så läser man normalt en kurs (30 hp) per termin. Sedan är den kursen uppdelat i delkurser men det spelar ingen större roll.

Här är kursplanen för Systemvetenskapsprogrammets första kurs. Litteraturlista finns längst ner.
Citera
2012-08-07, 11:09
  #597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HearthOfSweden
Bågen är ett hus på campus, med cirka 70 lägenheter (ettor). Precis bredvid Bågen ligger området Studentgatan som har ett antal hus med korridorer. Både i Bågen och på Studentgatan (och i de andra husen/områdena) har alla enskilda badrum, men standarden ser olika ut. På Studentgatan är badrummen mindre och inredningen äldre. Bågen har väl tilltagna och moderna badrum. Grankotten är känt för att ha mycket små badrum som ligger direkt vid köket (du kan sitta på toaletten och steka köttbullar samtidigt!).

Det enda undantaget från det här är studenthuset Teknisten i centrala Örebro, här har man egen toalett & handfat men duscharna finns i ett duschrum per våningsplan.


Tack så mycket för hjälpen!!
Citera
2012-08-07, 19:11
  #598
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trallskruv
Det är de första fem som får erbjudande, så då kan man lätt se huruvida man kommer få erbjudande eller ej.
Men det är ju fortfarande idiotiskt med tanke på att det är den med flest poäng av de fem första som får den (om den tackar ja vill säga).

Nu sitter jag i situationen att jag ligger tvåa på en som jag fått erbjudande på, men jag vill egentligen inte bo där. Dock så finns det andra lägenheter ute som jag möjligtvis skulle ha någon chans att få istället, men eftersom att jag bara vet vad dem som ligger på 5e plats har för poäng så känns det dumt att chansa genom att behöva tacka nej till den som jag har erbjudande på nu för att kanske då bli utan helt.

Den här lägenhetsrushen tar kål på mig.
Citera
2012-08-07, 19:47
  #599
Medlem
Har någon fått antagnings besked och registrering uppgifter ?

Inför HT 2012 ny student ?

Någon systemutvecklare som ska börja ? ses där..

Någon som har rum/tips så är jag i stort behov
Citera
2012-08-07, 20:55
  #600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oakn
Men det är ju fortfarande idiotiskt med tanke på att det är den med flest poäng av de fem första som får den (om den tackar ja vill säga).

Nu sitter jag i situationen att jag ligger tvåa på en som jag fått erbjudande på, men jag vill egentligen inte bo där. Dock så finns det andra lägenheter ute som jag möjligtvis skulle ha någon chans att få istället, men eftersom att jag bara vet vad dem som ligger på 5e plats har för poäng så känns det dumt att chansa genom att behöva tacka nej till den som jag har erbjudande på nu för att kanske då bli utan helt.

Den här lägenhetsrushen tar kål på mig.

Fast köpoängen för plats 5 ger ju en bättre fingervisning om chanserna, än att bara veta vem som ligger först...

Tänk om du med dina 850 köpoäng loggar in på sidan och ser att den som ligger på plats 1 för en lägenhet har 2400 poäng. Detta ser du, men du ser inte att plats två har 700, trean 500, 4 har 450 och femman 200. Då struntar du antagligen i att söka lägenheten, trots att du hade haft en mycket god chans (jag fick min lägenhet som plats 8, folk söker väldigt många lägenheter och tackar nej till alla erbjudanden utom ett!). Om du i exemplet ovan hade sett att snubben på plats fem har 200 poäng hade du antagligen sökt.

Du kan tacka ja till erbjudanden om du känner dig väldigt lockad men ändå smått osäker - du har inte gjort något bindande förs du faktiskt skriver på ett kontrakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in