2012-08-03, 11:10
Medlem
Fick en lägenhet idag! Yay!

en 2a på 49m2 för 3300/mån (billigt som fan?). Den ligger dock i baronbackarna? En bit norr om centrum. Ni som vet hur det är där, waddup? Kommer jag bli berikad som det så fint heter

Fick den via Öbos bostadsgaranti.
Citera
2012-08-03, 12:12
Medlem
Pangon90s avatar
Haha fan alltså
Skulle skicka in bostadsgaranti-mejlet idag men får inte tag på antagningsbeskedet från antagning.se

"Din anmälan är låst på grund av att urval pågår"

Sådär står det där kunde man tidigare ladda ner pdfen, om jag inte minns fel.
Citera
2012-08-03, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cobi
Fick en lägenhet idag! Yay!

en 2a på 49m2 för 3300/mån (billigt som fan?). Den ligger dock i baronbackarna? En bit norr om centrum. Ni som vet hur det är där, waddup? Kommer jag bli berikad som det så fint heter

Fick den via Öbos bostadsgaranti.

När anmälde du dig till bostadsgarantin?

edit: var inget föresten, såg att jag också fått erbjudande nu. Inte ett lika bra som du dock :P
rum i delad lägenhet vid baronbackarna.
Senast redigerad av Tetris-tias 2012-08-03 kl. 13:37.
Citera
2012-08-03, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tetris-tias
När anmälde du dig till bostadsgarantin?

edit: var inget föresten, såg att jag också fått erbjudande nu. Inte ett lika bra som du dock :P
rum i delad lägenhet vid baronbackarna.

Jag och tjejen sökte som medsökande så vi ska ju bo ihop, därav 2an. Så det är väl något liknande för dig bara att du bor ihop med en random!

Anmälde mig den 17e Juli.
Citera
2012-08-03, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cobi
Jag och tjejen sökte som medsökande så vi ska ju bo ihop, därav 2an. Så det är väl något liknande för dig bara att du bor ihop med en random!

Anmälde mig den 17e Juli.

okok, då förstår jag blir ju spännande o se vem man ska bo med då.

Är ju korttidskontrakt så hoppas kunna hitta bättre senare.
Citera
2012-08-03, 14:34
Medlem
Hur vet man att bostadsgarantin "fungerar"? Har mailat in mitt antagningsbesked två gånger. Valde att maila en andra gång eftersom jag inte fick ett svar första gången, men har inte fått svar från Öbo denna gång heller. Dyker det upp ett erbjudande helt magiskt på hemsidan bland alla andra intresseanmälningar och erbjudanden eller hur går det till? Är lite orolig att bli utan lägenhet till hösten eftersom min köpoäng är så pass låg...
Citera
2012-08-03, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerrr
Hur vet man att bostadsgarantin "fungerar"? Har mailat in mitt antagningsbesked två gånger. Valde att maila en andra gång eftersom jag inte fick ett svar första gången, men har inte fått svar från Öbo denna gång heller. Dyker det upp ett erbjudande helt magiskt på hemsidan bland alla andra intresseanmälningar och erbjudanden eller hur går det till? Är lite orolig att bli utan lägenhet till hösten eftersom min köpoäng är så pass låg...

Var också orolig över det. Ringde till dom och man får tydligen inte någon bekräftelse.
har man skickat in sina antagningsbesked så ska bostadsgarantin gälla.

inom 1 månad från att dom fått in antagningsbesked från dig så ska du få ett erbjudande.
Är du osäker så kan du ju alltid ringa o kolla så att dom registrerat det.
Citera
2012-08-03, 15:24
Medlem
trallskruvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerrr

Citat:
Ursprungligen postat av Tetris-tias
Var också orolig över det. Ringde till dom och man får tydligen inte någon bekräftelse.
har man skickat in sina antagningsbesked så ska bostadsgarantin gälla.

inom 1 månad från att dom fått in antagningsbesked från dig så ska du få ett erbjudande.
Är du osäker så kan du ju alltid ringa o kolla så att dom registrerat det.

Både jag och en vän som också ska till Örebro fick ett sms ett par dagar efter vi skickade in antagningsbeskedet.
Citera
2012-08-03, 15:42
Medlem
Verkar som att Öbo gör lite hur de vill gällande kontakt och information. Får ringa nästa vecka och höra med dem helt enkelt.

Någon annan som anser att deras hemsida inte är den mest optimala? Hade lite problem med att förstå den i början och deras ständiga hänvisning till "Studenttorget" som inte ens verkar vara ett officiellt namn. Insåg efter ett tag att så fort man söker efter studentbostäder är man automatiskt ute på Studenttorget, eller hur man nu ska uttrycka sig.

Utöver detta verkar Öbo vara ganska bra och tillmötesgående har jag fattat det som. De verkar också ganska måna om sina hyresgäster vilket känns bra.
Citera
2012-08-03, 17:34
Medlem
Ett tips är att alltid ringa öbo och få en bekräftelse på att dem fått ert antagningsbesked. Mitt första hade dem inte fått in så jag var tvungen att skicka om en andra gång och blev därför utan bostad när terminen börjat. (Studenter får lite bättre priser)

Bodde på detta vandrar hem vilket i sig var lite utav en upplevelse i ett par veckor och träffade en hel del nya människor just där:

http://www.orebrocityvandrarhem.se/
Citera
2012-08-03, 19:32
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Så, precis kommit hem från att ha besökt min Grankottelägenhet. Kan säga att jag blev djupt besviken.
Den är sliten, minimal, dåligt planerad, ostädad samt att den förra ägaren lämnat kvar en massa skräp, kläder och halvtomma hygien och städartiklar.
Brevlådan var dessutom proppfull med brev från skatteverket och diverse andra liknande myndigheter.

Som om det inte vore nog så hade ÖBO tappat bort nycklarna i lägenheten så egentligen så har jag inte ens fått mina nycklar än:S

Bifogar bilder. Vill ni veta mer så fråga gärna.
http://postimage.org/gallery/axtz3cqo/

EDIT: Om ni undrar över colaflaskan så var det för att det skulle bli lättare att uppskatta storleken på det jag fotograferade
Citera
2012-08-03, 19:48
Medlem
trallskruvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktSuddiGum
Så, precis kommit hem från att ha besökt min Grankottelägenhet. Kan säga att jag blev djupt besviken.
Den är sliten, minimal, dåligt planerad, ostädad samt att den förra ägaren lämnat kvar en massa skräp, kläder och halvtomma hygien och städartiklar.
Brevlådan var dessutom proppfull med brev från skatteverket och diverse andra liknande myndigheter.

Som om det inte vore nog så hade ÖBO tappat bort nycklarna i lägenheten så egentligen så har jag inte ens fått mina nycklar än:S

Bifogar bilder. Vill ni veta mer så fråga gärna.
http://postimage.org/gallery/axtz3cqo/

EDIT: Om ni undrar över colaflaskan så var det för att det skulle bli lättare att uppskatta storleken på det jag fotograferade

Tack för bilderna! Det är alltså det där som räknas som möblerat? Garderober, skrivbord och säng i princip?

Finns det frysfack? Om det finns, hur stort är det ungefär?

Det känns ändå som att det där skulle duga som en första lägenhet, man kan ju alltid byta upp sig senare om det skulle bli för trångbott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in