2012-07-16, 00:56
Medlem
hjalmarhjalmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobi
Väntar också på att information ska komma om terminstart, nollning etc. Eller hur får man reda på detta? Det enda jag egentligen gjort är att ha accepterat mitt program på antagning.se. Om någon har information bara dela med er för det uppskattas!

Mvh.

http://www.serumsektionen.se/introduktion

Citat:
Ursprungligen postat av LuktSuddiGum
Om man tar en möblerad lägenhet, finns det då möjlighet att själv ställa undan möblerna och ta dit egna?
Javisst, men fastighetens egna förråd brukar dock vara proppfulla med möbler. Dessutom är möblerna riktigt jävla fula!

Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Hur är standarden på grankottarna egentligen?

Någon som har nån bild? (varför lägger dom bara upp bilder på utsidan.. jävla öbo)

Vissa är dåliga och vissa håller Öbo på att renovera. Hört personer som klagat på dålig värme och fina spindlar i lägenheterna bl a
Senast redigerad av hjalmarhjalmar 2012-07-16 kl. 01:05.
Citera
2012-07-16, 01:59
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaix
Vet du när registreringen öppnar?
Förra gången registrerade jag mig vid introduktionen. Gick förbi skolan häromdagen och då var det fortfarande stängt. Dom öppnar väl någon vecka innan kanske.

Ett tips är att försöka få tag på studentlitteratur innan terminen börjar. Det kan ta någon vecka att få hem böckerna och ibland så säljer dom slut och man riskerar att bli utan.
Citera
2012-07-16, 04:47
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjalmarhjalmar

Vissa är dåliga och vissa håller Öbo på att renovera. Hört personer som klagat på dålig värme och fina spindlar i lägenheterna bl a

Jaha jaha, låter ju sådär......
Citera
2012-07-16, 06:38
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Citat:
Javisst, men fastighetens egna förråd brukar dock vara proppfulla med möbler. Dessutom är möblerna riktigt jävla fula!
Jag får väl vara snäll här hemma så kanske jag kan dumpa över en del här i vår källare
Nåja, nu ska jag bara hålla tummarna för att jag får en lägenhet
Citera
2012-07-16, 09:04
Medlem
Lägger ett inlägg till.

Är det någon som vet alla sidor och saker jag måste registrera mig på? Tänker på introduktioner, nollningar etc. Och var kan jag se en litteraturlista på eventuella böcker jag måste köpa? Har en svärmor som studerade till sjuksköterska 2003-2006, kan jag ha användning av dessa böcker? T.ex en anatomibok bör väl inte förändras något drastiskt... eller måste man ha "just den" boken?

Tack!
Citera
2012-07-16, 09:32
Medlem
Citat:

Det är snuskigt varmt i lägenheterna på sommaren, men på vintern är det bra värme. (Sitter ett enda element som värmer hela lägenheten, bara att dra upp värmen på det)

De flesta klagar på silverfiskar vilka tyvärr är ganska vanligt förekommande i lägenheterna.
Citera
2012-07-16, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Hur är standarden på grankottarna egentligen?

Någon som har nån bild? (varför lägger dom bara upp bilder på utsidan.. jävla öbo)

Är rätt säker på att jag svarat på detta tidigare men kan svara igen.

Bodde på Grankotten i ca 1 år och jag var nöjd rakt igenom. Dock bör tilläggas att det var min första egna bostad så jag kanske romantiserade det något.

Innuti lägenheten finns för det mesta helvita väggar (jag hade otur och fick en lgh med bajsbrun/gröna väggar som var fläckiga från tidig ägare) och 2 feta garderober (som går att flytta runt, antingen så de bildar en hall eller så ställer man dom mot nån vägg).

"Köket" har liten sink och ett mini-spis/ugn med 2 plattor, varav endast den lilla kan användas samtidigt som ugnen.

Badrummet är classic våt-tapet ala 70-tal. Fult, men fungerar bra när man ska göra rent (bara å spruta med duschslangen i hela rummet).

Får man lägenhet på nedervåningen bör man räkna med att alltid ha persiennerna nere då folk passerar precis utanför fönstret annars (lägenheterna är inte upphöjda eller har några rabatter eller liknande framför fönstren). Räkna även med att höra grannarnas musik om du bor på nerevåningen, vet inte hur eller varför ljudisoleringen skiljer sig på övervåningen, men hos alla jag känner som bor uppe så märker de aldrig sina grannar.

El ingår, finns ett uttag för tv som sitter på ett ganska konstigt ställe (de flesta får dra långa kablar).
2mbit internet ingår i hyran. 2 pizzerior i närheten och även en mack (kiosk).

Finns gott om tvättstugor och finns även bastu man kan låna närliggande, vilket är sjukt nice.

Finns även grillplats som är kunglig på sommaren, och där det även brukar samlas en hel del folk vilket såklart är trevligt.

Läget till universitetet är enligt mig pissbra, bara en lång nerförsbacke (tar max 5 min med cykel). Finns ett coop hyfsat nära (dock är det ganska risigt), men det finns ica/willys inte så långt ifrån universitetet som de flesta tar på vägen hem. Gratis parkering om du har bil.

Vet inte vad du mer vill veta, har tyvärr inga bilder. Skriv specifikt vad du vill veta mer så kan jag utveckla.
Citera
2012-07-16, 10:52
Medlem
hjalmarhjalmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobi
Lägger ett inlägg till.

Är det någon som vet alla sidor och saker jag måste registrera mig på? Tänker på introduktioner, nollningar etc. Och var kan jag se en litteraturlista på eventuella böcker jag måste köpa? Har en svärmor som studerade till sjuksköterska 2003-2006, kan jag ha användning av dessa böcker? T.ex en anatomibok bör väl inte förändras något drastiskt... eller måste man ha "just den" boken?

Tack!

Kurslitteraturen du måste ha brukar finnas i kursplanen för varje kurs.

Webbregistrering sker 22-30 augusti. Registrering i Studentcentrum är öppen 12:00-14:00 den
29 augusti.

Möjlighet till drop-in registrering utanför Studentcentrum i Långhuset kl.
12.00 – 14.00 29-30 augusti.

http://www.oru.se/PageFiles/27252/V%C3%A4lkommen%20till%20%C3%96rebro%20universitet% 20och%20Institutionen%20f%C3%B6r%20h%C3%A4lsoveten skap.pdf
Citera
2012-07-16, 11:08
Medlem
Citat:
Kurslitteraturen du måste ha brukar finnas i kursplanen för varje kurs.

Webbregistrering sker 22-30 augusti. Registrering i Studentcentrum är öppen 12:00-14:00 den
29 augusti.

Möjlighet till drop-in registrering utanför Studentcentrum i Långhuset kl.
12.00 – 14.00 29-30 augusti.

http://www.oru.se/PageFiles/27252/V%C3%A4lkommen%20till%20%C3%96rebro%20universitet% 20och%20Institutionen%20f%C3%B6r%20h%C3%A4lsoveten skap.pdf

tack så hemskt mycket!
Citera
2012-07-16, 15:07
Medlem
MaxentiusDeciuss avatar
Verkar finnas en hel del lägenheter med få anmälningar vid Grankottevägen och Brickebacken. Är de inte särskilt populära?
Citera
2012-07-16, 15:47
Medlem
hjalmarhjalmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxentiusDecius
Verkar finnas en hel del lägenheter med få anmälningar vid Grankottevägen och Brickebacken. Är de inte särskilt populära?

Grankotten brukar vara ganska populär och köpoängen höjas dom sista dagarna/timmarna vad jag sett senaste åren.
Citera
2012-07-16, 15:56
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worglunk
Är rätt säker på att jag svarat på detta tidigare men kan svara igen.

Bodde på Grankotten i ca 1 år och jag var nöjd rakt igenom. Dock bör tilläggas att det var min första egna bostad så jag kanske romantiserade det något.

Innuti lägenheten finns för det mesta helvita väggar (jag hade otur och fick en lgh med bajsbrun/gröna väggar som var fläckiga från tidig ägare) och 2 feta garderober (som går att flytta runt, antingen så de bildar en hall eller så ställer man dom mot nån vägg).

"Köket" har liten sink och ett mini-spis/ugn med 2 plattor, varav endast den lilla kan användas samtidigt som ugnen.

Badrummet är classic våt-tapet ala 70-tal. Fult, men fungerar bra när man ska göra rent (bara å spruta med duschslangen i hela rummet).

Får man lägenhet på nedervåningen bör man räkna med att alltid ha persiennerna nere då folk passerar precis utanför fönstret annars (lägenheterna är inte upphöjda eller har några rabatter eller liknande framför fönstren). Räkna även med att höra grannarnas musik om du bor på nerevåningen, vet inte hur eller varför ljudisoleringen skiljer sig på övervåningen, men hos alla jag känner som bor uppe så märker de aldrig sina grannar.

El ingår, finns ett uttag för tv som sitter på ett ganska konstigt ställe (de flesta får dra långa kablar).
2mbit internet ingår i hyran. 2 pizzerior i närheten och även en mack (kiosk).

Finns gott om tvättstugor och finns även bastu man kan låna närliggande, vilket är sjukt nice.

Finns även grillplats som är kunglig på sommaren, och där det även brukar samlas en hel del folk vilket såklart är trevligt.

Läget till universitetet är enligt mig pissbra, bara en lång nerförsbacke (tar max 5 min med cykel). Finns ett coop hyfsat nära (dock är det ganska risigt), men det finns ica/willys inte så långt ifrån universitetet som de flesta tar på vägen hem. Gratis parkering om du har bil.

Vet inte vad du mer vill veta, har tyvärr inga bilder. Skriv specifikt vad du vill veta mer så kan jag utveckla.

Guldinlägg!
Tack så mycket.

Tror jag bildat mig en uppfattning om hur det är nu, vilket stämmer ganska bra med mina tidigare förväntningar.

edit:

Vet du något om tybble?
Senast redigerad av Pangon90 2012-07-16 kl. 16:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in