2013-10-21, 23:19
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
I den här lite märkliga filmen kan den nyfikne se hur det ser ut i Flogsta.

http://www.svtplay.se/video/1539258/flogstavralet

Haha, är det någon som vet mer om den där märkliga snubben som bott där i 25 år?

Apropå Flogsta så hann jag bo här i sex dagar innan jag vaknade upp och fann att någon/några kastat ut möbler och diverse prylar från balkongen. Bland annat en soffa och en brandsläckare...
Citera
2013-10-21, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
I den här lite märkliga filmen kan den nyfikne se hur det ser ut i Flogsta.

http://www.svtplay.se/video/1539258/flogstavralet
Flogsta kanske inte är det bästa studentboendet i Uppsala men tycker nog att filmen gav en lite väl dyster bild. Blev lite nyfiken på vem mannen som har bott 25 år i samma korridor är. Någon överliggare som aldrig blir klar med sin uppsats/avhandling e.d. eller någon som sedan länge avslutat sina studier men ändå bor kvar?
Citera
2013-10-22, 16:49
Medlem
V-Dala har planer på att bygga 300 nya bostäder mitt emot Majklockan skriver UNT idag, det lär dock dröja minst tre år innan det är inflyttning men det är ju bra att någon bygger. Snart är det ju inflyttningsdags i Uppsalahems nya studentbostäder vid Blåsenhus också.
Citera
2013-10-23, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuningaz
Flogsta kanske inte är det bästa studentboendet i Uppsala men tycker nog att filmen gav en lite väl dyster bild. Blev lite nyfiken på vem mannen som har bott 25 år i samma korridor är. Någon överliggare som aldrig blir klar med sin uppsats/avhandling e.d. eller någon som sedan länge avslutat sina studier men ändå bor kvar?
Ganska dyster bild ja, men jag tänkte mer om man är nyfiken på hur korridorerna och rummen ser ut. Kan påpeka att det inte alls är lika stökigt i min korridor och jag har knappt alls märkt av det dåliga ryktet som Flogsta har i praktiken.
Citera
2013-10-26, 12:53
Medlem
Hej!
Är det någon som vet om det, vid utflytt (från Sernanders väg), går att lämna in nycklarna till Heimstaden under helgen (i någon brevlåda eller dylikt) eller om man måste göra det när de har besökstid?
Citera
2013-10-27, 16:01
Medlem
YuliaUkrs avatar
En mycket obehaglig konsekvens av att staten nu beslutat att kommunerna måste ta emot allt fler och fler s.k. skäggbarn, syrianer och somalier börjar nu visa sig.

En god vän köpte en ny fin och dyr bostadsrätt i Uppsala, och till hennes förvåning flyttade en zigenarfamilj på ca 10 personer in på våningen ovanför och ett nedgånget knarkarpar i en lägenhet bredvid.

Hur är det möjligt? Jo kommunerna köper allt fler bostadsrätter till sina socialfall, gamla bostadsrättsföreningar tillåter ofta inte köp från juridisk person och byggarna vill bara snabbt sälja alla dyra nya lägenheter.

Uppsala kommun har köpt 600 bostadsrätter, alla vanliga hyresvärdar med hyreslägenheter säger i dag nej till kommunen och alla problem det medför. Vad händer med priser och trivseln när många nya bostadsrätterna blir sociallägenheter.
Citera
2013-10-27, 16:08
Medlem
YuliaUkrs avatar
Det här blir nog en ekonomisk smäll för en hel del personer med tiden:

Citat:
Ursprungligen postat av YuliaUkr
En mycket obehaglig konsekvens av att staten nu beslutat att kommunerna måste ta emot allt fler och fler s.k. skäggbarn, syrianer och somalier börjar nu visa sig.

En god vän köpte en ny fin och dyr bostadsrätt i Uppsala, och till hennes förvåning flyttade en zigenarfamilj på ca 10 personer in på våningen ovanför och ett nedgånget knarkarpar i en lägenhet bredvid.

Hur är det möjligt? Jo kommunerna köper allt fler bostadsrätter till sina socialfall, gamla bostadsrättsföreningar tillåter ofta inte köp från juridisk person och byggarna vill bara snabbt sälja alla dyra nya lägenheter.

Uppsala kommun har köpt 600 bostadsrätter, alla vanliga hyresvärdar med hyreslägenheter säger i dag nej till kommunen och alla problem det medför. Vad händer med priser och trivseln när många nya bostadsrätterna blir sociallägenheter.
Citera
2013-10-29, 16:01
Medlem
Stig-Bjorns avatar
Min syster har en kötid på 7000 dagar på studenstaden som hon aldrig kommer använda. Kan jag, som ska börja plugga i Uppsala till höstterminen, bo i lägenheten som min syrras namn står i? eventuellt att hon hyr ut i andrahand eller liknande? Är medveten om att hon behöver plugga 15 poäng per termin men är dom så petiga på det?

Någon som har insikt i ämnet eller varit i samma situation?
Citera
2013-10-29, 16:24
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Bjorn
Min syster har en kötid på 7000 dagar på studenstaden som hon aldrig kommer använda. Kan jag, som ska börja plugga i Uppsala till höstterminen, bo i lägenheten som min syrras namn står i? eventuellt att hon hyr ut i andrahand eller liknande? Är medveten om att hon behöver plugga 15 poäng per termin men är dom så petiga på det?

Jag föreslår att du kollar upp när och hur man får hyra ut i andra hand. Görs med fördel genom Google. Om du inte hade tänkt att göra det svart.
Citera
2013-10-29, 17:38
Medlem
viking29s avatar
Kan man anmäla intresse på boende på studentstaden nu, med inflyttning 1 januari även fast man ännu inte har blivit antagen till universitetet? Dvs. att man kan vänta med att skicka in papper på att man pluggar på skolan tills dess att man faktiskt har blivit antagen, vilket är runt den 11 december om jag inte minns fel?
Citera
2013-10-30, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Bjorn

Kan ju annars göra som det står på Studentstadens hemsida:

"För att överlåta sitt kontrakt till någon annan så ska man ha varit sammanboende under minst 2 år. Den som tar över kontraktet måste också vara heltidsstuderande på Uppsala universitet eller SLU och kunna uppvisa studieintyg på detta. Vi behöver se ett personbevis som visar att man har varit sammanboende under 2 år, skicka in personbevis på både den frånträdande och tillträdande. När vi fattat beslut kommer du att få ett meddelande om du får överlåta ditt kontrakt till någon annan eller inte."

Låt helt enkelt din syrra söka lägenheten och så skriver du in dig som sambo med henne och sen efter två år så överlåter hon den.
Citera
2013-10-30, 00:30
Medlem
Stig-Bjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Kan ju annars göra som det står på Studentstadens hemsida:

"För att överlåta sitt kontrakt till någon annan så ska man ha varit sammanboende under minst 2 år. Den som tar över kontraktet måste också vara heltidsstuderande på Uppsala universitet eller SLU och kunna uppvisa studieintyg på detta. Vi behöver se ett personbevis som visar att man har varit sammanboende under 2 år, skicka in personbevis på både den frånträdande och tillträdande. När vi fattat beslut kommer du att få ett meddelande om du får överlåta ditt kontrakt till någon annan eller inte."

Låt helt enkelt din syrra söka lägenheten och så skriver du in dig som sambo med henne och sen efter två år så överlåter hon den.

Om jag skriver in mig som sambo, skulle hon fortfarande behöva läsa kurser i Uppsala?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in