Citat:
Ursprungligen postat av
BSW
Ni som bor i heimstaden har ni hemförsäkring?
Jag hade det när jag bodde i Flogsta, och har fortfarande det nu när jag bor hos annan hyresvärd.
Citat:
Ursprungligen postat av
thorfromasgard
Hej!
Om jag hyr i en lägenhet i andra hand inofficiellt kan det då hända att soc eller andra myndigheter ska komma till mig på besök vilket ska leda till att jag åker ut? Jag gissar att jag bryter mot lagen genom att hyra i inofficiellt men vilka åtgärder kan myndigheterna då vidta? Det var nämligen min sista utväg eftersom jag kom in på en civ.ing. utbildning och som det sägs har Uppsala ungefär 1-2 års bostadsköer och om jag åker ut från min "illegala" hyresrätt ska det då innebära att jag får hoppa av från universitetet.
Vill även tillägga att jag har ren belastningsregister och har aldrig stått i kronofogden om det ska till någon hjälp.
Att hyra ut svart är mycket riktigt olagligt. Det som kan komma att hända är att hyresgästen som står på kontraktet sägs upp, vilket leder till den mycket naturliga följden att inte heller personen som bor svart har någonstans att bo.
Citat:
Ursprungligen postat av
lxuk
Har 300 köpoäng på studentstaden.
Räcker det för att få en bostad? och vilka bör jag satsa på i så fall? Jag har inte så stora krav, är nöjd så länge jag har någonstans att sova

300 dagar är inte mycket, det är ingenting jämfört vad som krävs för att erhålla en bostad. Är du ny student har du dock förtur till vissa rum (typ 13 kvm med delad wc och dusch), vilket kan öka chanserna.