2012-03-18, 15:33
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
Jag har förstått att dom flesta delarna av Uppsala är väldigt farliga, så är det i princip helt kört att kunna studera där eller finns det ens ett enda ställe med studentlägenheter som är okej?

Vad fan kommer dessa rykten ifrån? Jag har bott i Uppsala nu i ett par år och jag har aldrig märkt av något särskilt stök, absolut inte att det skulle vara farligt. Jag kommer från en liten, lugn och idyllisk stad i mellansverige, och jag känner mig inte ett dugg mera otrygg i Uppsala. Det är klart att en ensam tjej kanske inte ska gå runt på dåligt upplysta vägar mitt på natten, eller åka svarttaxi själv men det gäller väl precis överallt?
Citera
2012-03-18, 15:46
Medlem
Citat:
Jag har förstått att dom flesta delarna av Uppsala är väldigt farliga, så är det i princip helt kört att kunna studera där eller finns det ens ett enda ställe med studentlägenheter som är okej?

Att säga att de flesta delarna är "farliga" var en extrem överdrift. Man kanske skulle kunna säga att det finns ett par(!) statsdelar där man inte bör springa runt med guldtackor i famnen på natten. Jag tror förövrigt att Uppsala är en av de lugnaste städerna om man räknar brott per invånare.
Citera
2012-03-18, 15:49
Medlem
Astraliss avatar
Citat:

Genomsnittet för Sveriges alla kommuner är 9870 brott per 100.000 kommuninvånare, motsvarande siffra för Uppsala är 11440 anmälda brott.

http://www.brottsportalen.se/index.php?curPage=26&kommun=167
Citera
2012-03-18, 15:58
Medlem
Med antal brott så räknas ju allt från ekobrott till överfallsbrott. Man kanske ska gå efter våldsbrott om man vill räkna ut "farligheten" i en stad. Det är ungefär 1 våldsbrott per 87 invånare i Uppsala. Jag gissar att många av dessa våldsbrott sker mellan gäng, på krogen och mellan folk som känner varandra. De senaste åren har även ringa våldsbrott som en bitch-slap på krogen börjat anmälas i högre frekvens. Så att man blir utsatt för en överfallsmisshandel (av en okänd förövare) är nog i klass med vilken svensk stad som helst. Så man bör inte välja bort Uppsala som studentstad på grund av "farligheten" av att bo där.
Citera
2012-03-18, 16:47
Medlem
"Väldigt farliga"..? Jag har bott i Uppsala i snart 4 år, och jag uppfattar det som betydligt tryggare än Stockholm där jag ursprungligen kommer från. Det kanske är dumt att gå genom Stenhagen/Gottsunda mitt i natten med dyr väska/telefon/surfplatta eller liknande, men annars känns det ryktet ganska substanslöst.
Citera
2012-03-18, 17:26
Medlem
LordChesterfields avatar
Har planer på att börja studera i Uppsala till hösten och kommer då behöva boende där. Har inte stått i någon kö eller någonting alls, ska fixa allt från scratch nu. Vilken ordning ska man göra allt i?

Ska jag börja med att anmäla intresse för massa studentlägenheter med detsamma? Ska jag kontakta CSN först angående studielån? I vilket skede kan jag ansöka om bostadsbidrag från FK, är det först när jag har fått en hyresrätt eller kan jag göra det nu i förväg?

Tacksam för svar!
Citera
2012-03-18, 17:48
Medlem
Jag fixade CSN i augusti när jag kom in på mitt program. Bostadsbidrag måste du ju ha en bostad för. Anmäl dig i de bostadsköer som blivit listade i tråden. Det blir nog rätt svårt att få en bostad med så lite kö eftersom Heimstaden (Flogsta) numera har ett kösystem (väl?). Du kanske bör ringa runt på blocketannonser om någon månad för att se om du kan hyra in dig i andra hand i ett rum/lägenhet
Citera
2012-03-18, 20:38
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordChesterfield
Har planer på att börja studera i Uppsala till hösten och kommer då behöva boende där. Har inte stått i någon kö eller någonting alls, ska fixa allt från scratch nu. Vilken ordning ska man göra allt i?

Ska jag börja med att anmäla intresse för massa studentlägenheter med detsamma? Ska jag kontakta CSN först angående studielån? I vilket skede kan jag ansöka om bostadsbidrag från FK, är det först när jag har fått en hyresrätt eller kan jag göra det nu i förväg?

Tacksam för svar!

Sök CSN när du är antagen, inte innan. Typ augusti.
Ställ dig i alla köer omedelbart. Du kommer inte att hitta bostad på det sättet förrän om ca 2 år.

Nu borde du ju börja fundera på hur du ska ordna med boende de närmaste åren. Köpa bostadsrätt är det enklaste sättet, men har du inte kapital så bör du ju söka andrahandskontrakt, försöka få rum i kollektiv etc. Lägg ut annonser på blocket. Välj en nation och försök få boende via dem.
Citera
2012-03-18, 20:40
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
"Väldigt farliga"..? Jag har bott i Uppsala i snart 4 år, och jag uppfattar det som betydligt tryggare än Stockholm där jag ursprungligen kommer från. Det kanske är dumt att gå genom Stenhagen/Gottsunda mitt i natten med dyr väska/telefon/surfplatta eller liknande, men annars känns det ryktet ganska substanslöst.

Jag kan verkligen inte förstå/relatera till de som upplever Sverige som farligt. Landet där alla sitter med sina iphones helt öppet på tunnelbanan. Där man kan parkera cyklar vart som helst och räkna med att de inte kommer bli stulna bara man låser dem. Etc.

Angående överfall så är det nog inte så vanliga, och de är ju ändå väldigt enkla att undvika genom att använda sunt förnuft nattetid.
Citera
2012-03-22, 00:08
Medlem
drontuss avatar
Jag har fått boende via nation i en dubblett. Problemet är att mitt kontrakt på det gamla boendet inte löper ut förrän om tre månader. Jag tänkte hyra ut rummet i dubletten åt en polare som saknar boende så därför ringde jag upp nationen för att kolla om detta var OK. Det var det inte. Är det någon som har erfarenhet av detta, alltså att hyra ut rummet svart. Är det enkelt att komma undan och vad kan hända om man blir påkommen? River de kontraktet eller vidare repressalier? I kontraktet står det att man ska höra med nationen innan man hyr ut.
Citera
2012-03-22, 14:02
Medlem
Bircks avatar
Jag har lite mer än 1500 ködagar hos studentstaden och jag tänkte ansöka om en trea och sedan bo tillsammans med en kursare. Måste jag söka "med" hen redan från början eller står jag ensam på kontraktet och hyr ut i andra hand? Har försökt få tag i studentstaden men det är tydligen inte det lättaste.
Citera
2012-03-22, 15:35
Medlem
1. När ska man söka på Studentstaden för att ha störst chans att få nåt? Jag tänker att det lär bli fler sökande efter antagningsbeskeden har kommit? Problemet är ju att jag vill flytta in 1 september (typ) och inte 1 juni... Hur har ni löst detta?
2. Räcker ca 800 ködagar på Studenstaden till, typ, 13 kvm på Rackarbergsgatan när jag än söker? Nån som har erfarenhet och sökt med så många dagar? Jag har låga krav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in