2011-07-08, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Flogsta är inte så farligt. Jag skulle ha bosatt mig i Flogsta under den tid det tog att få tillräckligt med ködagar för ett rum med wc och dusch i Rackarberget, för att sedan byta till ett rum med pentry.

Personligen skulle jag aldrig kunna dela badrum med någon, tänk om en person i korridoren är magsjuk och sprutlackerar toaletterna varje dag?

Vilka bolag finns det som tar hand om rackarberget?

Jag min idiot är ju ute alldeles för sent och söker lägenheter, men var så osäker om jag skulle plugga i år eller sticka till alperna i höst så jag fick inte tummen ur röven förns nu.

Heimstaden har tomt!!
Citera
2011-07-08, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrken
Vilka bolag finns det som tar hand om rackarberget?

Jag min idiot är ju ute alldeles för sent och söker lägenheter, men var så osäker om jag skulle plugga i år eller sticka till alperna i höst så jag fick inte tummen ur röven förns nu.

Heimstaden har tomt!!

Dombron har en del på rackarberget, dock så har jag förstått det som att det är lite svårare att få bostad där då man måste ha ganska bra med kötid, även för de minsta utan egen toa. Finns det någon nation som har bostäder på rackarberget så måste du även där, ha varit medlem ett tag.

Du har nog störst chans hos bostadsbolag som kör med "först-till-kvarn" varianten. Använd refresh-knappen flitigt där så kanske det ordnar sig. Jag hade flyt och fick en efter några dagar på heimstaden.

Blocket/Lokala tidningar kan ju också vara värt att kolla/annonsera i.
Citera
2011-07-08, 10:32
Medlem
Har fått erbjudande på en lägenhet i Tierp. Hur jävligt är det att pendla mellan Tierp och Uppsala? Måste ha ett länskort, som kostar 1070 (749 eftersom jag kommer studera). Är det värt det? Känns nästan som onödigt mycket pengar..
Citera
2011-07-08, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relate
Har fått erbjudande på en lägenhet i Tierp. Hur jävligt är det att pendla mellan Tierp och Uppsala? Måste ha ett länskort, som kostar 1070 (749 eftersom jag kommer studera). Är det värt det? Känns nästan som onödigt mycket pengar..

Det kommer nog vara ganska jävligt! Men om valet är att bo på gatan så antar jag att det funkar!
Citera
2011-07-08, 11:12
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandyRhoads
Dombron har en del på rackarberget, dock så har jag förstått det som att det är lite svårare att få bostad där då man måste ha ganska bra med kötid, även för de minsta utan egen toa. Finns det någon nation som har bostäder på rackarberget så måste du även där, ha varit medlem ett tag.

Du har nog störst chans hos bostadsbolag som kör med "först-till-kvarn" varianten. Använd refresh-knappen flitigt där så kanske det ordnar sig. Jag hade flyt och fick en efter några dagar på heimstaden.

Blocket/Lokala tidningar kan ju också vara värt att kolla/annonsera i.
Det är betydligt svårare att få bostad vid Rackarberget/Gamla studentstanen än Kantorn, Djäknegatan osv. vilket gör området till ett av de mest attraktiva i Uppsala. Kötiderna för att få ett rum på ~19 kvm med dusch och wc ligger på 3-4 år, vill man ha ett rum med pentry el. kokvrå får man köa ett antal år till. Detta beror delvis på den kötidsinflation som finns då man får behålla kötiden när man gör det första, interna, bytet. Har man fått ett studentrum behåller man alltså kötiden när man byter upp sig till ett rum med pentry.

Bra sidor är www.blocket.se, www.kvalster.se, www.unt.se och självklart Heimstaden. Flogsta har ett (oförtjänat) dåligt rykte, var inte orolig.

Citat:
Ursprungligen postat av Relate
Väldigt jävligt, hur går t.ex. bussarna? Men det är självklart ett alternativ till att tälta i universitetsparken! Du kanske skall ta detta för att sedan söka dig inåt Uppsala?
Citera
2011-07-11, 17:27
Medlem
Är rummen i Flogsta höghus helt oinredda då man flyttar in?

Går det att lita på Heimstaden tillräckligt för att skriva på kontraktet utan att åka och titta på rummet först? Det är lite långt tyvärr.

När renoverades hus 8 senast?
Citera
2011-07-11, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aerionatic

Går det att lita på Heimstaden tillräckligt för att skriva på kontraktet utan att åka och titta på rummet först? Det är lite långt tyvärr.

Ja de är oinredda! Alla rummen ser likadana ut så det är ingen fara! Är det riktigt risigt är det bara att säga till!
Citera
2011-07-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aerionatic

Jag har för mig att köken och dagrummen ska renoveras i sommar. Jag ska också bo i hus 8! Vilken våning hamnar du på?
Citera
2011-07-11, 22:24
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fmea
Jag har för mig att köken och dagrummen ska renoveras i sommar. Jag ska också bo i hus 8! Vilken våning hamnar du på?
Kan bekräfta detta, har för mig att de inleder med att renovera hus 8!
Citera
2011-07-12, 08:00
Medlem
Hej,

Har börjat inse att det kanske inte är så lätt att åka till Uppsala någon gång i början på augusti och hoppas på att luckboxa sig till ett schysst rum eller lägenhet. Hur stor chans har man att få ett rum eller lägenhet genom någon av nationerna om man ännu inte börjat leta bostad? Jag skulle helst bo i egen lägenhet och jag skulle föredra egen WC och dusch, åtminstone en egen WC men har bott i delat hus i ett par år så det är inget stort problem.

Har letat igenom studentboendet.se men de flesta jag hittar där just nu verkar vara sådana som hyrs ut över sommaren eller så har de delad toalett och dusch. Bor utomlands och kommer nog inte ha möjlighet att åka till Sverige och kolla på lägenheter/rum förrän tidigast augusti. Blir det till att försöka köpa grisen i säcken och ordna med boende innan dess eller ska jag vänta tills jag har möjlighet att åka till Uppsala och börja leta, alternativt förlita mig på någon nation?
Citera
2011-07-12, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Kan bekräfta detta, har för mig att de inleder med att renovera hus 8!
Vet ni hur mycket de ska renoveras? Ska köken bytas ut helt osv?
Citera
2011-07-12, 10:44
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuningaz
Hej,

Har börjat inse att det kanske inte är så lätt att åka till Uppsala någon gång i början på augusti och hoppas på att luckboxa sig till ett schysst rum eller lägenhet. Hur stor chans har man att få ett rum eller lägenhet genom någon av nationerna om man ännu inte börjat leta bostad? Jag skulle helst bo i egen lägenhet och jag skulle föredra egen WC och dusch, åtminstone en egen WC men har bott i delat hus i ett par år så det är inget stort problem.

Har letat igenom studentboendet.se men de flesta jag hittar där just nu verkar vara sådana som hyrs ut över sommaren eller så har de delad toalett och dusch. Bor utomlands och kommer nog inte ha möjlighet att åka till Sverige och kolla på lägenheter/rum förrän tidigast augusti. Blir det till att försöka köpa grisen i säcken och ordna med boende innan dess eller ska jag vänta tills jag har möjlighet att åka till Uppsala och börja leta, alternativt förlita mig på någon nation?
Har ni nollning så får du säkert sova på soffan hos någon av dina faddrar eller kursare, det brukar vara ganska liberalt med sådana saker i början av terminen (eller bortamatcher ). Att du genom en nation skulle få en bostad så snabbt är ganska osannolikt, jag har emellertid för mig att vissa nationer lottar ut bostäder till reccar, jag vet inte vilka som gör detta men det är värt att kolla upp! Annars så skall du vara inne på heimstaden.com varje dag och uppdatera sidan för att vara först med att anmäla dig till rummen, man kan med fördel ringa till receptionen och presentera sig, det har gett några FB:are ett erbjudande om bostad i inboxen några timmar senare.

Förutom detta rekommenderar jag det vanliga, ha alla spröt ute, sök brett! Kolla in kvalster.se, unt.se, hör dig för om du känner någon i Uppsala osv.

Citat:
Ursprungligen postat av grodkudde
Vet ni hur mycket de ska renoveras? Ska köken bytas ut helt osv?
Det har kommit en lapp i brevlådan om det, sitter tyvärr inte i Uppsala så jag kan inte ge ett korrekt svar. Möblerna i sällskapsrummen skulle bytas ut, jag har för mig att korridoren fick välja mellan nya möbler och någonting annat. Gällande köken torde vitvaror bytas ut och skåpen få sig en ansiktslyftning.

Vänta dig dock inte för mycket, det är Heimstaden vi talar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in