Citat:
Ursprungligen postat av Kuningaz
Hej,
Har börjat inse att det kanske inte är så lätt att åka till Uppsala någon gång i början på augusti och hoppas på att luckboxa sig till ett schysst rum eller lägenhet. Hur stor chans har man att få ett rum eller lägenhet genom någon av nationerna om man ännu inte börjat leta bostad? Jag skulle helst bo i egen lägenhet och jag skulle föredra egen WC och dusch, åtminstone en egen WC men har bott i delat hus i ett par år så det är inget stort problem.
Har letat igenom studentboendet.se men de flesta jag hittar där just nu verkar vara sådana som hyrs ut över sommaren eller så har de delad toalett och dusch. Bor utomlands och kommer nog inte ha möjlighet att åka till Sverige och kolla på lägenheter/rum förrän tidigast augusti. Blir det till att försöka köpa grisen i säcken och ordna med boende innan dess eller ska jag vänta tills jag har möjlighet att åka till Uppsala och börja leta, alternativt förlita mig på någon nation?
Har ni nollning så får du säkert sova på soffan hos någon av dina faddrar eller kursare, det brukar vara ganska liberalt med sådana saker i början av terminen (eller bortamatcher

). Att du genom en nation skulle få en bostad så snabbt är ganska osannolikt, jag har emellertid för mig att vissa nationer lottar ut bostäder till reccar, jag vet inte vilka som gör detta men det är värt att kolla upp! Annars så skall du vara inne på heimstaden.com varje dag och uppdatera sidan för att vara först med att anmäla dig till rummen, man kan med fördel ringa till receptionen och presentera sig, det har gett några FB:are ett erbjudande om bostad i inboxen några timmar senare.
Förutom detta rekommenderar jag det vanliga, ha alla spröt ute, sök brett! Kolla in kvalster.se, unt.se, hör dig för om du känner någon i Uppsala osv.
Citat:
Ursprungligen postat av grodkudde
Vet ni hur mycket de ska renoveras? Ska köken bytas ut helt osv?
Det har kommit en lapp i brevlådan om det, sitter tyvärr inte i Uppsala så jag kan inte ge ett korrekt svar. Möblerna i sällskapsrummen skulle bytas ut, jag har för mig att korridoren fick välja mellan nya möbler och någonting annat. Gällande köken torde vitvaror bytas ut och skåpen få sig en ansiktslyftning.
Vänta dig dock inte för mycket, det är Heimstaden vi talar om.