2011-06-02, 12:39
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av numbug
Kommer jag att kunna få studentbostad i Uppsala innan terminstart om jag börjar söka bostad om 2 veckor? Jag har ca 350 köpoäng hos Dombron.
Det är förvisso recceförtur, men att få ett bra boende är inte så sannolikt, med det sagt skall du givetvis söka, du kanske har tur. Bättre att ha försökt än att inte ha gjort det!

Men du skall titta på Heimstadens lyor i Flogsta, det är inte så illa som alla säger. Andra alternativ kan vara Majklockan (om du inte har ställt dig i kö där), Uppsalahem och privata hyresvärdar. Kolla gärna in nationernas bostadsköer så du vet vilken du skall ställa dig i när du är inskriven.
Citera
2011-06-02, 15:23
Medlem
Pierrens avatar
Någon här som bor i eller känner till triangeln? Läste att de ska finnas en festlokal, biljardrum samt bastu någonstans på området. Undrar vart allt detta ligger och hur man får tillgång till de roliga?
Citera
2011-06-07, 19:17
Medlem
Pixoss avatar
Fick precis veta att jag fått ett rum med pentry på sernanders väg 11 till hösten!

Antar att jag ska känna mig jävligt lyckligt lottad att få ett pentry som första bostad

Har jag några grannar här kanske?

Nu när jag har mitt på det torra vill jag bara önska er andra lycka till i jakten!
Citera
2011-06-08, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixos
Fick precis veta att jag fått ett rum med pentry på sernanders väg 11 till hösten!

Antar att jag ska känna mig jävligt lyckligt lottad att få ett pentry som första bostad

Nu när jag har mitt på det torra vill jag bara önska er andra lycka till i jakten!

Bor i nr 12! Väldigt fina lägenheter! Ugn saknas dock, men jag har köpt en mini-ugn som kostar ca 500-1000kr!
Citera
2011-06-08, 07:41
Medlem
Jooplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixos

Tolvan här med!
Men flyttar förhoppningsvis under nästa eller nästnästa termin (dock inte pga att jag inte trivs, så låt dig inte avskrämmas!) till ett billigare boende med hyresfria månader.
Citera
2011-06-08, 12:15
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatblad
Bor i nr 12! Väldigt fina lägenheter! Ugn saknas dock, men jag har köpt en mini-ugn som kostar ca 500-1000kr!
Hur fasen kan man hyra ut lägenheter utan ugn?

En allmän fundering, som kanske främst riktar sig till de som har erfarenhet av studentboende från både Uppsala och något annat ställe: är Uppsala sämre? Mitt intryck både av personliga erfarenheter och (kanske framför allt) den här tråden är att det finns väldigt mycket i Uppsala som är riktigt jävla sunkigt. Det finns givetvis schyssta bostäder som kräver lite kötid, men här i Lund finns inget som är så sunkigt som det jag upplevt i Flogsta.
Citera
2011-06-08, 13:06
Medlem
Zingans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd

En allmän fundering, som kanske främst riktar sig till de som har erfarenhet av studentboende från både Uppsala och något annat ställe: är Uppsala sämre? Mitt intryck både av personliga erfarenheter och (kanske framför allt) den här tråden är att det finns väldigt mycket i Uppsala som är riktigt jävla sunkigt. Det finns givetvis schyssta bostäder som kräver lite kötid, men här i Lund finns inget som är så sunkigt som det jag upplevt i Flogsta.

Jag har pluggat ett år i Linköping och nu ett år i Uppsala. Jag kan bara jämföra hur det är med rum i korridorer.

Linköping: 19kvm, egen wc och dusch. Fanns två spisar och ugnar, två kylskåp och två frysar.Dessutom fick man en egen "skåprad" att ha saker i. Man delade med 7 andra i korridoren, fast vi hade ett s.k. vardagsrum med tv och matbord där alla kunde sitta. Hyra på 2200 i månaden, två hyresfria. Fasaden var relativt dålig men det var inget som spelade roll egentligen.

Uppsala: 13 kvm, delar dusch och wc. Finns en spis och ugn. Ett kylskåp och en frys. Har bara ett skåp. Jag delar med 4 andra i korridoren. Vi har inget gemensamt rum där man kan umgås eller så. Hyran är på 2630 i månaden, två hyresfria. Ett plus är att själva husets fasad är väldigt snygg och ligger i ett område med grönområden.

En sak som skall tilläggas är att mitt korridorrum i Uppsala ligger relativt nära centrum, vilket jag inte kan säga om Linköping. Lite trivia också: I Linköping kom en städerska och rengjorde golven i de allmänna utrymmena.

Enligt min åsikt får man betala mer för mindre i Uppsala. Hur är en typisk studentkorridor i Lund?
Senast redigerad av Zingan 2011-06-08 kl. 13:09.
Citera
2011-06-08, 13:12
Medlem
Men Uppsala är en jävla fjollstad
Citera
2011-06-08, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkblade
Undvik Gränby (alias Brottby).
haha klockrent dock så vill ingen ändå bo "uppe" vid gränby
Citera
2011-06-08, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd

Vissa ställen i Uppsala är rätt sunkiga. Höghusen i Flogsta har blivit väldigt sunkiga bara de senaste åren. Det är en väldigt dålig hyresvärd där som inte sköter underhållet och det slits antagligen rejält på korridorerna eftersom det brukar vara väldigt stöka fester är och det bor många indier/kineser som fyller upp korridorerna med ett halvt dussin studenter per rum. Städningen är väldigt dålig också eftersom bostadsbolaget för ett par år sen började hyra in städare som ska komma en gång i veckan istället för att studenterna själva ska dela på städningen (detta för att motivera en lite väl hög hyreshöjning) men då kanske vi pratar om 5 minuters städning per korridor och absolut inte varje vecka utan snarare en eller två gånger i månaden. Så i väldigt många korridorer städas det inte alls nu. Sen har det även börjat dyka upp vägglöss och andra former av ohyra i några hus.

Ett annat sunkigt ställe är korridorerna vid Döbelsgatan men det är rivningskontrakt och de får minimalt med underhåll pga det så det är inte så konstigt att det blir sunkigt. Dock är Flogsta faktiskt värre.

Andra ställen i Uppsala är helt okej, Kantorsgatan är ganska slitet men det är ändå inte särskilt sunkigt. Så det är nog helt klart höghusen i Flogsta som skapar bilden av sunkiga studentrum i Uppsala.
Citera
2011-06-08, 16:21
Medlem

Det finns absolut sunkiga korridorer i Flogsta, dock är det inte rummen och utrymmena som är sunkiga, utan oskötsamma personer i korridorerna! Dem renoverar ca 1 höghus/år och vissa är självklart sunkigare än andra!

Dock är hus 11 och 12 lägenheter med pentry! En sådan lägenhet bor jag i, fräscha lägenheter med smart planlösning(tycker jag)! Enda minuset är som sagt att det inte finns ugn, däremot ingår det mikro vilket inte är fyskam! En mikro kostar dessutom lika mycket som en miniugn så man går +- 0 där!

Uppehållsrum finns även i flogstas korridorer även de med delat kök(som dessutom har dubbla spisar/ugnar och gemensamma kylskåp/frys) och där är det somsagt snarare folket som är problemet inte korridoren i sig! 19kvm med egen dusch/toa! Hyresfria sommarmånader för dem med gemensamt kök är det också!
Citera
2011-06-08, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatblad
Det finns absolut sunkiga korridorer i Flogsta, dock är det inte rummen och utrymmena som är sunkiga, utan oskötsamma personer i korridorerna! Dem renoverar ca 1 höghus/år och vissa är självklart sunkigare än andra!!

Dock är hus 11 och 12 lägenheter med pentry! En sådan lägenhet bor jag i, fräscha lägenheter med smart planlösning(tycker jag)! Enda minuset är som sagt att det inte finns ugn, däremot ingår det mikro vilket inte är fyskam! En mikro kostar dessutom lika mycket som en miniugn så man går +- 0 där!
Kan bara instämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in