Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Hur fasen kan man hyra ut lägenheter utan ugn?
En allmän fundering, som kanske främst riktar sig till de som har erfarenhet av studentboende från både Uppsala och något annat ställe: är Uppsala sämre? Mitt intryck både av personliga erfarenheter och (kanske framför allt) den här tråden är att det finns väldigt mycket i Uppsala som är riktigt jävla sunkigt. Det finns givetvis schyssta bostäder som kräver lite kötid, men här i Lund finns inget som är så sunkigt som det jag upplevt i Flogsta.
Jag har pluggat ett år i Linköping och nu ett år i Uppsala. Jag kan bara jämföra hur det är med rum i korridorer.
Linköping: 19kvm, egen wc och dusch. Fanns två spisar och ugnar, två kylskåp och två frysar.Dessutom fick man en egen "skåprad" att ha saker i. Man delade med 7 andra i korridoren, fast vi hade ett s.k. vardagsrum med tv och matbord där alla kunde sitta. Hyra på 2200 i månaden, två hyresfria. Fasaden var relativt dålig men det var inget som spelade roll egentligen.
Uppsala: 13 kvm, delar dusch och wc. Finns en spis och ugn. Ett kylskåp och en frys. Har bara ett skåp. Jag delar med 4 andra i korridoren. Vi har inget gemensamt rum där man kan umgås eller så. Hyran är på 2630 i månaden, två hyresfria. Ett plus är att själva husets fasad är väldigt snygg och ligger i ett område med grönområden.
En sak som skall tilläggas är att mitt korridorrum i Uppsala ligger relativt nära centrum, vilket jag inte kan säga om Linköping. Lite trivia också: I Linköping kom en städerska och rengjorde golven i de allmänna utrymmena.
Enligt min åsikt får man betala mer för mindre i Uppsala. Hur är en typisk studentkorridor i Lund?