2011-04-18, 02:36
Medlem
mentalfives avatar
Är det ens värt att ställ sig i kö nu om man vill ha bostad till hösten? Är jag fucked och får bo i studentkorridor utan egen toa och kyl?
Citera
2011-04-18, 03:01
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentalfive
Är det ens värt att ställ sig i kö nu om man vill ha bostad till hösten? Är jag fucked och får bo i studentkorridor utan egen toa och kyl?

Det är värt att ställa sig i kö för framtiden. Och nej, du kommer inte kunna få tag på ett sådant rum. Vissa väntar 4,5,6 år för ett studentrum utan kök.

Heimstaden har ingen kötid, däremot.
Citera
2011-04-18, 03:12
Medlem
mentalfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Det är värt att ställa sig i kö för framtiden. Och nej, du kommer inte kunna få tag på ett sådant rum. Vissa väntar 4,5,6 år för ett studentrum utan kök.

Heimstaden har ingen kötid, däremot.

Så du menar att varenda student i Uppsala har stått i kö i 4-6 år för att få bo i ett studentrum? Nu känns det väldigt krystat här. Om man skiter i köer och så då, är det kontakter som gäller?

Edit: Tack för tipset ang. heimstaden
Citera
2011-04-18, 03:40
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentalfive
Så du menar att varenda student i Uppsala har stått i kö i 4-6 år för att få bo i ett studentrum? Nu känns det väldigt krystat här. Om man skiter i köer och så då, är det kontakter som gäller?

Edit: Tack för tipset ang. heimstaden

Nej, men väldigt många har stått så länge i kö. Jag vill minnas att snittväntetiden för en studentlägenhet är 4 år i Uppsala. Givetvis finns de folk som har tur och får lägenhet mycket tidigare. Men de jag känner med ~1000 ködagar på Dombron får ingenting bra.
Citera
2011-04-19, 23:09
Medlem
mentalfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Nej, men väldigt många har stått så länge i kö. Jag vill minnas att snittväntetiden för en studentlägenhet är 4 år i Uppsala. Givetvis finns de folk som har tur och får lägenhet mycket tidigare. Men de jag känner med ~1000 ködagar på Dombron får ingenting bra.

Finns det då något annat sätt att få en lägenhet i förstahand om man bortser från dessa köer? Jag menar, om man har en lägenhet i andra hand första året man pluggar och sedan lyckas fixa en egen via kontakter/nationer osv?
Citera
2011-04-20, 08:59
Medlem
Måste man ha antagninsbevis för att kunna få en lägenhet? Jag har tillexempel bara ca10 dagars kö, så kommer ju aldrig få något på kötiden, men om jag skulle vara beredd att betala en extra månadshyra alltså ta lägenheten innan alla antagninsbesked kommit, då borde ju inte söktrycket vara alls lika stort samtidigt som det då borde finnas som mest lediga lägenheter när alla sistaårsstudenter är klara?

Är ganska säker på att jag kommer in eftersom jag hade god marginal till förra årets gräns, och kan ju vara värt 4000 extra eller vad det blir för att ha en lägenhet när terminen börjar.
Citera
2011-04-20, 11:43
Medlem
Asynchronouss avatar
Funderar på att börja plugga civing. inom informationsteknologi nästa höst i Uppsala. Jag har nu 300köpoäng och kommer då att ha närmare 700köpoäng hos Dombron. Vart kan jag förvänta mig att få studentboende om jag vill få korridorsboende så nära där jag ska studera som möjligt?

Någon som vet var man pluggar om man pluggar till civing. inom IT?
Citera
2011-04-20, 11:50
Medlem
Pierrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asynchronous
Funderar på att börja plugga civing. inom informationsteknologi nästa höst i Uppsala. Jag har nu 300köpoäng och kommer då att ha närmare 700köpoäng hos Dombron. Vart kan jag förvänta mig att få studentboende om jag vill få korridorsboende så nära där jag ska studera som möjligt?

Någon som vet var man pluggar om man pluggar till civing. inom IT?

Nästan alla civare håller till på ångström och polacksbacken så det är i södra delarna i Uppsala du kommer hålla till. Vet dock inte vart som är bäst att bo, känns som att de är typ lika långt till alla bostadsområden. Som ligger på rätt sida av stan dvs.
Citera
2011-04-20, 11:55
Medlem
Asynchronouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pierren
Nästan alla civare håller till på ångström och polacksbacken så det är i södra delarna i Uppsala du kommer hålla till. Vet dock inte vart som är bäst att bo, känns som att de är typ lika långt till alla bostadsområden. Som ligger på rätt sida av stan dvs.

Tack så mycket för svar! =)

Södra Uppsala alltså..
Har 0 koll på Uppsala ... vet bara att det är en jävligt vacker stad. Så, vilka områden ska jag hålla koll på i södra Uppsala? Bryr mig inte så mkt om nära till stan/studentliv osv ... vill mest ha en schysst och relativt lugn korridor (har bott i studkorridor i både Linköping och Lund och trivdes som fisken i vattnet) nära dom platser jag ska plugga på (Polack och Ångström).
Citera
2011-04-20, 12:05
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Tack så mycket för svar! =)

Södra Uppsala alltså..
Har 0 koll på Uppsala ... vet bara att det är en jävligt vacker stad. Så, vilka områden ska jag hålla koll på i södra Uppsala? Bryr mig inte så mkt om nära till stan/studentliv osv ... vill mest ha en schysst och relativt lugn korridor (har bott i studkorridor i både Linköping och Lund och trivdes som fisken i vattnet) nära dom platser jag ska plugga på (Polack och Ångström).
Ångströms ligger här: http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?vad=%C5ngstr%F6mslaboratoriet &Vkiid=t6wZWydd572d22FBrvUbAA%253d%253d&Vkid=15328 33&isAlternateNumberResult=False

Det finns inte direkt något studentområde som är bättre än något annat i det här läget, från Studentvägen/Triangeln tar det 30 minuter att gå dit, kanske ett par minuter längre från Rackarberget, typ fem minuter längre från Ekonomikum. Kantorn är ju helt off, men där kommer du förmodligen att hamna ändå med tanke på dina ködagar... Flogsta om du har tur och är först på ett rum, lite mindre off och betydligt bättre än Kantorn om man pluggar vid Ångströms. Polacksbacken är det som på kartan heter Matematiskt informationsteknologiskt centrum, ligger bredvid Ångströms.
Citera
2011-04-20, 14:48
Medlem
Asynchronouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Ångströms ligger här: http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?vad=%C5ngstr%F6mslaboratoriet &Vkiid=t6wZWydd572d22FBrvUbAA%253d%253d&Vkid=15328 33&isAlternateNumberResult=False

Det finns inte direkt något studentområde som är bättre än något annat i det här läget, från Studentvägen/Triangeln tar det 30 minuter att gå dit, kanske ett par minuter längre från Rackarberget, typ fem minuter längre från Ekonomikum. Kantorn är ju helt off, men där kommer du förmodligen att hamna ändå med tanke på dina ködagar... Flogsta om du har tur och är först på ett rum, lite mindre off och betydligt bättre än Kantorn om man pluggar vid Ångströms. Polacksbacken är det som på kartan heter Matematiskt informationsteknologiskt centrum, ligger bredvid Ångströms.

Så 700köpoäng är för lite för att få ett studentboende/korridorsrum nära Ångströms eller Polack?
Jag vill absolut inte pendla buss/tåg till skolan ... att cykla älskar jag så inom 3km avstånd från uni är "acceptabelt".
Senast redigerad av Asynchronous 2011-04-20 kl. 15:05.
Citera
2011-04-20, 15:29
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Så 700köpoäng är för lite för att få ett studentboende/korridorsrum nära Ångströms eller Polack?
Jag vill absolut inte pendla buss/tåg till skolan ... att cykla älskar jag så inom 3km avstånd från uni är "acceptabelt".
Det finns inga studentbostäder nära Ångströms, närmsta är som jag skrev 30 minuters promenad ifrån. Och de är då Uppsalas (för studenter) mest attraktiva områden, tror du kommer behöva minst 1000 ködagar för att ha chans på ett korridorsrum på Rackarberget. Det är nog lättare att få bostad via någon nation. Skulle tippa på att Flogsta är inom tre kilometer från Ångströms, iaf fågelvägen, och där har du nog störst chans att få korridorsrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in