2008-12-02, 00:05
Medlem
1,2-tetraheptans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ~*BayBee*~
Jag uttalar det [kokkiljana]
Du... vet du vad.. tamefan.
Nej, men jag får väl ta och ändra mig.

Letade efter varifrån växten härrör. Och det man tar cocillana-extraktet ifrån är alltså barken till växten Guraea rusbyi, som i sin tur har sitt ursprung i sydamerika (brasilien, ecuador, bolivia). Vilket alltså indiker spanskt uttal på dubbel-l:n.
Men jag tror nästan fortfarande att det andra c:et bör vara mjukt.
Så jag ändrar mig till [kosiljana].

Vet inte hur länge illamåendet kan sitta i, (max något dygn, kanske...?), men försök ta något åksjukepreparat eller dylikt. Primperan eller postafen. Kanske hjälper det, även om man tar det i efterhand.
Citera
2008-12-04, 00:35
Medlem
Pais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dearsister
Vad är lepheton?
kan man fejka rethosta? Alltså när man är sjuk hostar man slem men när man inte är sjuk hostar man inte slem. men kan jag sitta och "torr"hosta?
Får man hostanfall och hostar länge eller hostar man några gånger men ändå ganska ofta?

jag fick den i måndags. jag kom dit och dem gjorde ett snabbtest på ca 5 min och jag hade inga spår av virus. Men han sa att jag förmodligen hade rethosta så jag fick 1 flaska utskrivet utan att ens hosta framför han en ända gång. Fast jag har dock haft stora host attacker hemma så jag fejkade det inte precis.
Citera
2008-12-04, 22:42
Medlem
1,2-tetraheptans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pai
jag fick den i måndags. jag kom dit och dem gjorde ett snabbtest på ca 5 min och jag hade inga spår av virus. Men han sa att jag förmodligen hade rethosta så jag fick 1 flaska utskrivet utan att ens hosta framför han en ända gång. Fast jag har dock haft stora host attacker hemma så jag fejkade det inte precis.
Han kollade dig inte i halsen, läkaren?
Isåfall bör han ju ha sett slitningar som han baserat beslutet på...
Citera
2008-12-05, 18:18
Medlem
Hur mycket är 500 mg cocillana i dl form?
Citera
2008-12-06, 00:16
Bannlyst
Citat:

Kollade han dig i halsen?
Måste veta det så jag kan börja hosta ett tag innan jag går till läkaren.. Hur länge bör jag hosta för att få så kallade slitningar i halsen som läkaren ser och baserar det på? Hur länge har du haft stora host attacker hemma och hur ofta?
Citera
2008-12-06, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nikkokik
Hur mycket är 500 mg cocillana i dl form?

Du menar inte 500ml? det är 5dl men om du menar 500mg så är det 12½dl
Citera
2008-12-06, 17:48
Medlem
Pais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dearsister
Kollade han dig i halsen?
Måste veta det så jag kan börja hosta ett tag innan jag går till läkaren.. Hur länge bör jag hosta för att få så kallade slitningar i halsen som läkaren ser och baserar det på? Hur länge har du haft stora host attacker hemma och hur ofta?

har hostat i en måndad, kanske 10 stora attacker minst varje dag. Han kollade med någon mikroskop i halsen och så lite.
Citera
2008-12-06, 17:50
Medlem
Pais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1,2-tetraheptan
Han kollade dig inte i halsen, läkaren?
Isåfall bör han ju ha sett slitningar som han baserat beslutet på...

jo det gjorde han iof. kan inte mycket om läkar grejer men ja han kollade.
Citera
2008-12-06, 23:51
Medlem
Citat:
har hostat i en måndad, kanske 10 stora attacker minst varje dag. Han kollade med någon mikroskop i halsen och så lite.

Menar du att man mer eller mindre måste ha dom symptomen för att få cocillana utskrivet av läkare? Det kan jag inte tro...
Citera
2008-12-06, 23:53
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rectumfrier
Menar du att man mer eller mindre måste ha dom symptomen för att få cocillana utskrivet av läkare? Det kan jag inte tro...

Nej, slemhosta räcker.
Citera
2008-12-07, 00:54
Medlem
Bean-Doodles avatar
Det uttalas självklart coxxilana

that is all
Citera
2008-12-07, 01:00
Medlem
Pais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rectumfrier

jag menar inget, svarade bara på frågan ''Dearsister'' skrev och den löd: Hur länge har du haft stora host attacker hemma och hur ofta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in