Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
1. Det har med skaparens existens att göra. Du kommer att se det så småningom. Men försök förstå exemplet med den svarta kulan. Du har en skål med 10^300 vita kulor och en svart. Kommer du att dra upp den svarta kulan någonsin? Säg att du gör ett försök varje sekund. Efter hur långt tid kommer du att dra upp den svarta kulan? Är du bra på matematik så kan du räkna ut det. Jag kan redan nu säga att du kommer aldrig att dra den svarta kulan, även om du försökte i miljarder år.

Som sagt, osannolika saker händer hela tiden. Hur ofta vinner folk på Lotto? Visst, det är andra storleksordningar, men jag har ändå en chans att dra svart på första försöket, eller hur? Vad har det egentligen med frågan att göra? Vad är det som säger att det är osannolikt att universum uppstod som det gjorde?
Citat:
2. Varför vill du ha argument för skaparen? Har du inte hört alla sorters argument för skaparen? Om inte, vad för slags typ av argument skulle övertyga dig? Vill du ha empiriska, filosofiska, matematiska ? Till sist: Anser du dig villig att förändras om övertygande argument skulle presenteras?
Empiriska resultat räcker gott för mig. Självklart ändrar jag uppfattning om övertygande argument presenteras.
Citat:
3. I och med att vi inte vet om en skapare finns eller inte, så kan han inte uteslutas från dessa två alternativ. Varför det måste finnas två alternativ, är för att vi existerar. Jag kan ta det lite djupare om du vill det. En oändlig orsaksföljd leder inte till någon existens. Tänk dig att du har en dynamit med en oändlig lång stubin, den kommer givetvis aldrig att explodera. För att den ska explodera så måste stubinen vara ändlig. Därför måste det finnas en evig första orsak för att vi ska kunna existera överhuvudtaget. Vill du kalla det för ett evigt universum, eller en evig skapare så får du göra det. Teister väljer den eviga skaparen, medans ateister väljer det eviga universum. Vissa väljer ingenting alls. Du kanske inte vill välja något av dessa alternativ, vilka alternativ skulle du i så fall lägga fram?
Du vidhåller att det finns två alternativ. Tänk om det finns två, tre, eller fem miljoner eviga skapare. Vem ska vi tro på? Om du tänder din stubin två cm från laddningen, så lär den laddningen explodera hur lång stubinen än är.
Du säger att ateister "väljer" det eviga universum. Jag tror inte det vi kallar universum idag har funnits mer än några miljarder år, så jag tror inte att det är evigt. Det finns inga belägg för något som existerat längre än universum, så varför postulera något sådant? Jag väljer alternativet att säga att jag inte vet, på grund av bristfällig information. Jag tycker dock att t ex Lawrence Krauss som i sina föreläsningar om ett universum som uppstått ur "ingenting" argumenterar betydligt vettigare än folk som slänger händerna i luften och säger gudgjordet (vilket ju förstås förklarar exakt ingenting).