2013-12-15, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Nej, sannolikheten att det inträffat efter faktum är ju 1 så man skulle till och med kunna hävda att det var oundvikligt. Precis likadant är det med dig som individuell person.
Om inte DU vunnit på livets lotto så hade det kanske varit någon annan som suttit och tänkt att det minsann måste vara ett mirakel att just DE finns till.

Det krävs inga mirakel för att få till det.
Ta 10st vanliga tärningar och slå dem 100 gånger. Skriv ner alla resultaten i en lång följd. Sannolikheten för att DU skulle få just de siffrorna du har på ditt papper var fantastiskt små men ändå blev det så!

Du kan göra om det så mycket du orkar och du kommer varje gång komma fram till tal som var precis lika osannolika VARENDA gång.

Den mänskliga hjärnan har vissa brister med att tolka sannolikheter vilket gör att vi tänker helt bakvänt kring vissa saker men det går att avhjälpa genom att inte lita för mycket till "det sunda förnuftet" och hålla i minnet att dessa brister existerar.

Skön och relevant förklaring. Den skall jag ta med mig. Kan det vara så att den mänskliga hjärnan är konstruerad att tro att vi är ett mirakel just för att boosta vårat självförtroende att klara livets dagliga strävanden?
Citera
2013-12-15, 13:18
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Hur ska man bevisa att något är omöjligt utanför matematikens område ? Experiment som gjorts avslås pågrund av att "Det kan hända om tillräckligt många möjligheter ges " . Så ifall vi säger att det är omöjligt att skapa en villa genom att lägga flera dynamit gubbe i en hög bråte som inehåller alla komponenter.. Så kan jag genomföra tester.. Om jag genomför 100 tester och inte får någon villa så kommer någon kunna påstå att det inte är giltigt eftersom det skulle kunna hända efter en miljon gånger.

Det var du som började använda ordet bevis. Jag använde belägg istället (förutom i mitt svar till dig), vilket är mer passande. Vi har belägg för att liv existerar. Vi har inga belägg för att "en högre makt" existerar. Svårare än så är det inte.

Citat:
Jag tycker denna logik är befängd. Man behöver inte alltid "bevis " för att göra ett påstående. Om jag påstår att en osignerad tavla har en målare eller att det inte finns en eldsprutande draka i Ballingslöv så behöver jag inget extra bevis. Jag behöver inte genomsöka Ballingslöv i ett år efter en drake för att kunna konstatera att en sådan inte finns. Och jag behöver inte konstatera vem målaren är för att säga att någon målade tavlan.

Vi vet att målningar har målats av människor. Vi vet inte att liv skapats av en övernaturlig skapare. Det är en rätt väsentlig skillnad.

Citat:
Detta är för att jag kan bevisa dessa påståenden genom " Logik ". Jag kan inte göra en milljards milljards biologiskt experiment med abiogenesis för att kunna säga att det är omöjligt. Det räcker med att logiskt anta att det är möjligt och försöka hitta förklaringen.

Det görs såvitt jag vet en hel del experiment på abiogenes, och man har kommit en bit på vägen. Det är inte logiskt att säga att abiogenes är omöjligt, hur skulle det kunna vara det?

Citat:
Jag ser ingen som helst möjlighet för att alla komponenter som ingår för att göra den första levande cellen livsduglig, med förmågan att förtära och göra sig av med avfall och med förmågan att reproducera och skapa avkomma som har utvecklats lite grann utan att det isåfall var en produkt av en skapare. Detta är rena rama önsketänkandet.

Argumentum ad ignorantiam.

Citat:
Och de experiment som man säger stödjer detta gör det inte alls i min mening.. Att forskare lyckats framställa aminosyror/Sockerarter som behövs för liv (Vilket i många experiment gör dom mera till "Gud " än "Sannolikhetsagent) inte imponerar ett dugg. OM liv kunde uppstå spontant så skulle det göra det hela tiden och vi skulle kunna observera det och framställa det.

Det är möjligt att de experiment som utförts inte liknar det som hände när liv uppstod, men varför skulle liv nödvändigtvis uppstå hela tiden bara för att det hände en gång?

Citat:
Om det bara verkade hända " Vid ett tillfälle länge länge sedan " så handlar det mera om en gudomlighet. Monument över kejsare dyker inte upp som svampar utan brukar byggas vid bara ett tillfälle efter kejsaren är avliden.

Du behöver belägg för gudomlighet innan du åberopar gudomlighet.

Citat:
Att vara ateist och tro abiogenesis är rena rama önsketänkandet. Det kan göra så livet blir mer bekvämt men att försöka anta rollen som " rationell "människa är absurt...

Jag tror inte på abiogenes, eftersom det inte finns övertygande belägg för det ännu. Det verkar dock oändligt mer sannolikt än att en övernaturlig skapare skulle ha gett upphov till något, med tanke på att en sådan aldrig observerats.
Citera
2013-12-15, 13:44
Medlem
rotherys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Så ifall vi säger att det är omöjligt att skapa en villa genom att lägga flera dynamit gubbe i en hög bråte som inehåller alla komponenter.. Så kan jag genomföra tester.. Om jag genomför 100 tester och inte får någon villa så kommer någon kunna påstå att det inte är giltigt eftersom det skulle kunna hända efter en miljon gånger.
...
Att vara ateist och tro abiogenesis är rena rama önsketänkandet. Det kan göra så livet blir mer bekvämt men att försöka anta rollen som " rationell "människa är absurt...

Många av "oss" "önskar" ingenting. Vi förundras över hur liv har uppstått och väger olika möjligheter mot varandra. Abiogenesis är det som ligger närmast till hands helt enkelt, till skillnad från att allt liv skapades av en evig skapare/skaperska som "bestämde" det. Vad gjorde hen innan skapelsen kom till? Undrar du inte själv hur skaparen/skaperskan kom till? Borde du inte vara lika granskande och kritisk till uppkomsten av en skapare/skaperska som du är till abiogenesis?

Kan inte en villa uppstå av sig själv? "Gud är den ultimata villan", för att travestera R. Dawkins.

Kul också att du påstår att folk "tror" på abiogenesis för att "göra livet bekvämt". Vi har inte investerat några känslor i det, så det är ingen risk. Är inte den ultimata bekvämligheten att säga att en evig skapare fixade till allt utan att kritiskt granska hur det var möjligt och hur f-n det gick till?
Citera
2013-12-15, 15:54
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rothery
Någon frågade för flera sidor sedan, men du har fortfarande inte svarat på varifrån du fått siffran 10^300. Det är ju kreativt att bara ta den ur luften och sedan avfärda händelse X som en omöjlighet bara för att sannolikheten som siffran 10^300 medföljer är för liten
Siffran 10^300 var bara ett exempel på en osannolik händelse där man skulle dra en svart kula bland 10^300 vita kulor. Min fråga var att efter hur många försök behöver man göra i snitt för att dra den svarta kulan? Det behövdes ungefär 10^293 försök i snitt. Jag jämför livet uppkomst likt den svarta kulan.
Citera
2013-12-15, 16:03
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Vad vill du säga med detta, att universum inte finns för att det inte har en chans (i snitt) att dra en svart kula? Ytterst osannolika saker händer hela tiden. Folk vinner på Lotto hela tiden.
Folk vinner på lotto, men det är ytters osannolikt att vinna den svarta kulan. I snitt behöver du göra ungefär 10^293 försök, tänk på hur stort talet är.

Citat:
Om man hävdar att en skapare existerar, så är det väl inte så konstigt att man förväntas ha och kunna presentera goda argument för densamma? Jag är inte inställd på att förkasta alla argument, bara de dåliga.
Du kanske tycker att det är dåliga argument, andra kanske tycker motsatsen. Så vad vill du se för att tro? Vill du kanske se en bild på Gud för att tro?

Citat:
Fast de flesta teister säger ju inte så, utan talar om en skapare. Då blir det en falsk dikotomi. Sen har du fel i att ateister hoppas på att skaparen inte existerar (det finns säkert undantag, men det är knappast regel).
Du menar att det finns ateister som hoppas på Gud existerar? Det var något nytt för mig.
Det spelar ingen roll vad teister säger, det finns antingen en/flera skapare eller inte. Det är en sann dikotomi. Antingen A eller icke A.
Citera
2013-12-15, 16:09
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Vad försöker du säga? Att man inte kan vinna första gången man spelar på lottot utan att man måste vänta till ungefär man i snitt kan förvänta sig vinna? Hur förklarar du då att man kan ha en ständig otur och fortsätta förlora trots att man "är förtjänt" av att vinna både en och flera gånger?
Jag tror inte att du har hängt med här. Säg att du har 100 vita kulor och en svart. I snitt behöver du göra 100 drag för att få den svarta kulan. Givetvis kan du få den svarta kulan på första försöket, men jag talar om hur många försök du behöver i snitt. Samma resonemang kan du göra om du har 10^300 vita kulor och en svart. Om du gör ett försök varje sekund så behöver du ungefär i snitt 10^293 år av försök för att kunna dra den svarta kulan. Jag jämför den svarta kulan med livets uppkomst.
Citera
2013-12-15, 16:14
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truthiness
Inte ens om universum skulle vara evigt? Och hur klarar sig gud? Just det, du har ju gömt undan honom i någon slags idiotsäker, rumtids- och logiklös garderob där han vet allt som kommer att hända utan att det påverkar vår fria vilja och inte på något sätt kan inverka eller ändra i vår värld förutom när han bestämmer sig för att han kan det och gör det. Eller något. Förlåt, jag borde tänkt logiskt där...
Hur Gud klarar sig för evigt? En bra fråga. Det vet jag inte. Men vi vet iallafall fall att universum inte gör det.

Citat:
"Man" är inte inställd på att förkasta alla argument, men "man" är inställd på att förkasta alla argument som redan förkastats tusen gånger tidigare eller nya argument som helt enkelt inte håller vid en närmare granskning. Dina argument har hittills varit usla, försöket med att bevisa en skapare via ett ombud som antogs säga sanningen eller hur det nu var ledde ingenstans. I absolut snigelfart. Dina argument har trasats sönder av motargumenten som framförts, men eftersom du är halare än en pirål så glider du undan frågorna du inte vill (kan) svara på genom att ignorera dem, ställa dumfrågor eller jonglera med semantik. Om jag hade haft goda argument för något så hade jag presenterat dem. Är det bra argument skulle de klara en granskning, de skulle kunna stå på egna ben. Det är inte direkt ateisterna här som vägrar lyssna på argumenten som framförs om man säger så... Och det är du fullständigt medveten om. Eller hur?
Vilka bevis skulle du acceptera för skaparen existens? vill du se en bild på Gud för att tro, eller hur ser ett bevis ut för dig?
Citat:
Ateister hoppas inte på att skaparen inte existerar, det tror bara inte att hen gör det. Det finns säkert många ateister som hoppas på att en gud finns. Och det finns säkert många som hoppas på att din schizofrena psykopat till skapare/slavägare inte existerar också. Vi kanske aldrig får ett svar på den frågan, det stämmer. Men det finns ingen anledning att tro på något som inte ens har det allra minsta lilla bevis i sin favör.
Jag har faktiskt inte sett några ateister som hoppas på att en Gud existerar eller på livet efter detta. Skulle du hoppas på att en god Gud fanns och att man kunde komma till en bra plats efter döden?
Citera
2013-12-15, 16:15
Medlem
BEings avatar
Det är vi själva som skapar våra liv här och nu. Trots att vi kan tycka att "saker och ting" bara händer oss är sanningen en annan. Allt du sänder ut får du tillbaks. När du skapar kärlek i ditt liv är det kärlek du får mer av. När du hatar är det hat du kommer möta. Vi är så mycket mer än vi fått lära oss. Vi är så mycket större än vi tror.
Citera
2013-12-15, 16:40
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Hur Gud klarar sig för evigt? En bra fråga. Det vet jag inte. Men vi vet iallafall fall att universum inte gör det.
Hur vet vi det?
Citera
2013-12-15, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Det var du som började använda ordet bevis. Jag använde belägg istället (förutom i mitt svar till dig), vilket är mer passande. Vi har belägg för att liv existerar. Vi har inga belägg för att "en högre makt" existerar. Svårare än så är det inte.

Vi vet att målningar har målats av människor. Vi vet inte att liv skapats av en övernaturlig skapare. Det är en rätt väsentlig skillnad.

Det görs såvitt jag vet en hel del experiment på abiogenes, och man har kommit en bit på vägen. Det är inte logiskt att säga att abiogenes är omöjligt, hur skulle det kunna vara det?

Argumentum ad ignorantiam.

Det är möjligt att de experiment som utförts inte liknar det som hände när liv uppstod, men varför skulle liv nödvändigtvis uppstå hela tiden bara för att det hände en gång?

Du behöver belägg för gudomlighet innan du åberopar gudomlighet.

Jag tror inte på abiogenes, eftersom det inte finns övertygande belägg för det ännu. Det verkar dock oändligt mer sannolikt än att en övernaturlig skapare skulle ha gett upphov till något, med tanke på att en sådan aldrig observerats.

Word på alla dina inlägg ovan. Vilken skön tråd med kunskap det här blev. Den här tycker jag passa in här ganska bra:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=722614034426277
Citera
2013-12-15, 17:42
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Hur vet vi det?

Du kan se denna 3 min videoklipp, om du har tid förstås.

The End of Time -- How the Universe Will Die
Citera
2013-12-15, 17:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vilka bevis skulle du acceptera för skaparen existens? vill du se en bild på Gud för att tro, eller hur ser ett bevis ut för dig?

Det är ju faktisk din uppgift att presentera "bevis". Inte religionskritikerns att skapa kriterier för såna bevis, eftersom det är omöjligt med tanke på vad ni apologeter kokar ihop av ny demagogi varje vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in