2013-11-24, 04:47
Medlem
Det är ju helt uppenbart att Ica "gör upp med könsrollerna" och ytterst medvetet önskar gå i bräschen när det kommer till antirasism och HBT i sin reklam.
Det upprörande är som tidigare påpekat inte det faktumet att en svart pojke är Lucia, utan att det gått så långt att en svart pojke måste vara Lucia för att det inte ska vara rasistiskt.
En tjej som tomte, en tjej som stjärngosse, två små blonda pojkar som pepparkaksgubbar och en svart pojke som Lucia. Det är så upplägget "måste" se ut tydligen för att vara korrekt.
När jag var liten hade vi en ramsa som vi sa samtidigt som vi knep åt fingrarna med ögonen, "mamma kines, pappa Japan - stackars lilla barn".
Nu säger jag stackars lilla barn, inte lätt att vara köns-o-stereotyp som unge idag.
Citera
2013-11-24, 05:47
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimrien
Det är ju helt uppenbart att Ica "gör upp med könsrollerna" och ytterst medvetet önskar gå i bräschen när det kommer till antirasism och HBT i sin reklam.
Det upprörande är som tidigare påpekat inte det faktumet att en svart pojke är Lucia, utan att det gått så långt att en svart pojke måste vara Lucia för att det inte ska vara rasistiskt.
En tjej som tomte, en tjej som stjärngosse, två små blonda pojkar som pepparkaksgubbar och en svart pojke som Lucia. Det är så upplägget "måste" se ut tydligen för att vara korrekt.
När jag var liten hade vi en ramsa som vi sa samtidigt som vi knep åt fingrarna med ögonen, "mamma kines, pappa Japan - stackars lilla barn".
Nu säger jag stackars lilla barn, inte lätt att vara köns-o-stereotyp som unge idag.

jo precis... det är egentligen inte längre provokativt att ha en svart pojk som lucia...detta är helt i linje med etablissemanget. det är i dagsläget mer provokativt med ett traditionellt luciatåg med en lång blond blåögd kvinna i spetsen...vårt land har helt blivit vänt uppochned senaste decenniet
Citera
2013-11-24, 08:00
Medlem
JagHarAtitPannkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollgan
Frågan är väl hur långt man kan dra det? Om 10 år kanske vi ser en rullstolsbunden, svart, cp-skadad, manlig bög med samekläder som lucia i tidningen?

Eller varför inte en sminkad homosexuell judisk neger med svintolockar vid tinningen och rosa hatt och niqab samt raffig string/bh under kaftanen som är tight och slitsad ända upp till höfterna och svarta nätstrumpor och röda högklackade skor? Skulle ockupationsåsiktsdiktaturen tillåta det måntro?

Än mer viktigt, hur skulle ICA göra med en sådan i sanning genusmedveten person? Skulle de våga varken avvisa eller inte publicera?
Senast redigerad av JagHarAtitPannkaka 2013-11-24 kl. 08:08.
Citera
2013-11-24, 08:07
Medlem
Anmäl de för hets emot folkgrupp, det är kraftig diskriminering att utmåla en redan utsatt grupp som svarta negerungar som homosexuella fjollor
Citera
2013-11-24, 10:25
Medlem
Tigertankens avatar
Störde mig mer på random fen som de valde ha med.
På tal om kön på ungen, kan ärligt talat inte avgöra om det är en pojke eller flicka.

Tycker den ungen gott kunde varit pepparkaksgubbe/gumma istället. Hade sett otroligt mycket mer charmigt ut för en som inte är helt pk-hjärntvättad
Citera
2013-11-24, 10:49
Medlem
Sverige blir mer och mer dubbelmoralens hemborg.

Kör man på linjen att Lucia inte får vara blond, inte vara vacker, inte får vara könsbunden osv. ja då får man väl hålla linjen konsekvent hela vägen ut.

Då bör man också förbjuda mobbingprogram som t.ex Idol där utseende går före talang.

Då bör man också förbjuda utseendefixerade tv-program som Top model och Hollywoodfruar och alla andra ytliga skitprogram.

Innan man förstör våra vackra jultraditioner kan man väl börja rensa i skräputbudet i alla tv-kanaler.
Större risk att människor blir påverkade av daglig sexistisk reklam än av en gammal jultradition som uppstår en liten stund en gång per år.
Citera
2013-11-24, 10:54
Medlem
failures avatar
Är det en hen så tycker jag det är OK och PK. Men annars är det förkastligt, omoraliskt, sexistiskt och rasistiskt.

Ärligt så undrar man bara vad fan som har hänt med det här landet. Kan det vara bisfenol-a eller p-piller i dricksvattnet, frågorna är många.
Senast redigerad av failure 2013-11-24 kl. 10:59.
Citera
2013-11-24, 21:31
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Du anser inte att man bör främja det svenska folket, och låta det svenska folket fortsätta med svenska traditioner?

Varför ska främlingar komma hit och ta över något som vi har starkt inrotat i våra traditioner, med i synnerhet vackra svenska flickor som lucia?

Har du aldrig pratat med dina kompisar om t.ex "jäklar vad vacker lucia det är i år"?
Ska detta vara ett minne blott?

Verkar så?
Men nu när vi genom en negerpojke inte längre ska fira Lucia utan fira Lucifer, så kommer nya minnen att skapas
Dessutom slipper vi återfinna ICA på "Svarta listan"
Senast redigerad av hee4r 2013-11-24 kl. 21:40.
Citera
2013-11-24, 21:38
Citat:
Ursprungligen postat av Mollgan
Katalogen finns på ICA.

Bild:

http://petterssonorg.files.wordpress...ng?w=481&h=549
http://petterssonorg.files.wordpress...ng?w=248&h=280

Fattas ju bara en guling. Sen hade det varit "PK-komplett".
Citera
2013-11-24, 21:56
Medlem
och en långhårig stjärngosse. vart ska det sluta?
Citera
2013-11-24, 22:06
Medlem
Draugadrottens avatar
Det är ju små barn på bilden och då tycker jag det spelar mindre roll.
Antar att det däremot blivit ett jävla liv om negern varit pepparkaksgubbe istället, det hade säkert ansetts rasistiskt även om barnet själv valt det.
Ett lucia tåg i kyrkan med äldre deltagare vill jag dock ha traditionsenligt.
Citera
2013-11-24, 22:07
Medlem
Draugadrottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirSaWa
Fattas ju bara en guling. Sen hade det varit "PK-komplett".
Patrik Lundberg kanske är intresserad att ställa upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in