2013-12-14, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Lucia ska se ut som hon vanligtvis framställts i svenska sammanhang, det är det enda viktiga.

För att? Brukar du studera vartenda luciatåg i Sverige? I Hammarkullen är det nog mer vanligt med en svart manlig lucia än blond och blåögd =)
Citera
2013-12-15, 00:06
Medlem
Germanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MvhJag
För att? Brukar du studera vartenda luciatåg i Sverige? I Hammarkullen är det nog mer vanligt med en svart manlig lucia än blond och blåögd =)
nja, det är inte lätt för killar att springa runt i kvinnokläder i 424.
http://www.goteborgsfria.se/artikel/112581
Citera
2013-12-15, 00:28
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selfredrum
I Sverige har det blivit en tradition med en blond kvinna som Lucia (även om hårfärgen inte spelar någon större roll för de flesta) och det är väl i princip enbart här det firas, sen är det väl skitsamma om det EGENTLIGEN är ett helgon från Italien. En svart man har inget med Luciatraditionen att göra, det är som att komma hem till någon och hälla en massa starka äckliga kryddor på deras tacos för EGENTLIGEN så är det en mexikansk maträtt, är det så svårt att förstå att svenskarna har sin egen variant av traditioner som går till på det sätt som vi önskar och funnit passande för just oss? Vi vill inte ha en manlig neger som lucia och vi vill inte ha en massa äckliga såser och kryddor på maträtter från andra länder bara för att det EGENTLIGEN kommer därifrån, det spelar ingen som helst roll. Om du kom till Irak och ville ha griskött på Eid al-fitr efter fastan serverat av en neger för EGENTLIGEN är det ju kött också och EGENTLIGEN så var alla människor negrer från början så hade de nog blivit duktigt förolämpade.

Vi får alltid höra hur vi måste respektera andra människors kulturer och traditioner hur sjuka de än må vara, men våra behöver man inte visa någon respekt för verkar det som. Sen förstår jag med att själva negern inte är den man ska anklaga utan det är helt andra människor.

Vad gaggar du om, om ICA vill göra som dom vill i en kalender som är det väl upp till dom. På samma sätt som jag målar en hund och döper den till Muhammed. Bry dig om dina egna saker, och sluta bli så jävla kränkt hahah
Citera
2013-12-15, 00:31
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leinad91
Jag tycker det är konstruktivt (och inte minst viktigt) att göra vad som göras kan för att bevara traditioner. Jag har redan skickat brev till ICA i vilket jag ifrågasätter negern. Lucia är varken pojke eller svart, så varför jävlas?

De du uppfattar som att "jävlas" är nog bara något subjektivt, har inte direkt hört talas om någon direkt folkstorm som rasar mot detta, utan det är...som vanligt...en liten klick här på flashback som skriker högljutt. Släpp meningslösa traditioner, eller förnya dem!
Citera
2013-12-15, 00:36
Medlem
ortizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollgan
Frågan är väl hur långt man kan dra det? Om 10 år kanske vi ser en rullstolsbunden, svart, cp-skadad, manlig bög med samekläder som lucia i tidningen?
Du menar alltså att du INTE hade velat se det?
Citera
2013-12-15, 00:42
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fragil
I alla trådar om Luciorna är det alltid någon som tror sig vara listig och påpekar att ursprungliga Lucia var italienska och därför inte blond. Felaktigt förstås, eftersom många från Italien är blonda - just Lucia porträtteras nästan alltid som blond, inte bara i dagens Sverige, utan även i de europeiska renässanskonstverk som föreställer henne. Svart, som ungen i julkatalogen, är hon då rakt inte.

Om du googlar runt lite finner du att Lucia lika ofta målas med brun färg som gul färg på håret, så din tes håller inte. Återkom med källor innan du börjar yra om renässanskonstverk som du uppenbarligen inte begriper dig på...
Citera
2013-12-15, 00:45
Citat:
Ursprungligen postat av ortiz
Du menar alltså att du INTE hade velat se det?

Detta handlar om bevarandet av den kultur och som svensken i gemen anser vara svensk kultur och handlar om hur denna vår betraktat i svenskens ögon svenska kultur skall urholkas och övertas av annan kultur.
Men du verkar bara ha roligt, du?
Skrattar bäst som skrattar sist, men så brukar det sluta för sådana som inte inser allvaret i saker och ting.
Citera
2013-12-15, 00:47
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
För det första var inte Lucia svart, hon var på sin högsta höjd något mörkhyad. Inte ens säkert hon var svarthårig, blondhet var mycket vanligare i Romarriket än det är i dagens Italien. Men viktigast av allt så var Lucia en kvinna. Varför ersätta en vit kvinna med en svart pojke? Det är inte representativt för Sveriges befolkning ens.

Att Lucia traditionellt avbildas som blond i Sverige beror på att vi i Sverige har gott om blonda kvinnor, och det har vi fortfarande. Varför ändra på saker som inte skadar någon? Eller finns det de som tar illa upp av att se en vit, blond kvinna med ljuskrona? Blir någon kränkt?

Gillar att alla säger att italienare inte är vita. Vad är de då? Svarta? Är de närmare afrikaner än nordeuropéer när det kommer till hudfärg? Har ni varit mycket i Italien?

Jag vill bevara traditioner. Jag skiter fullständigt i hur de har uppkommit eller varifrån de kommer, de är en del av den svenska kulturen, och den ska ta mig FAN bevaras, och INTE förändras för att några genusfanatiska mångkulturalistiska hjärnskadade oikofober bestämt så. Tänk om samma idioter kommer fram till att julen egentligen är rätt töntig, och att vi istället borde jobba? Då jävlar hade ni minsann sagt ifrån ordentligt. Skillnaden mellan oss är att jag drar min gräns tidigare än vad ni gör.

Är du inte läskunnig, har inte nämnt ordet svart...
VEM bryr sig, om du verkligen hade velat bevara de här meningslösa traditionerna hade du ju inte suttit på dit blekfeta arsle och tryckt på lite tangenter utan verkligen gjort något åt saken Men gissar att du är så fruuuknatsvärt upprörd så till den milda grad att du nästan är apatisk och går på A-kassa. Morska upp dig för fan och gör något vettigt istället för att sitta och grina här på flashback över att allt inte är som när du var barn.
Citera
2013-12-15, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saranils
Vad fan spelar det för jävla roll om ungen är mörk eller vit? Det är ett jävla barn.
Nu får det fan räcka.

Man måste vara redigt jävla inavlad om man inte ser att ungen har satts där som ett politiskt jävla ändamål.

Att han är neger och pojke är ingen slump, det man säger är att man man vill bryta ner normer och det är det som vi har åsikter om. Fan va ni är korkade.
Citera
2013-12-15, 00:56
Medlem
Ja, samhällsutvecklingen går framåt... Man är så jävla rädda för att framstå som rasistiska att man istället blir just det. Bli inte förvånade om tomten om ett par år gärna ska framställas som en svart kvinna utan skägg...
Citera
2013-12-15, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krigsris
Man måste vara redigt jävla inavlad om man inte ser att ungen har satts där som ett politiskt jävla ändamål.

Att han är neger och pojke är ingen slump, det man säger är att man man vill bryta ner normer och det är det som vi har åsikter om. Fan va ni är korkade.

Precis, på samma sätt som det inte är någon slump att både tomten och stjärngossen är flickor medan pepparkaksgubbarna är två helblonda pojkar...
Citera
2013-12-15, 01:14
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
Är du inte läskunnig, har inte nämnt ordet svart...
VEM bryr sig, om du verkligen hade velat bevara de här meningslösa traditionerna hade du ju inte suttit på dit blekfeta arsle och tryckt på lite tangenter utan verkligen gjort något åt saken Men gissar att du är så fruuuknatsvärt upprörd så till den milda grad att du nästan är apatisk och går på A-kassa. Morska upp dig för fan och gör något vettigt istället för att sitta och grina här på flashback över att allt inte är som när du var barn.
Jag och uppenbarligen många andra bryr sig. Det kanske är du som inte bryr dig som ska tänka om? Jag skriver om min åsikt på ett offentligt forum där vem som helst kan läsa det, vad vill du att jag ska göra? Demonstrera? Skjuta statsministern? Berätta, så jag vet hur jag ska göra

Det var väldigt vad sur man kan bli! Verkar som om jag har trampat ner ömma tånar! Ska mamma komma och blåsa på lilla fossingen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in