2013-11-23, 11:52
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Varför är det en fe mitt i allting? En stereotyp könsnormativ rosa jävla fe! Nog för att det är berikande att smälla in en rosa fe i ett luciatåg men när den är rosa så faller hela konceptet. Unket Ica.
Citera
2013-11-23, 12:26
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majjken87
Vad är rasism om det inte är att göra skillnad på människor? Att säga att du vill ha en vit blond lucia är väl att döma att andra som inte ser ut så därför inte bör vara lucior?

Ibland säger människor: Hur orkar du vara så PK och engagera dig. Jag svarar: hur kan du bli så uppretad och arg över saker såsom en icke-traditionell lucia. Och hur orkar du bli så upprörd över att jag väljer att lägga tid på att visa att jag bryr mig om orättvisan i världen.
Det är INTE rasism att göra skillnad på människor!!! LÄR DIG DET!!!
Det är skillnad på människor, både genetiska och utseendemässiga. Menar du att det är rasistiskt alltså att påstå att raser är olika?

Nej vet du vad, rasism innebär att du delar in de olika raserna eller folken i en hierarki och värdesätter ditt egna folk högre än annat. Det är INTE rasism att säga att Sverige är till för svenskarna. Det är INTE rasism att säga att det finns skillnad på människor.
Felet du gör är att ramla ner i pk-träsket, och påstå att så fort man yttrar något om olika folkslag eller skillnader bland folket så är man rasist. Vilket är totalt fel!

Bör det inte enligt din logik vara rasism från den som tycker att vi bör ha en svart lucia-pojk i så fall då? De menar ju på att det faktiskt är skillnad på människor, varför de väljer en neger-pojk.

En vit och blond lucia hör till inte bara vår tradition, en vit och blond lucia ska vara vacker att titta på. Varför måste vi ändra en inrotat svensk tradition?
Citera
2013-11-23, 13:16
Medlem
Ceborgias avatar
Spela roll vad för hudfärg det är?
Men visst verkar det konstigt när inte det här gick igenom och fick plockas bort.
http://www.friatider.se/ahlens-julkatalog-dras-tillbaka
Citera
2013-11-23, 13:25
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moixa
Det som stör mig mest är att det alltid är så förbannat uträknat. Du tror inte själv att de som gjorde reklamen var både rasmedvetna och genusmedvetna? Den svarta pojken som valdes till Lucia blev vald genom ole dole doff, hoppsan det blev en svart pojke?

Alla människor är medvetna om dessa saker, vilket i viss mån innebär att alla är rasister (så som termen används). Om du väljer en svart pojke eftersom han är en svart pojke så diskriminerar du ju, eller? Om du gör en reklam för ett universitet och väljer som representanter på fotot en vit man, vit kvinna, svart man och svart kvinna så har du ju gjort ett rasmedvetet och genusmedvetet val. Paradoxen är ju att man gör skillnad på människor i syfte att framstå som att man inte gör det.

Hela det här spektaklet kring rasism är så förbannat underligt och abstrakt, åtminstone för mig.

Hoppas du är medveten om att ALL reklam är fruktansvärt uträknad, utstuderad och genomtänkt. Klart det inte var en slump att de valde just den uppsättning barn som dom gjorde. Just för att människor som du, som inte har något bättre för sig skulle störas. Medan vi andra inte kunde bry oss mindre om just en liten kalender. Släpp det, finns värre saker att haka upp sig på kära du, dessutom så har ICA rätt att göra vilken typ av lucia-kalender de vill. Om du tycker det är så stort problem kan du ju engagera dig lite mer än att bara sitta bakom din skärm och spy galla över att ett företag väljer att ha den och den som lucia i år 2013/14 kalender...patetiskt. Gör din egna kalender och mind your own fucking buisiness
Citera
2013-11-23, 14:05
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReubenFlagg
Upprörande att pepparkasgubbar fortfarande är med i tåget. Här har ICA gjort bort sig rejält. Bestämde vi oss inte häromåret för att avskaffa den här rasistiska klyschan?

Jag har faktiskt aldrig förstått varför vissa anser att pepparkaksgubbar är rasistiska. Har du någon gedigen förklaring till påståendet?

Citat:
Varför är det en fe mitt i allting? En stereotyp könsnormativ rosa jävla fe! Nog för att det är berikande att smälla in en rosa fe i ett luciatåg men när den är rosa så faller hela konceptet. Unket Ica.

Kunde inte låta bli att skratta när jag läste detta Fast du har väl rätt i det du säger. Jag skulle säga att fen är mer malplacerad än lucian

Citat:
Ursprungligen postat av Mollgan

Frågan är väl hur långt man kan dra det? Om 10 år kanske vi ser en rullstolsbunden, svart, cp-skadad, manlig bög med samekläder som lucia i tidningen?

Fan vad bra!!!
Citera
2013-11-23, 14:33
Medlem
Moixas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
Hoppas du är medveten om att ALL reklam är fruktansvärt uträknad, utstuderad och genomtänkt. Klart det inte var en slump att de valde just den uppsättning barn som dom gjorde. Just för att människor som du, som inte har något bättre för sig skulle störas. Medan vi andra inte kunde bry oss mindre om just en liten kalender. Släpp det, finns värre saker att haka upp sig på kära du, dessutom så har ICA rätt att göra vilken typ av lucia-kalender de vill. Om du tycker det är så stort problem kan du ju engagera dig lite mer än att bara sitta bakom din skärm och spy galla över att ett företag väljer att ha den och den som lucia i år 2013/14 kalender...patetiskt. Gör din egna kalender och mind your own fucking buisiness

Det jag stör mig på är det fruktansvärt känsliga rasismklimatet i Sverige som verkar genomsyra allting. Självklart är jag medveten om att all reklam är uträknad, men varför tror du att reklam i just den här frågan är uträknad i minsta detalj? För att man kan bli kallad för rasist om någonting inte är korrekt nog! Det handlar inte i första hand om att nå ut till alla människor, att vara inklusiv; det handlar om att inte bli anklagad för att vara rasist eller diskriminerande.

Jag förstår inte varför du försöker få det att låta som att den här reklamen är något sorts undantag, som att vi som "klagar" enbart angriper ICA. Nej, vi kritiserar hela systemet som har växt fram eller snarare tvingats fram av massmedia och andra. Har du inte följt zeitgeisten någonting alls på senare tid, hur rasism verkar finnas att upptäcka överallt nuförtiden? Ingenting verkar vara befriat från någon form av rasismanklagelser, vilket innebär att allting måste vägas och reflekteras över med rasism som utgångspunkt: "Är det här rasistiskt?", "Måste vi använda en svart människa här för att inte framstå som rasister?", "Har vi en vit man för mycket på denna bild?", osv.

Självklart finns det värre saker att haka upp sig på, men varför inte bearbeta och diskutera något man anser är ett problem när det fortfarande är "litet"? Innan det blir ett monster och okontrollerbart? Vad vet du förresten om vad jag gör i det verkliga livet? Vad ska vi med ett forum till om inte för att diskutera saker, antingen parallellt med handling i det verkliga livet eller som en förberedelse för handling i det verkliga livet?

Kan tillägga att jag inte har någonting emot svarta eller andra människor; det jag har ett problem med är det systematiska hyckleriet som slagit rot i människors medvetande om rasism och mångkultur i allmänhet. Det är nog bäst för alla att jag sitter på Flashback och diskuterar istället för att göra som till exempel vänsterextremister gör istället för att diskutera: slår sönder folk.
Senast redigerad av Moixa 2013-11-23 kl. 14:38.
Citera
2013-11-23, 14:34
Medlem
ReubenFlaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Jag har faktiskt aldrig förstått varför vissa anser att pepparkaksgubbar är rasistiska. Har du någon gedigen förklaring till påståendet?
Det har jag definitivt inte!
Citera
2013-11-23, 14:56
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceborgia
Spela roll vad för hudfärg det är?
Men visst verkar det konstigt när inte det här gick igenom och fick plockas bort.
http://www.friatider.se/ahlens-julkatalog-dras-tillbaka
Du anser inte att man bör främja det svenska folket, och låta det svenska folket fortsätta med svenska traditioner?

Varför ska främlingar komma hit och ta över något som vi har starkt inrotat i våra traditioner, med i synnerhet vackra svenska flickor som lucia?

Har du aldrig pratat med dina kompisar om t.ex "jäklar vad vacker lucia det är i år"?
Ska detta vara ett minne blott?
Citera
2013-11-23, 15:03
Medlem
Jag anser att det mest stötande är att du använder ordet neger!
Det är en bild på barn som har på sig de dräkter man brukar ha på sig i ett lucia tåg. Det är väll inget att jaga upp sig över. Och den där lucian är nog en tjej inte en kille.
Citera
2013-11-23, 15:19
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladan2
Det är en bild på barn som har på sig de dräkter man brukar ha på sig i ett lucia tåg. Det är väll inget att jaga upp sig över. Och den där lucian är nog en tjej inte en kille.
En neger är just precis vad det är. Varför ska man inte få säga det då?
Citera
2013-11-23, 17:53
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet

Kunde inte låta bli att skratta när jag läste detta Fast du har väl rätt i det du säger. Jag skulle säga att fen är mer malplacerad än lucian

Jag förstår inte meningen med att ha en tradition om du inte ska följa den.Och eftersom vi ska låta barnen ska ha sina favoritdräkter så kan vi göra en maskerad av det hela och förlägga den till Halloween.
Citera
2013-11-23, 17:56
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladan2

Så fan heller att Tinkerbell är ett naturligt inslag i ett luciatåg.Dessutom är det en kille för stjärngossen är en tjej och Ica gör uppenbarligen upp med både stereotypa könsroller och förlegade traditioner som härstammar från rasistisk tid och då kan svarta pojkar ha hur mycket vita klänningar dom vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in