Citat:
Ursprungligen postat av
Hensson
Hoppas du är medveten om att ALL reklam är fruktansvärt uträknad, utstuderad och genomtänkt. Klart det inte var en slump att de valde just den uppsättning barn som dom gjorde. Just för att människor som du, som inte har något bättre för sig skulle störas. Medan vi andra inte kunde bry oss mindre om just en liten kalender. Släpp det, finns värre saker att haka upp sig på kära du, dessutom så har ICA rätt att göra vilken typ av lucia-kalender de vill. Om du tycker det är så stort problem kan du ju engagera dig lite mer än att bara sitta bakom din skärm och spy galla över att ett företag väljer att ha den och den som lucia i år 2013/14 kalender...patetiskt. Gör din egna kalender och mind your own fucking buisiness

Det jag stör mig på är det fruktansvärt känsliga rasismklimatet i Sverige som verkar genomsyra allting. Självklart är jag medveten om att all reklam är uträknad, men varför tror du att reklam i just den här frågan är uträknad i minsta detalj? För att man kan bli kallad för rasist om någonting inte är korrekt nog! Det handlar inte i första hand om att nå ut till alla människor, att vara
inklusiv; det handlar om att inte bli anklagad för att vara rasist eller diskriminerande.
Jag förstår inte varför du försöker få det att låta som att den här reklamen är något sorts undantag, som att vi som "klagar" enbart angriper ICA. Nej, vi kritiserar hela systemet som har växt fram eller snarare tvingats fram av massmedia och andra. Har du inte följt zeitgeisten någonting alls på senare tid, hur rasism verkar finnas att upptäcka överallt nuförtiden? Ingenting verkar vara befriat från någon form av rasismanklagelser, vilket innebär att allting måste vägas och reflekteras över med rasism som utgångspunkt: "Är det här rasistiskt?", "Måste vi använda en svart människa här för att inte framstå som rasister?", "Har vi en vit man för mycket på denna bild?", osv.
Självklart finns det värre saker att haka upp sig på, men varför inte bearbeta och diskutera något man anser är ett problem när det fortfarande är "litet"? Innan det blir ett monster och okontrollerbart? Vad vet du förresten om vad jag gör i det verkliga livet? Vad ska vi med ett forum till om inte för att diskutera saker, antingen parallellt med handling i det verkliga livet eller som en förberedelse för handling i det verkliga livet?
Kan tillägga att jag inte har någonting emot svarta eller andra människor; det jag har ett problem med är det systematiska hyckleriet som slagit rot i människors medvetande om rasism och mångkultur i allmänhet. Det är nog bäst för alla att jag sitter på Flashback och diskuterar istället för att göra som till exempel vänsterextremister gör istället för att diskutera: slår sönder folk.