2013-11-22, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mollgan
Nej, det är en pojke.

http://petterssonorg.files.wordpress...ng?w=481&h=588

Du säger det och postar bilden igen. På bilden är det svårt att se om det är en pojke eller flicka, spelar ingen roll i mitt tycke. Fin bild, glada barn.
Citera
2013-11-22, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av majjken87
Du säger det och postar bilden igen. På bilden är det svårt att se om det är en pojke eller flicka, spelar ingen roll i mitt tycke. Fin bild, glada barn.

Agreed
Citera
2013-11-22, 23:03
Medlem
Knasibass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Fruktansvärt PK och otroligt larvigt. Givetvis borde en blond flicka vara lucia.

Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium
Färgen är väl lite problem? Tycker du inte det egentligen? En lucia skall ju vara en blondin och blondiner är ju vita? Eller hur är det i länder med svart befolkning? Finns Lucia där och hon svart?
men visst fan blir det en tankevolta när man ser detta och det tar tid att vänja sig.
Är du Svart? Eller neger? eller mörk kanske man säger när man själv är vit?
Fast varför måste hon vara blond? Riktiga Lucia var ju från Italien, hon var väl mörkhårig?

För övrigt kan jag inte ens avgöra om Lucian på bilden är en pojke eller flicka.
Citera
2013-11-22, 23:06
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Nej, det är en pojke.

http://petterssonorg.files.wordpress...ng?w=481&h=588

Tveksamt. Ser ut som en flicka. Jag är nöjd.
Citera
2013-11-22, 23:16
Medlem
JollyRogerss avatar
Ser ut som en flicka och är svart. Kunde inte bry mig mindre om det inte vore för att det är just Lucia och en religiös tradition. Skulle helst se att någon skär halsen av barnet och bränner ner varenda förbannat ICA. Men har tyvärr för höga trösklar vad gäller moral och empati för det. Religion ger jag inte mycket för. Var hälsad Satan!
Citera
2013-11-22, 23:20
Medlem
latahundens avatar
Citat:
Frågan är väl hur långt man kan dra det? Om 10 år kanske vi ser en rullstolsbunden, svart, cp-skadad, manlig bög med samekläder som lucia i tidningen?

Hhaha fifan vad jag garvade av detta xD
Citera
2013-11-23, 00:43
Medlem
Kickexs avatar
Lite underligt då det utseendemässigt inte passar profilen av Lucia som vi har men det är ingenting enligt mig när man tänker tillbaka till förra året då dom förde in en mörkhyad snubbe för att "modernisera" luciatåget med rap. Fan vilken skam.
Citera
2013-11-23, 01:06
Medlem
morbrostewarts avatar
julen och dess alla jävla påhitt alltså. det blir bara värre och värre.... Förövrigt är väl vi svenskar normalt sett inte så religiösa fanatiker till vardags så hela julen bör avskaffas till förmån för normal ledighet med tillhörande alkoholintag i lugn och ro. Sen kan alla ungar oavsett färg klä ut sig i uråldriga trasor tillhörande det motsatta könet och gegga på med vad dom tycker är lämpligt.
Citera
2013-11-23, 01:12
Medlem
SilentVictorys avatar
Fy fan, det är ju rent ut sagt vidrigt.
Varför ska man behöva förstöra inrotade traditioner bara för att visa hur genustänkande och mångkulturaliserad man är?

Det är ju helt befängt, det är varken rasistiskt eller främlingsfientligt att ha en vit och blond lucia.
Det är tradition, och ska så förbli.

Nu ska ni få se att det aldrig mer kommer stå en vit och blond lucia där, det kommer nu varenda år vara en neger, och i synnerhet en pojke.
Alla traditioner som har med vit hudfärg att göra, eller där det vita folket står i fokus, ska bytas ut till svarta, bara för att visa att man inte alls är rasistisk... Så förbannat löjligt.

Vi kommer i slutändan inte ha en enda tradition kvar, utan allt kommer bli mångkulturaliserat och den svarta mannen kommer för evigt att hamna i fokus. Trist men sant.

Vänta nu bara tills det dyker upp en svart jultomte....
Citera
2013-11-23, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory

" /.../Det är ju helt befängt, det är varken rasistiskt eller främlingsfientligt att ha en vit och blond lucia.
Det är tradition, och ska så förbli. /.../"

Vad är rasism om det inte är att göra skillnad på människor? Att säga att du vill ha en vit blond lucia är väl att döma att andra som inte ser ut så därför inte bör vara lucior?

Ibland säger människor: Hur orkar du vara så PK och engagera dig. Jag svarar: hur kan du bli så uppretad och arg över saker såsom en icke-traditionell lucia. Och hur orkar du bli så upprörd över att jag väljer att lägga tid på att visa att jag bryr mig om orättvisan i världen.
Citera
2013-11-23, 11:07
Medlem
Moixas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majjken87
Vad är rasism om det inte är att göra skillnad på människor? Att säga att du vill ha en vit blond lucia är väl att döma att andra som inte ser ut så därför inte bör vara lucior?

Ibland säger människor: Hur orkar du vara så PK och engagera dig. Jag svarar: hur kan du bli så uppretad och arg över saker såsom en icke-traditionell lucia. Och hur orkar du bli så upprörd över att jag väljer att lägga tid på att visa att jag bryr mig om orättvisan i världen.

Det som stör mig mest är att det alltid är så förbannat uträknat. Du tror inte själv att de som gjorde reklamen var både rasmedvetna och genusmedvetna? Den svarta pojken som valdes till Lucia blev vald genom ole dole doff, hoppsan det blev en svart pojke?

Alla människor är medvetna om dessa saker, vilket i viss mån innebär att alla är rasister (så som termen används). Om du väljer en svart pojke eftersom han är en svart pojke så diskriminerar du ju, eller? Om du gör en reklam för ett universitet och väljer som representanter på fotot en vit man, vit kvinna, svart man och svart kvinna så har du ju gjort ett rasmedvetet och genusmedvetet val. Paradoxen är ju att man gör skillnad på människor i syfte att framstå som att man inte gör det.

Hela det här spektaklet kring rasism är så förbannat underligt och abstrakt, åtminstone för mig.
Citera
2013-11-23, 11:17
Medlem
ReubenFlaggs avatar
Upprörande att pepparkasgubbar fortfarande är med i tåget. Här har ICA gjort bort sig rejält. Bestämde vi oss inte häromåret för att avskaffa den här rasistiska klyschan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in