Citat:

Ursprungligen postat av 
majjken87

Vad är rasism om det inte är att göra skillnad på människor? Att säga att du vill ha en vit blond lucia är väl att döma att andra som inte ser ut så därför inte bör vara lucior?
Ibland säger människor: Hur orkar du vara så PK och engagera dig. Jag svarar: hur kan du bli så uppretad och arg över saker såsom en icke-traditionell lucia. Och hur orkar du bli så upprörd över att jag väljer att lägga tid på att visa att jag bryr mig om orättvisan i världen.

Det som stör mig mest är att det alltid är så förbannat uträknat. Du tror inte själv att de som gjorde reklamen var både rasmedvetna och genusmedvetna? Den svarta pojken som valdes till Lucia blev vald genom ole dole doff, hoppsan det blev en svart pojke?
Alla människor är medvetna om dessa saker, vilket i viss mån innebär att alla är rasister (så som termen används). Om du väljer en svart pojke eftersom han är en svart pojke så diskriminerar du ju, eller? Om du gör en reklam för ett universitet och väljer som representanter på fotot en vit man, vit kvinna, svart man och svart kvinna så har du ju gjort ett rasmedvetet och genusmedvetet val. Paradoxen är ju att man gör skillnad på människor i syfte att framstå som att man inte gör det.
Hela det här spektaklet kring rasism är så förbannat underligt och abstrakt, åtminstone för mig.