Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-21, 23:50
  #1
Medlem
Hej!

Jag har under en längre period, säkert några år, upplevt många besvär med min mage. Jag har ont i magen nästan varje dag, speciellt på kvällen. Det gör inte så ont så att jag inte kan fokusera på annat, men jag antar att jag är ganska van också. Smärtan går från solar plexus till någon cm under naveln och är en konstant, krampaktig smärta.

Jag har funderat på i fall jag är laktos- och/eller glutenintolerant. Jag dricker inte alls mjölk och har inte gjort det på flera månader, men däremot äter jag grädde, smör, ost och ibland creme fraiche. Dessa har jag dock hört ska innehålla mindre laktos. När jag frågade en läkare en gång om detta så sa han att jag skulle utesluta laktos i en vecka och sedan dricka ett stort glas mjölk - får jag en reaktion är jag laktosintolerant. Jag tyckte inte att jag fick en sådan koppling.

Gluten är svårare för mig. Jag har alltid ätit mycket bröd och pasta, samt är allmänt matglad, så gillar att äta mycket. Jag försöker att utesluta det så mycket som möjligt, men efter en lång dag så blir det väldigt lätt att jag fixar en ugnspannkaka eller pasta eftersom det är så lättlagat. Läkaren som jag nämnde ovan tog blodprov men kunde inte se någon glutenintolerans. Denna läkare träffade jag i somras, och han kändes allmänt oengagerad i mig.

Efter att jag ätit på kvällen kommer smärtan inom någon timme. Jag fiser ofta i samband med detta. Inga pruttar, utan "smygfisar" med allt för otrevlig lukt. Jag har också diarré väldigt ofta och mycket, säkert i 85% av alla sådana toalettbesök. Jag känner ofta att jag "inte är färdig" när jag går ifrån toaletten fastän jag tryck på för kung och fosterland, men jag orkar inte sitta där hur länge som helst. Detta kan leda till att efter någon timme måste jag gå igen. Jag kan dock "hålla mig" och upplever dessa problem mest hemma där jag har fri tillgång till toalett; det känns alltså som att jag kan hålla det i schack, men jag känner samtidigt att det aldrig kan vara bra i längden.

Vad säger ni flashbackvänner? Vad är det för fel på min mage och hur kan jag hjälpa den?
Citera
2013-11-22, 01:41
  #2
Medlem
Är det mig du beskriver? Exakt samma symptom från start till mål.

Är grymt intresserad ifall du får veta vad i h-vete som är fel på oss.
Citera
2013-11-22, 08:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
Är det mig du beskriver? Exakt samma symptom från start till mål.

Är grymt intresserad ifall du får veta vad i h-vete som är fel på oss.

Vi får hoppas att någon kunnig själv förbarmar sig över oss!


Glömde tillägga i min tidigare post att jag äter nyttigt mestadels (mycket grönsaker och näringsrik mat) under dagen, men så kan jag "balla ur" under kvällen.
Citera
2013-11-22, 13:26
  #4
Medlem
De symptomer du beskriver har jag också.

Allt började för ca 2-3 år sedan men de värsta anfallen jag fick var för 1 år sedan och det var då ja började söka hjälp hos läkarna. De började också att fundera på om jag var Laktos eller Gluten intolerant, men när jag ändrade kosten och fortfarande fick samma "anfall" med kramper osv så började jag kolla på andra alternativ.
Läkarna trodde då att jag hade magkatarr och jag gjorde en Gastroskopi men inget ovanligt hittades under undersökningen.

Då anfallen fortfarande kom, framför allt på kvällen/natten så bad jag läkarna göra ett ultraljud på mig för att kolla njurarna och gallan. Igår fick jag äntligen min vilja igenom och ett ultraljud genomfördes och mycket riktigt så hade jag Gallsten. Läkaren trodde inte sina ögon pga min "låga ålder" då det är extremt ovanligt att en under 30 år har de.

Nu inväntar jag en operationstid för att ta bort gallblåsan.


Ang kosten som du kan äta så är detta beroende från person till person. För min del så spelade de ingen roll om jag åt vid lunch eller kvällen så kom mina anfall senare under kvällen/natten, och höll i sig fram till morgonen. Jag kan iaf känna redan efter en lunch om jag kommer få ett anfall senare på kvällen genom att jag börjar få ont i ryggen (Precis mellan skulderbladen eller nere vid svanken).
Har experimenterat lite på vad jag kan äta och kommit fram till att jag kan äta följande utan problem:

Mosad potatis (Koka upp potatis och mosa den med en gaffel)
Stekt köttfärs utan några kryddor (Stekt i kokosfett)
Vitt bröd med skinka (inget smör eller liknande)
Kokt vitt kött (Som fisk, kyckling, kalkon etc)
Vatten som dryck

Detta kanske inte just du/ni kan äta men det är bara att testa sig fram. Försök iaf att undvik fet mat till största mån.

Jag skulle iaf rekommendera er att ta kontakt med läkaren och förklara er symptom och att ni misstänker njur eller gallsten och vill genomföra ett ultraljud för att få de bekräftat.

// New
Citera
2013-11-22, 16:25
  #5
Medlem
Tack för att du delar dina erfarenheter New!

Jag känner dock inte att min smärta är lika långvarig så som du beskriver din. Jag är mer spänd, har magknip, kramper och någon sorts olustighet i kroppen, som inte varar över natten. När jag har somnat, vilket oftast inte är några problem, vaknar jag aldrig av att jag har ont eller så. På morgonen är det som att kroppen har glömt hur det var kvällen innan och jag är oftast mycket hungrig på morgonen. Så för min del känns det som om jag blir gluten/laktosintolerant eller något till slutet av dagen. Pasta eller så till lunch är nästan aldrig ett lika stort besvär som om när jag äter det på kvällen.

Jag funderar på om jag kanske kan ha magsår eller något?
Citera
2013-11-22, 16:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av New

Då anfallen fortfarande kom, framför allt på kvällen/natten så bad jag läkarna göra ett ultraljud på mig för att kolla njurarna och gallan. Igår fick jag äntligen min vilja igenom och ett ultraljud genomfördes och mycket riktigt så hade jag Gallsten. Läkaren trodde inte sina ögon pga min "låga ålder" då det är extremt ovanligt att en under 30 år har de.

Jag tänkte på det du skrev i citatet ovan, och inser att jag för drygt ett halvår sedan var på akuten för magsmärtor. De trodde först att det var blindtarmen, men efter en del klämmande och kännande konstaterade de att det var njurbäckeninflammation. Kan jag ha nedsatt njurfunktion efter detta eller något sånt som påverkar min magfunktion?
Citera
2013-12-11, 12:36
  #7
Medlem
Hur fungerar det med gluten? Om man vill få positiva effekter ska man sluta helt eller kan man få positiva effekter av att trappa ner på det?
Citera
2013-12-11, 13:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Hur fungerar det med gluten? Om man vill få positiva effekter ska man sluta helt eller kan man få positiva effekter av att trappa ner på det?

Jag tror att man måste låta magen "läka" och återhämta sig från eventuell skada som gluten har haft, och detta görs lämpligen genom att helt utesluta gluten. Sedan tror jag att man är bättre rustad för att kunna klara av lite gluten. Man får inte glömma att människokroppen är fantastisk och att den klarar av mycket skit. Det är många som upplever sig som känsliga, men jag tror att det till stor del beror på överkonsumtion. Om man bara skulle äta en typ av livsmedelskomponent så som gluten, eftersom det finns i väldigt mycket av det vi äter och det vi tycker om att äta, så skulle det säkert också ge något form av utfall, säkerligen ett negativt sådant. Jag tror alltså generellt, det stämmer i alla fall för mig, att man är dålig på att äta varierat. Sedan får man inte glömma den psykologiska effekten, har man väl hakat upp sig på att gluten är problemet så kommer det säkert att bli det.
Citera
2013-12-12, 21:53
  #9
Medlem
Men om man inte är intolerant, vad tjänar man på att sluta med det?
Citera
2013-12-12, 22:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Men om man inte är intolerant, vad tjänar man på att sluta med det?

Det är väldigt vanligt att man med magbesvär som IBS reagerar på t.ex. gluten även fast man inte är glutenintolerant efter medicinsk utredning.
Citera
2013-12-13, 17:42
  #11
Medlem
Filioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0tt4123
Jag har funderat på i fall jag är laktos- och/eller glutenintolerant. Jag dricker inte alls mjölk och har inte gjort det på flera månader, men däremot äter jag grädde, smör, ost och ibland creme fraiche. Dessa har jag dock hört ska innehålla mindre laktos. När jag frågade en läkare en gång om detta så sa han att jag skulle utesluta laktos i en vecka och sedan dricka ett stort glas mjölk - får jag en reaktion är jag laktosintolerant. Jag tyckte inte att jag fick en sådan koppling.

Gluten är svårare för mig. Jag har alltid ätit mycket bröd och pasta, samt är allmänt matglad, så gillar att äta mycket. Jag försöker att utesluta det så mycket som möjligt, men efter en lång dag så blir det väldigt lätt att jag fixar en ugnspannkaka eller pasta eftersom det är så lättlagat. Läkaren som jag nämnde ovan tog blodprov men kunde inte se någon glutenintolerans. Denna läkare träffade jag i somras, och han kändes allmänt oengagerad i mig.

Det finns också mjölkproteinsintolerans. Då tål man inte mejeri (vissa tål get eller får, andra inget alls). Om du tror att du har problem med mjölk kan du prova att utesluta mejeri och se hur du mår.

Det är enkelt att göra glutenfria pannkakor och bröd och det finns helt okej pasta Du behöver inte avstå från mat om du vill äta glutenfritt. Köp eller låna en glutenfri kokbok, Elisabeth Ekstrand Hemmingssons böcker är bra, och testa lite.

Citat:
Ursprungligen postat av Import
Det är väldigt vanligt att man med magbesvär som IBS reagerar på t.ex. gluten även fast man inte är glutenintolerant efter medicinsk utredning.

Man kan absolut vara glutenintolerant trots att medicinska undersökningar inte visar något. Blodprover missar mycket. Inte ens biopsier är säkra utan kan missa. Det bästa är att gå på måendet. Mår man bättre utan finns det ingen anledning att äta det. Många svenskar har gener för glutenkänslighet.
__________________
Senast redigerad av Filios 2013-12-13 kl. 17:45.
Citera
2013-12-14, 12:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filios
Det finns också mjölkproteinsintolerans. Då tål man inte mejeri (vissa tål get eller får, andra inget alls). Om du tror att du har problem med mjölk kan du prova att utesluta mejeri och se hur du mår.

Det är enkelt att göra glutenfria pannkakor och bröd och det finns helt okej pasta Du behöver inte avstå från mat om du vill äta glutenfritt. Köp eller låna en glutenfri kokbok, Elisabeth Ekstrand Hemmingssons böcker är bra, och testa lite.



Man kan absolut vara glutenintolerant trots att medicinska undersökningar inte visar något. Blodprover missar mycket. Inte ens biopsier är säkra utan kan missa. Det bästa är att gå på måendet. Mår man bättre utan finns det ingen anledning att äta det. Många svenskar har gener för glutenkänslighet.

Tack för boktipset Filios! Ska kolla in det. Angående att utesluta mjölk så tycker jag att det är så svårt att veta hur kroppen faktiskt mår av att äta eller inte äta mjölk. Ibland mår jag dåligt trots att jag inte dricker mjölk, och ibland mår jag jättebra när jag äter mjölk. Jag tycker det är så svårt att förstå min kropp och vad den vill.

Bra input ang glutenintolerans; jag har tagit blodprov som inte visade på något. Så då kanske jag är intolerant trots allt - eller ja vem vet, om inte jag kan tyda min kropp så har jag ju rent ut sagt ingen aning om jag är det eller inte...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback