2021-11-14, 12:42
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Varför måste jag GE mitt liv till Jesus för att bli frälst? Tycker det känns läskigt. Vad blir kvar liksom?
Han har gett sitt liv för sina får, inte tvärtom. Det du pratar om handlar om vår helgelse, att ta död på köttets begär och vandra i Anden. Det är då vi bär frukt.
Matteus 16:24
24. Då sa Jesus till sina lärjungar:
Om någon vill följa mig, ska han
förneka sig själv och ta sitt kors och
följa mig
1 Thess 4:3-4
3. För detta är Guds vilja, er helgelse, att ni avhåller er från otukt,
4. att var och en av er vet att ha sitt
eget kärl i helgelse och ära,
Efesierbrevet 4:22-24
22. Så lägg nu bort det som hör till
ert förra levnadssätt, den gamla
människan som är fördärvad
genom de bedrägliga begären,
23. och förnyas i ert sinnes ande
24. och ikläd er den nya människan,
som är skapad efter Gud i sanningens rättfärdighet och helighet
Galaterbrevet 5:16-23
16. Men jag säger: Vandra i Anden,
så kommer ni inte att göra vad
köttet har begär till,
17. för köttet har begärelse mot
Anden, och Anden mot köttet, och
dessa två strider mot varandra, för
att ni inte ska kunna göra det ni
vill.
18. Men om ni leds av Anden, så är
ni inte under lagen.
19. Men köttets gärningar är uppenbara. De är hor, otukt, orenhet,
lösaktighet,
20. avguderi, trolldom, hat, gräl,
avund, vredesutbrott, stridslystnad,
splittringar, villoläror,
21. missunnsamhet, mord, fylleri, frosseri och annat sådant. Om
sådant säger jag er i förväg, som jag
också tidigare har sagt, att de som
gör sådant ska inte ärva Guds rike.
22. Men Andens frukt är kärlek,
glädje, frid, tålamod, mildhet,
godhet, tro,
23. saktmodighet, självbehärskning. Mot sådant är inte lagen.
Citera
2021-12-07, 08:22
Medlem
Obolenskys avatar
Jesu namngivning enl. Bibel 2000 (Matt. 1:22-25)

”Allt detta skedde för att det som Herren hade sagt genom profeten skulle uppfyllas: Jungfrun skall bli havande och föda en son, och man skall ge honom namnet Immanuel (det betyder: Gud med oss). När Josef vaknade gjorde han som Herrens ängel hade befallt och förde hem sin trolovade. Han rörde henne inte förrän hon hade fött en son. Och han gav honom namnet Jesus.”

Hur ska jag läsa och tolka Matteus skildring om att Josef ger barnet namnet Jesus men enligt Herren genom profeten skulle barnet ges namnet Immanuel? Är namnen Jesus och Immanuel synonyma? Eller vad är det jag inte lyckas läsa in mellan raderna?
Citera
2021-12-07, 10:56
Medlem
dragkejdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky

”Allt detta skedde för att det som Herren hade sagt genom profeten skulle uppfyllas: Jungfrun skall bli havande och föda en son, och man skall ge honom namnet Immanuel (det betyder: Gud med oss). När Josef vaknade gjorde han som Herrens ängel hade befallt och förde hem sin trolovade. Han rörde henne inte förrän hon hade fött en son. Och han gav honom namnet Jesus.”

Hur ska jag läsa och tolka Matteus skildring om att Josef ger barnet namnet Jesus men enligt Herren genom profeten skulle barnet ges namnet Immanuel? Är namnen Jesus och Immanuel synonyma? Eller vad är det jag inte lyckas läsa in mellan raderna?

Hebreeiska namn har en viss betydelse beroende på vem namnet gavs till. Abram ändrades till Abraham för att han blev en fader av många nationer.

Citat:
The English spelling of the Hebrew Yeshua is Joshua. But when translated from Hebrew into Koine Greek, the original language of the New Testament, the name Yeshua becomes Iēsous. In English, Iēsous becomes Jesus. Thus, Yeshua and, correspondingly, Joshua and Jesus mean “Yahweh saves” or “the Lord is salvation.”
Citera
2021-12-09, 17:59
Bannlyst
Citat:

Det är en känd förväxling i översättning mellan hebreiska och Koine (Grekiska), genom profeten (Jesaja) skulle barnet betraktas eller omnämnas Immanuel, vilket på hebreiska betyder ungefär "Gud är hos oss" eller "Gud är med oss", det är alltså vad barnet skulle vara, och inte vad det skulle heta.

Kristus (gr. Χριστός) betyder "den upphöjde" eller "den smorde" (till Kung) och är alltså inte Jesus efternamn utan också en titel.

Etymologiskt skulle kan kunna säga att namnet Jesus kommer från Joshua (Heb. Y"shua) eller på svenska Jesua eller som det blir på grekiska Ἰησοῦς (Iesous). Y'shua är alltså Jesus såsom han blev tilltalad av sin familj. Sedan skrev lärjungarna ner allt på Koine eftersom det var det som talades både i Grekland och Rom.
Citera
2022-01-02, 12:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Du bör läsa det genom det skriftställe som tecknet Immanuel beskriver. Där står också, förutom att Sonen (Jesus) är ett omstritt tecken, om att Jerusalem skulle förstöras, Juda fördrivas, och så skulle ske genom Israels hus i förbindelse med "nationerna" (Assyrien var de som förskingrade Israels hus).

Jesaja 7;

"1When Ahaz son of Jotham, the son of Uzziah, was king of Judah, King Rezin of Aram and Pekah son of Remaliah king of Israel marched up to fight against Jerusalem, but they could not overpower it.

2Now the house of David was told, “Aram has allied itself with a Ephraim”; so the hearts of Ahaz and his people were shaken, as the trees of the forest are shaken by the wind."

"It will not take place,

it will not happen,

8for the head of Aram is Damascus,

and the head of Damascus is only Rezin.

Within sixty-five years

Ephraim will be too shattered to be a people.

9The head of Ephraim is Samaria,

and the head of Samaria is only Remaliah’s son.

If you do not stand firm in your faith,

you will not stand at all.’ ”

10Again the Lord spoke to Ahaz, 11“Ask the Lord your God for a sign, whether in the deepest depths or in the highest heights.”

12But Ahaz said, “I will not ask; I will not put the Lord to the test.”

13Then Isaiah said, “Hear now, you house of David! Is it not enough to try the patience of humans? Will you try the patience of my God also? 14Therefore the Lord himself will give you c a sign: The virgin d will conceive and give birth to a son, and e will call him Immanuel. f 15He will be eating curds and honey when he knows enough to reject the wrong and choose the right, 16for before the boy knows enough to reject the wrong and choose the right, the land of the two kings you dread will be laid waste. 17The Lord will bring on you and on your people and on the house of your father a time unlike any since Ephraim broke away from Judah—he will bring the king of Assyria.”

Det var ett försök till ett kort svar på en fråga som kan utvecklas desto mer.
Citera
2022-06-24, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Varför måste jag GE mitt liv till Jesus för att bli frälst? Tycker det känns läskigt. Vad blir kvar liksom?

Du måste inte.

På samma sätt som en ko ger sitt liv för att vi ska kunna äta, sägs det, om du ville veta
Senast redigerad av Alva-zin 2022-06-24 kl. 22:28.
Citera
2022-06-30, 21:49
Medlem
Ballooonies avatar
Finns det fortfarande de som "lyfter upp ormen" i öknen idag och varför?

De är tvungna för att överleva? Vad måste jag bli för att överleva?
Ormtjusare?
Citera
2022-08-05, 00:57
Medlem
Hej!
Vill köpa båda en bibel samt en koran men behöver lite hjälp att ”hitta” rätt.

Har inte intresserat mig så mycket om religion tidigare så om ni tycker frågan är dum så vet ni varför.

Jag undrar vart jag kan köpa en koran där all text finns med(hört att en del tas bort i vissa böcker)?

Sen när det kommer till bibeln så undrar jag om det är nya eller gamla testamentet jag bör ha, eller kanske båda?
O till sist så undrar jag om bibel och testamente är samma sak.

Länka gärna om ni har något tips.

Tack på förhand!
Citera
2022-08-12, 23:50
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rerolp
Hej!

Har inte intresserat mig så mycket om religion tidigare så om ni tycker frågan är dum så vet ni varför.

Jag undrar vart jag kan köpa en koran där all text finns med(hört att en del tas bort i vissa böcker)?

Sen när det kommer till bibeln så undrar jag om det är nya eller gamla testamentet jag bör ha, eller kanske båda?

Tack på förhand!

Jag skulle råda dig att besöka en bönelokal eller moské och rådgöra med dem. Det finns, liksom inom kristendomen så oerhört många tolkningar utav koranen, så att hitta koranen och få en ”ärlig” tolkning är mycket svårt.

Shia, Sunni och en mängder med olika mindre samfund gör egna tolkningar. De uppmanar även alla att lära sig arabiska och läsa koranen ifrån språket skriften är skriven på. Det för att inte feltolka vissa ord, som skulle kunna gör att mycket feltolkas. Ord som lagom i svenskan blir svårt att översätta till medium i engelskan.

Vad gäller bibeln, så är Moseböckerna, ur gamla testamentet judarnas Torah. Bibeln som helhet, gamla och nya testamentet är Bibeln. Skillnaden är de olika läror som de bär med sig. Gamla testamentet beskriver gud som mer hårdför och aktiv. Exempelvis syndafloden, med gud som ett aktivt element tillsammans med människan.

Nya testamentet är helt annorlunda. Men jag skulle rekommendera Nya Världens Översättning, utgiven utav Jehovas Vittnen. Den har fått mycket beröm utav historieforskare. Även större media på tidigt 2000-tal.

Finns nog en ny bibel numera utgiven av samma organisation, vet dock inte vad den heter.

Skillnaderna är små. Ifrån Nya Världens Översättning och andra organisationers biblar. Men deras är gratis. Bara att kliva in i närmsta Rikets sal och fråga om den, så behöver du inte betala flera hundra kronor om ingen släkting till dig har en annan liggandes. De få saker som bytts ut är grundtextens namn på gud, JHWH. Som i denna översättning på svenska skrivs som Jehova, engelska Jahvé (tror jag?). Oavsett så är den så nära grundtexten du kan komma.

Samma sak gäller bibeln dock. Du får olika svar från präster och församlingar beroende på vem du svarar. Så är du genuint intresserad som andligt intresse skulle jag rekommendera dig att prata med företrädare för alla de stora samfunden. Vi människor har ju 70-90 år på oss. Så lite tid kan man allt hitta under livets gång att söka svar.
Citera
2022-08-14, 13:32
Medlem
Ruger89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FujitsuNakajima
Jag skulle råda dig att besöka en bönelokal eller moské och rådgöra med dem. Det finns, liksom inom kristendomen så oerhört många tolkningar utav koranen, så att hitta koranen och få en ”ärlig” tolkning är mycket svårt.

Shia, Sunni och en mängder med olika mindre samfund gör egna tolkningar. De uppmanar även alla att lära sig arabiska och läsa koranen ifrån språket skriften är skriven på. Det för att inte feltolka vissa ord, som skulle kunna gör att mycket feltolkas. Ord som lagom i svenskan blir svårt att översätta till medium i engelskan.

Vad gäller bibeln, så är Moseböckerna, ur gamla testamentet judarnas Torah. Bibeln som helhet, gamla och nya testamentet är Bibeln. Skillnaden är de olika läror som de bär med sig. Gamla testamentet beskriver gud som mer hårdför och aktiv. Exempelvis syndafloden, med gud som ett aktivt element tillsammans med människan.

Nya testamentet är helt annorlunda. Men jag skulle rekommendera Nya Världens Översättning, utgiven utav Jehovas Vittnen. Den har fått mycket beröm utav historieforskare. Även större media på tidigt 2000-tal.

Finns nog en ny bibel numera utgiven av samma organisation, vet dock inte vad den heter.

Skillnaderna är små. Ifrån Nya Världens Översättning och andra organisationers biblar. Men deras är gratis. Bara att kliva in i närmsta Rikets sal och fråga om den, så behöver du inte betala flera hundra kronor om ingen släkting till dig har en annan liggandes. De få saker som bytts ut är grundtextens namn på gud, JHWH. Som i denna översättning på svenska skrivs som Jehova, engelska Jahvé (tror jag?). Oavsett så är den så nära grundtexten du kan komma.

Samma sak gäller bibeln dock. Du får olika svar från präster och församlingar beroende på vem du svarar. Så är du genuint intresserad som andligt intresse skulle jag rekommendera dig att prata med företrädare för alla de stora samfunden. Vi människor har ju 70-90 år på oss. Så lite tid kan man allt hitta under livets gång att söka svar.
Du är uppenbart ett troll.

Jehovas vittnens s.k översättning av bibeln är internationellt erkänd som en förvanskning, det finns inga teologer som hävdar att den är trogen grekiskan. Vill man nödvändigtvis ha Jehova-namnet där tetragramaton förekommer så finns andra översättningar, men Jv's Nya världens översättning använder "Jehova" även i NT där det inte förekommer i grundmanuskripten.

För övrigt är Jehovas Vittnen en typisk förvanskning av den historiska kristendomen, precis som adventisterna och mormonerna en pinsamt okunnig amerikansk nymodighet som på alla väsentliga teologiska punkter frångår kristen teologi.
Citera
2022-08-14, 19:02
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruger89
Du är uppenbart ett troll.

Jehovas vittnens s.k översättning av bibeln är internationellt erkänd som en förvanskning, det finns inga teologer som hävdar att den är trogen grekiskan. Vill man nödvändigtvis ha Jehova-namnet där tetragramaton förekommer så finns andra översättningar, men Jv's Nya världens översättning använder "Jehova" även i NT där det inte förekommer i grundmanuskripten.

För övrigt är Jehovas Vittnen en typisk förvanskning av den historiska kristendomen, precis som adventisterna och mormonerna en pinsamt okunnig amerikansk nymodighet som på alla väsentliga teologiska punkter frångår kristen teologi.

Jag är ingen expert på bibeln, och har inte mycket mer utbildning i ämnet än gemene man. Men en internationellt erkänd förvanskning? Som sagt, du kan jämföra en bibel från JV och King Edwards. Skillnaden består väl i två saker. Guds namn och de tio budorden. Eller sitter du på mer info?

Från Nya testamentet.

Johannes 17:26
” Jag har gjort ditt namn känt för dem, och jag skall göra det känt, för att den kärlek som du har älskat mig med skall vara i dem och jag i dem”

Apropå de grekiska skrifterna så finns det inga original på grundtexterna. Översättningarna är inspirerade utav skärrade präster som enligt sin egna åsikt ansåg att människorna är för skräpiga för att få ta hans namn i mun. Det blev en tradition som man än idag håller sig med och uttalet på namnet blev således bortglömt.

Kolla Jesaja 42:8 ifrån GT. Som sagt, jag är ingen expert. Jag är inte döpt. Jag är inte utbildad bibelexpert. Men krävs inte mycket till att förstå detta för den med intresse för saken. Vilket du ändå verkar ha.
Citera
2022-08-15, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rerolp
Hej!

Tack på förhand!

"King James Version" är väl främst den bibel vi alla använder. Koranen kan jag inte så mycket om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in