Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Försvinner luften pga rörelsen?

? Nä och vattnet förångas inte pga högt tryck heller, tvärt om så höjs ju kokpunkten vid högt tryck. Vill man få bort vatten utan att värma så är det tvärt om vakuum som gäller.
Vad i hela h...Det här är bland det värsta jag läst här inne på FMT...
Det är inte trycket som får vattnet att förångas, det är den orena komprimeringen som får vatten att förångas. Om du testar pressa handen i en riktig industripress så kommer du märka att det inte ens blir blött, just av denna anledning.
Luften försvinner genom mikroskopiska sprickor i själva presshuset, i plåten och i kanterna.
Citat:
Om vi snackar just tårta med vispgrädde och sockerkaksbottnar så är det ju rätt mycket luft i en sådan. Placera först tårtan i en vakuumkammare. Den då först att expandera då slutna celler i grädden expanderar pga sitt inre tryck som vill utjämnas mot vakuumet. Då är vi av med luften, nästa steg blir att trycka ihop tårtan med en press som vi har byggt in i vakuumkammaren. Då bör vi kunna höja densiteten till runt 1 g/cm³, ungefär som för vatten eller kanske något högre beroende på vad tårtan består av. Om vi bara trycker ihop den utan att få ut luften först så riskerar den nog att svälla upp igen så fort vi tar bort presskraften. Jag tänker inte att evakueringen ska pågå så länge att någon stor del av vattnet avgår, då blir den ju så torr och tråkig.
Utan luft når vi alltså tårtämnenas kompaktdensitet men mycket mer än så är inte realistiskt att komprimera den då fasta ämnen och vätskor är tämligen inkompressibla. T ex ökar vattens densitet bara med några få procent vid rätt extrema 1000 bars tryck.
Jag gillar inte att vara elak men du har en förvriden syn på fysik. Dels så kan en gräddtårta komprimeras, åtminstonde till rent fett, gryn och smör (högre densitet än du pratar om) och dels så utsätts tårtan för ett högt tryck. Det behövs inget vacuum, luft och vattenånga åker igenom tunna plåtar eller mikroskopiska hål i kanter, precis som i dagens pressar.