• 1
  • 2
2013-11-22, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seta23
Vad menar du med den orena komprimeringen?
I teorin kan man tänka sig att komprimeringen kan vara perfekt kubisk eller perfekt sfärisk tex. I verkliga livet kommer pressytorna inte vara helt jämna, formen kommer inte vara optimal,det kommer förekomma läckage osv osv... Med oren komprimering menar jag alltså en komprimering som är verklig (eller åtminstone hämtad från verkligheten) med faktorer som gör att trycket inte är symmetriskt vid alla punkter.
Citera
2013-11-25, 00:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
Vad i hela h...Det här är bland det värsta jag läst här inne på FMT...

Det är inte trycket som får vattnet att förångas, det är den orena komprimeringen som får vatten att förångas. Om du testar pressa handen i en riktig industripress så kommer du märka att det inte ens blir blött, just av denna anledning.

Luften försvinner genom mikroskopiska sprickor i själva presshuset, i plåten och i kanterna.

Jag gillar inte att vara elak men du har en förvriden syn på fysik. Dels så kan en gräddtårta komprimeras, åtminstonde till rent fett, gryn och smör (högre densitet än du pratar om) och dels så utsätts tårtan för ett högt tryck. Det behövs inget vacuum, luft och vattenånga åker igenom tunna plåtar eller mikroskopiska hål i kanter, precis som i dagens pressar.
Fast det var ju du som skrev att det var trycket som fick vattnet att förångas så då är det ju du som är en idiot när du idiotförklarar mig för att jag ifrågasatte det du nu själv förnekar.

Jag fetmarkerar så du fattar vad du själv skrev:
Citat:
Det som händer då man komprimerar mat så är i de flesta fall att vattnet och luften pressas försvinner. Luften försvinner av rörelsen och vattnet förångas av trycket. Då vattnet och all onödig luft är borta skulle man kunna få något som du pratar om, en sockerbitsmåltid. Däremot kommer du behöva dricka enorma mängder vatten till då ingenting du någonsin ätit har varit lika torrt som sockerbitsmåltiden.

Sen har du ju fel i allt annat med och blandar hej vilt hur gaser och vätskor uppför sig. Förklara nu hur en press, du får gärna ta en riktig industriell press, förångar vatten. Visa också hur den kan krama luften ur vispgrädde utan att själva grädden tränger ut genom öppningarna. (Det var för att undvika det problemet som jag föreslog vakuum.)

Och densiteterna tror du att du är smart med också. Jag skrev runt 1 g/cm³, ser du det? RUNT!!! Visa då vilka kraftigt avvikande densitetsvärden vi kan få utan luft i tårtan eller utan vatten om du nu vill avlägsna även detta.

Citat:
I teorin kan man tänka sig att komprimeringen kan vara perfekt kubisk eller perfekt sfärisk tex. I verkliga livet kommer pressytorna inte vara helt jämna, formen kommer inte vara optimal,det kommer förekomma läckage osv osv... Med oren komprimering menar jag alltså en komprimering som är verklig (eller åtminstone hämtad från verkligheten) med faktorer som gör att trycket inte är symmetriskt vid alla punkter.
Vilket fortfarande inte har med vattnets förångning att göra.

Vet du vad? Du har en oren syn på fysik.
Citera
2013-11-27, 16:14
Medlem
seta23s avatar
Citat:
Men då är det ju trycket som får vattnet att förångas. Kvittar ju om komprimeringen är "ren" eller ej. Det är fortfarande trycket det handlar om.
Citera
2013-11-27, 20:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seta23
Men då är det ju trycket som får vattnet att förångas. Kvittar ju om komprimeringen är "ren" eller ej. Det är fortfarande trycket det handlar om.
Och man förångar ju inte varken vatten eller något annat m h a högt tryck, tvärt om...
Citera
2013-11-27, 21:12
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Och man förångar ju inte varken vatten eller något annat m h a högt tryck, tvärt om...

Jo men så är det ju. Världshaven flyter på en enorm bubbla av ånga pga det enorma trycket där nere. Det vet ju alla...
Citera
2013-11-27, 21:13
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Det är ganska uppenbart att du inte hanterat så mycket som en purépress ens...
Citera
2013-11-27, 21:24
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Jo men så är det ju. Världshaven flyter på en enorm bubbla av ånga pga det enorma trycket där nere. Det vet ju alla...
Ssssch, det är inte meningen att alla ska veta det där!
Citera
2013-11-28, 13:28
Medlem
seta23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
My bad.
Citera
2013-11-28, 13:34
Medlem
sonny crockets avatar
Är det inte risk att den sväller i magen? Kanske inte bra isf.
Citera
2013-11-28, 23:41
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Mja, om man först har avlägsnat vattnet ur tårtan så kan den väl svälla lite när de torkade tårtsmulorna åter absorberar vätska i magen. Har man inte ätit sig proppmätt så kan magen säkert ta upp expansionen som jag dessutom tror blir rätt begränsad.

Den volymreduktion tårtan genomgått genom att luft avlägsnades från t ex vispgräddens och sockerkaksbottnens luftfyllda porer kommer ju inte att återtas i magen eftersom där inte vispas in någon ny luft.
Citera
2013-11-30, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket

Det är inte en kakdeg som jäser, om den tar up vatten från magen kan den ju inte svälla mer än i den takt vattnet försvinner så det jämnar ut sig?

I övrigt om man tar bort all luft och vatten kommer vikten halveras och man får en klump av rent fett,socker,protein, fibrer och lite andra småämnen. Så av en 16 bitars princesstårta kommer bli ungerfär som ett smörpaket(500g) efter fullständig komprimering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in