2024-06-13, 15:04
Medlem
Limma skinkbits avatar
Diskmaskinstabletter är en bluff (mer eller mindre).
https://www.youtube.com/watch?v=jHP942Livy0

Youtubekanalen Technology Connections går igenom hur en diskmaskin fungerar och varför pulver oftast är bättre. Grejen är att om man slänger in lite pulver direkt i maskinen eller i ett speciellt fack (om sådant finns) så körs även första delen av diskprogrammet med diskmedel.

Och att olika delar av tabletten skulle lösas upp olika snabbt och därmed kunna vara aktiva under skilda delar av diskprogrammet är 100 % bullshit. Det är bara design och marknadsföring.
Citera
2024-06-13, 17:08
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit

Youtubekanalen Technology Connections går igenom hur en diskmaskin fungerar och varför pulver oftast är bättre. Grejen är att om man slänger in lite pulver direkt i maskinen eller i ett speciellt fack (om sådant finns) så körs även första delen av diskprogrammet med diskmedel.

Och att olika delar av tabletten skulle lösas upp olika snabbt och därmed kunna vara aktiva under skilda delar av diskprogrammet är 100 % bullshit. Det är bara design och marknadsföring.

Bluff och bluff, det är ett bekvämare sätt att hantera diskmaskinen och de flesta har varken problem med resultatet eller kostnaden. För många är det inte värt att hålla på och böka med pulver när en tablett gör tillräckligt jobb, och kostnadsskillnaden är såpass minimal att det inte är värt att bry sig.
Citera
2024-06-13, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Jag har eldorado-pulver i en stor plastburk med lock, förpackningen måste vara tät annars tar pulvret upp fukt från luften och stelnar.

Pulvret doserar jag med ett kaffemått, brukar väl använda ½ mått om jag orkat skölja disken innan, 1½ mått om det är "härdade" matrester kvar.

Knepet är att slänga pulvret i maskinen, inte i facket, på så sätt slipper man pulverrester både i facket och på disken. Brukar göra likadant med ev spolglans, en squirt rakt över disken.
Spolglans behövs bara när man diskar glas, porslin eller blank metall.

Använd alltid snabbprogrammet, allt annat är bara skit.
Intensiv-programmet förbrukar onödigt mycket el och övriga program (normal, eco, glas m.fl.) snålar med - eller använder - fesljummet vatten.

En enkilosförpackning räcker räcker väl i 3-4 år skulle jag tro, jag diskar nog 2-3 gånger i veckan.

Allting jag gör utvecklar jag till en konstform, även diskning.
Tablettdiskmedel är dekadent, vulgärt och spirituellt otillfredsställande.

BUMP! Hur "slänger du in" pulver i diskmaskinen, dessutom på ett sofistikerat sätt? Låter som bäddat för pulver här och där i köket.
Citera
2024-06-14, 10:44
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Bluff och bluff, det är ett bekvämare sätt att hantera diskmaskinen och de flesta har varken problem med resultatet eller kostnaden. För många är det inte värt att hålla på och böka med pulver när en tablett gör tillräckligt jobb, och kostnadsskillnaden är såpass minimal att det inte är värt att bry sig.

Visst, har inget emot att folk använder tabletter om man upplever det som bekvämare och smidigare. Men då ska man vara medveten om att det är bekvämligheten man betalar (lite) extra för, inte ett bättre diskresultat.

Jag skulle för övrigt tro att hela disk-, tvätt- och rengöringsbranschen lider av samma problem, nämligen att deras produkter i stort sett är färdigutvecklade sedan decennier. Grundproblemet som ska lösas (att det blir rent) är redan löst. Så vad gör man? Man hittar på att tabletter är bättre än pulver. Och sen hittar man på att flerfärgade tabletter är bättre än enfärgade. Och när det har blivit gammalt och uttjatat så får tabletten en ny och spännande form och ett nytt namn.
https://www.finishdishwashing.com/st...1eec7f4ea.webp
Citera
2024-06-14, 12:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Visst, har inget emot att folk använder tabletter om man upplever det som bekvämare och smidigare. Men då ska man vara medveten om att det är bekvämligheten man betalar (lite) extra för, inte ett bättre diskresultat.
20-30kr om året, är det så mycket att orda om?
Citera
2024-06-14, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
20-30kr om året, är det så mycket att orda om?

Många bäckar små? :P

Men, för att bidra till ämnet.
Jag har faktiskt kört endast pulver de senaste 4 åren, ett halvt kaffemått, vilket motsvarar ungefär vad de (som hävdar att halv tablett räcker), säger man ska ta.

Inga problem iofs. Nu när en donna har flyttat in, och diskmaskinen går varje dag, så har jag noterat att ibland är det inte rent. Nu har jag inte klurat ut om det beror på tablett/pulver eller längd på program eller hur smutsigt disken är. Men jag funderar.
Hur som, kör jag med tablett så är det alltid rent.
Men, to be continued.

Sen kan jag också säga att pulver är enklare än tablett i plast, men inte enklare än tablett utan plast. Så egentligen skulle jag kunna skippa pulvret och bara köra med oförpackad tablett, men det är roligare att ha nåt att fundera på: varför det inte alltid funkar med pulver, därför fortsätter jag.
Citera
2024-06-14, 16:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Många bäckar små? :P
Förvisso men lite bekvämlighet är inte fel heller, tabletterna jag köper kostar 1kr styck så man kan komma rätt billigt undan om man skippar märken som yes eller finish och det finns billigare o hitta.

Citat:
Inga problem iofs. Nu när en donna har flyttat in, och diskmaskinen går varje dag, så har jag noterat att ibland är det inte rent. Nu har jag inte klurat ut om det beror på tablett/pulver eller längd på program eller hur smutsigt disken är.
Jag har märkt att vissa märken kan lämna bôs efter sig och det är inte kopplat till priset, fixa för 1kr tabletten funkar fint medans nåt av yes sorter för typ 1.50kr bråkar.
Citera
2024-06-14, 20:28
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Sen kan jag också säga att pulver är enklare än tablett i plast, men inte enklare än tablett utan plast. Så egentligen skulle jag kunna skippa pulvret och bara köra med oförpackad tablett

Denna 'plast' du pratar om här, är det en sån genomskinlig tunn plastfilm? För den ska vara kvar, den smälter när disken drar igång.
Citera
2024-06-15, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Denna 'plast' du pratar om här, är det en sån genomskinlig tunn plastfilm? För den ska vara kvar, den smälter när disken drar igång.

Nej, jag menar en del tabletter som är förpackade i en typ påse.
Citera
2024-06-15, 10:18
Medlem
isgetens avatar
Dom har många funktioner dom här tabletterna. Dels ska dom inte lösas upp direkt utan efter en stund. Sedan är det olika lager i dom. Så olika medel ska attackera disken i olika scenarior =). De är även blandade med salt. Som jag förstår det skall du själv dosera salt om du kör pulver.
Citera
2024-06-17, 00:03
Medlem
ncr04s avatar
Citat:

Yep, med min maskin är det märkbar skillnad mellan pulver och tablett när det gäller vissa intorkade matrester. Kanske inte på värstingprogrammet med högst temperatur, då funkar väl vad som helst, men om man vill köra ett Eco-program t ex så är det pulver som gäller. Det är som sagt den lilla mängden pulver man häller utanför diskmedelsfacket som gör skillnaden vid fördisken. Att använda pulver tar ju ändå bara 5-10 sek extra så jag kommer aldrig gå tillbaka till tabletter så länge pulvret säljs.
Citera
2024-06-17, 00:11
Medlem
StigAllans avatar
Snubben i länken har en hel del vettigheter men detta med varmvatten till diskmaskiner gäller inte här i Sverige för här värmer maskinen upp vattnet med sitt element.
https://www.youtube.com/watch?v=0Kp3bjm55xw

Kolla gärna på när han mosar de olika fusken som diskmedelstillverkarna sysslar med.
I länkarna han bjuder på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in