2013-11-14, 08:08
Medlem
morbrostewarts avatar
jag vill ha pulver av ovan nämnda anledningar, tabletternas styckeförpackning är jävulens påfund. Nu är det dock inte jag som bestämmer hemma så det blir inget pulver
Citera
2013-11-14, 08:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1970-01-01
Var det inte i tv programmet Plus dom tog upp det här med att tabletterna är dubbelt så stora som dom behövde vara för att det skulle se bra ut försäljningsmässigt (För att sälja bättre)? Många delade på tabletterna för att det räckte som dos när dom frågade personer på stan.
Har provat att dela tabletter under en längre tid, men det slutar alltid med en igengrodd maskin som man får rensa manuellt. Kör man alltid hel tablett slipper man detta omak.
Citera
2013-11-14, 08:56
Medlem
kostymnisses avatar
Själv har jag så lite disk hemmavid att jag handdiskar men på jobbet finns en diskmaskin där vi kör tablett och jag kör alltid hel tablett och det är plast runt, men jag gör ett "estrellaryck" och håller i plasten och lägger i tabletten så jag slipper röra den... Å andra sidan skulle väl just det inte vara ett problem för mig, det är ju bara att skölja av fingrarna.

Att man alltid kör hel tablett kan väl bero på att det känns som det behövs då maskinen alltid är överfull (vi har ur miljösynpunkt valt att aldrig köra den annars) men hur mycket som egentligen behövs har jag ingen aning om.

Att vi kör tabletter är ju också givetvis en fråga om ekonomi då det är många olika enheter i företaget som alla kör samma märke vilket trycker ner priset.
Citera
2013-11-14, 08:57
Medlem
Bongomans avatar
Två stora paket Finish för 179:- på Citygross. Till det priset är det inte lönt att köpa pulver.

Deras Budget tablett tar bort mjölk och annat hårt skit väldigt bra men fett tar den inte alls.
Citera
2013-11-14, 10:31
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Det handlar väl helt enkelt om bekvämlighet. Man tar en tablett, stoppar in den i facket och kör igång maskinen bara.
Citera
2013-11-14, 10:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Svaret på frågan är att folk har blivit blåsta. I samma sekund som tabletten uppfanns lyckades tillverkarna höja priset per disk ca 10 ggr. Det är inte svårare att använda pulver än en tablett, men det är väl av bekvämlighet kanske?

Själv köper jag alltid pulver när det finns, men det verkar vara påväg bort?
Citera
2013-11-14, 10:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Två stora paket Finish för 179:- på Citygross. Till det priset är det inte lönt att köpa pulver.

Deras Budget tablett tar bort mjölk och annat hårt skit väldigt bra men fett tar den inte alls.

Då har du blivit blåst kan jag säga. Titta på priset per disk. Det är det som är det intressanta. Tabletten diskar knappast bättre än ett pulverdiskmedel skulle göra.
Citera
2013-11-14, 10:51
Medlem
Cliffords avatar
Jag har en liten maskin (45 cm bred) och kör alltid pulver. Har efter inrådan från en servicetekniker som var hemma hos mina svärföräldrar dragit ner på doseringen till en matsked per disk ungefär och det funkar alldeles utmärkt. Men utbudet på pulver är verkligen inte bra, på Willys där jag brukar handla finns det bara en vettig sort (Sun), sen kanske det finns nån Eldorado-variant också men så snål är jag inte.

Alternativet hade väl varit halva tabletter, men det känns bara bökigt att hålla på med.
Citera
2013-11-14, 11:38
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Då har du blivit blåst kan jag säga. Titta på priset per disk. Det är det som är det intressanta. Tabletten diskar knappast bättre än ett pulverdiskmedel skulle göra.

I mitt fall en årskostnad på ca 75kr, det kan jag leva med även om det skulle vara flera 100% dyrare än pulver för enkelhetens skull.
Visst är det inte fel att tänka ekonomiskt speciellt i större hushåll som behöver köra 1-2 maskiner om dagen.
Men i mitt fall får latmasken vinna över den ekonomiska aspekten.
Citera
2013-11-14, 11:42
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Svaret på frågan är att folk har blivit blåsta. I samma sekund som tabletten uppfanns lyckades tillverkarna höja priset per disk ca 10 ggr. Det är inte svårare att använda pulver än en tablett, men det är väl av bekvämlighet kanske?

Själv köper jag alltid pulver när det finns, men det verkar vara påväg bort?
Fast kör du med pulver så måste du också köpa spolglans och avhärdningssalt.
Detta är oftast "inkluderat" i tabletter. Vem vill hålla på och söla med nåt jäkla pulver bara för att tjäna några ören?
Snåljåp,köp tabletter och kom in matchen!
Citera
2013-11-14, 11:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
I mitt fall en årskostnad på ca 75kr, det kan jag leva med även om det skulle vara flera 100% dyrare än pulver för enkelhetens skull.
Visst är det inte fel att tänka ekonomiskt speciellt i större hushåll som behöver köra 1-2 maskiner om dagen.
Men i mitt fall får latmasken vinna över den ekonomiska aspekten.

Det är dom små utgifterna vet du hehe... Nä det kan jag förstå, men det kan vara värt att ha ögonen med sig. Att hälla i pulver är för övrigt hur lätt som helst.
Citera
2013-11-14, 11:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Fast kör du med pulver så måste du också köpa spolglans och avhärdningssalt.
Detta är oftast "inkluderat" i tabletter. Vem vill hålla på och söla med nåt jäkla pulver bara för att tjäna några ören?
Snåljåp,köp tabletter och kom in matchen!

Nej man måste inte alltid ha salt, då det är beror på vattnets hårdhetsgrad. Det är ingen större skillnad på innehållet i pulver mot tablett. Jag har själv testat båda delarna, men märker absolut ingen skillnad.

Du verkar ha svalt reklambluffen med hull och hår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in