2014-01-25, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iwtwftgs
Vad är det officiella språket i KRG? Är det Sorani eller Kurmanji?

Båda dialekterna är kurdiska, alltså är båda det officiella språket i KRG, kurdiska helt enkelt (vilket innefattar alla olika dialeker). På nyheterna brukar t.ex texten vara på kurmanji medan nyhetsankaren pratar på sorani, eller tvärtom.

Citat:
Hur mycket skiljer sig språken åt? Enligt mina kurdiska vänner förstår man inte särskilt mycket av varandra. Hur går det i sådana fall till när man är i autonoma Kurdistan och möter en person som talar en annan dialekt? Kan man kommunicera? Hur kommunicerar man i parlamentet? Är det som i EU att man har hörsnäckor med översättare, eller har man lärt sig bägge dialekter?

Det är bara här i Sverige och i andra områden utanför Kurdistan som folk (nästan bara barn och ungdomar) har problem med att förstå olika dialekter. Där nere förstår alla varandra, oavsett om du talar kurmanji, sorani, feyli, badini.
Senast redigerad av KAF8 2014-01-25 kl. 10:48.
Citera
2014-01-25, 10:50
Medlem
Citat:
Vad är det officiella språket i KRG? Är det Sorani eller Kurmanji?

Hur mycket skiljer sig språken åt? Enligt mina kurdiska vänner förstår man inte särskilt mycket av varandra. Hur går det i sådana fall till när man är i autonoma Kurdistan och möter en person som talar en annan dialekt? Kan man kommunicera? Hur kommunicerar man i parlamentet? Är det som i EU att man har hörsnäckor med översättare, eller har man lärt sig bägge dialekter?
Man förstår varandra utan några större problem, så länge man inte använder lånord. Om man inte blandar in turkiskan i kurmanjin och arabiska i soranin, så är det absolut inte svårt att förstå varandra.

I parlamentet snackar man antingen sorani, finns få kurmanjikurder i KRG.
Citera
2014-01-25, 10:57
Medlem
Jag har letat överallt efter en siffra på hur många Assyrier(Kristna) som finns i KRG och hittar inte mkt. Man vet ju att det finns stora koncentrationer i Dohuk provinsen och i Arbil sen tidigare, Och att det har kommit dit många sen 2003 kriget. Har någon en "inofficiell" siffra ? Över 60 tusen är det garanterat.
Citera
2014-01-25, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shido
Jag har letat överallt efter en siffra på hur många Assyrier(Kristna) som finns i KRG och hittar inte mkt. Man vet ju att det finns stora koncentrationer i Dohuk provinsen och i Arbil sen tidigare, Och att det har kommit dit många sen 2003 kriget. Har någon en "inofficiell" siffra ? Över 60 tusen är det garanterat.

200-250 000 har jag läst mig till.
Citera
2014-01-25, 10:59
Bannlyst
Citat:

Citat:
200 000 har jag läst mig till.

150 000. Cirka 100 000 i Duhok-provinsen och 50 000 i Erbil-provinsen.
Citera
2014-01-25, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KAF8
150 000. Cirka 100 000 i Duhok-provinsen och 50 000 i Erbil-provinsen.

På AINA står det: "Since 2004, about half of the Christian population has fled the country, reducing the numbers in Iraq to about 550,000, of whom half are thought to be living in Iraqi Kurdistan."

Svårt att sia om, men låt oss säga, mellan tummen och fingret, att det är emellan 150-250 000.
Citera
2014-01-25, 11:03
Bannlyst
Citat:
På AINA står det: "Since 2004, about half of the Christian population has fled the country, reducing the numbers in Iraq to about 550,000, of whom half are thought to be living in Iraqi Kurdistan."

Svårt att sia om, men låt oss säga, mellan tummen och fingret, att det är emellan 150-250 000.

Ja. Antalet kristna (assyrier, syrianer, kaldeer) i KRG ligger väl där någonstans.
Citera
2014-01-25, 11:04
Medlem
150-250 000 är en ganska stor siffra.
Citera
2014-01-25, 11:06
Bannlyst
Citat:
150-250 000 är en ganska stor siffra.

Ja, har för mig att ni är den största minoriteten av dom alla i KRG. Dock är många av er på flykt i KRG, dessa kanske har för avsikt att flytta tillbaka till t.ex Ninivehslätten när slätten blir en provins?
Citera
2014-01-25, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KAF8
Ja, har för mig att ni är den största minoriteten av dom alla i KRG. Dock är många av er på flykt i KRG, dessa kanske har för avsikt att flytta tillbaka till t.ex Ninivehslätten när slätten blir en provins?

Är nog tudelat. Finns en del som bott i det området länge. Vissa är på flykt och vill flytta till Nineveslätten, medan många antagligen har ett etablerat liv där och kommer att stanna kvar oavsett. Vi kan bara spekulera och sedan se hur det kommer att bli om/när Nineve blir en provins/autonomi.
Citera
2014-01-25, 11:33
Medlem
ImmortalJacks avatar
Om Kurdistan har en så stark militärisk makt som ni säger så bör Kurdistan ta all olja städer som gränsar KRG; Mosul och Kerkuk och kanske fler kurdiska städer. Skit i vilka andra majoriteter som bor där. Om man ska klara sig bra i livet ska man vara girig. Om icke-kurdisk majoritet gör uppror, slå ner upproret och diaspora ut dem. Noll tolerans mot de som är fientliga mot kurder !
Citera
2014-01-25, 11:34
Medlem
Läs om Ankawa och Shaqlawa, i Hawler. Så får ni bättre uppfattning om hur många det finns in KRG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in