2014-01-25, 00:12
Medlem
ImmortalJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Iran kan man glömma. Alla andra delar av Kurdistan har en ljus framtid, men inte Iran. Det bästa som kan hända är att KSA och Isreal angriper dom. Annars så är det långt kvar tills något börjar hända i Zagrosbergen.
Vi får vänta på starka bevis för Iransk atombombsproduktion innan det blir en invasion. Jag gissar att detta sker om sisådär 15-20 år, eller vad tror ni ?
Senast redigerad av ImmortalJack 2014-01-25 kl. 00:32.
Citera
2014-01-25, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalJack
Vi får vänta på starka bevis för Iransk atombombsproduktion innan det blir en invasion. Jag gissar att detta sker om sisådär 15-20 år, eller vad tror ni ?
Jag vet inte om atombombsgrejen men tänk om Iran tappar inflyttande i Syrien samt att Irak styckas upp. Det blir ganska mycket förlust på en gång och detta kan ledda till instabilitet i landet. Har vi tur så blir det interna strider och då har vi PJAK som fyller ut vakuumet i Kurdiska delen.
Citera
2014-01-25, 01:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalJack

Citat:
Jag vet inte om atombombsgrejen men tänk om Iran tappar inflyttande i Syrien samt att Irak styckas upp. Det blir ganska mycket förlust på en gång och detta kan ledda till instabilitet i landet. Har vi tur så blir det interna strider och då har vi PJAK som fyller ut vakuumet i Kurdiska delen.

Iran kommer förr eller senare, precis som Irak och Syrien, att styckas upp i mindre stater:
http://rudaw.net/english/middleeast/...ChangePage=3_5
http://historum.com/middle-eastern-a...sion-iran.html
Citera
2014-01-25, 01:40
Medlem
Citat:
Det har inte getts någon förklaring från centralmakten till varför dom nya provinserna har skapats. Varför skapades dom? Två av dessa provinser går över gränsen för vad CIA anser är Kurdistan. Både Nineva och Tuz kamato har en betydande kurdisk befolkning som är belägna i sammanhängande områden. Enligt den här artikeln kan den bakomliggande syftet vara att förhindra en framtida expansion av KRG. Därför skapar man alltså provinser på ett sätt så att kurderna i provinsen blir minoriteter och därmed inte kan få möjligheten att ansluta sig till KRG på ett politiskt sätt. http://www.ekurd.net/mismas/articles...siniraq218.htm

Jag vet inte vad ni tycker om detta men jag är inte alls positivt inställd till detta förslaget och som sagt så har inte Irak klargjort vad syftet är med dom nya provinserna? Varför blev Nineva en provins? Assyrierna på FB har börjat yra om att hela världens assyrier ska kolonisera området och göra det till deras lila Assyrien. Jag tycker inte det är rimligt att kurderna ska få betala notan för att kamelerna spränger kristna i luften över hela landet.

Viktiga frågor som måste besvaras är varför dessa provinser skapats? vilka befogenheter kommer dom ha? Hur självständiga kommer dom vara? Samt har dom tänkt lasta av alla kristna i Irak på vår mark?

Jag är kurd och har varit i både Tuz Khurmatu och Mosul, men varför är det negativt om städer eller områden med icke-kurdisk majoritet exkluderas ifrån provinser med stor kurdisk befolkning? Det är just det som varit problemet med Kirkuk, Diyala och Ninawa - nämligen att inom dessa provinsers gränser inkluderas även stora områden med icke-kurdisk majoritet. Ritar man om gränserna så att endast de kurdiskbefolkade delarna kvarstår så blir det inte lika mycket drama.
Stora områden med icke-kurdisk majoritet som inte ligger mitt i Kurdistan bör inte inkluderas i KRG. Det skapar bara onödiga problem - inte bara i nuläget utan även i en eventuell suverän kurdisk stat.
Citera
2014-01-25, 01:46
Medlem
Jamaicamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Jag är kurd och har varit i både Tuz Khurmatu och Mosul, men varför är det negativt om städer eller områden med icke-kurdisk majoritet exkluderas ifrån provinser med stor kurdisk befolkning? Det är just det som varit problemet med Kirkuk, Diyala och Ninawa - nämligen att inom dessa provinsers gränser inkluderas även stora områden med icke-kurdisk majoritet. Ritar man om gränserna så att endast de kurdiskbefolkade delarna kvarstår så blir det inte lika mycket drama.
Stora områden med icke-kurdisk majoritet som inte ligger mitt i Kurdistan bör inte inkluderas i KRG. Det skapar bara onödiga problem - inte bara i nuläget utan även i en eventuell suverän kurdisk stat.
Som sagt, jag håller med dig angående Mosul. Den staden hade bara inneburit problem och därför väljer man att inte inkludera den i KRG.

Men Tuz Khurmato kan man omöjligt ignorera. Denna stad tillhörde förut Kirkuk provinsen, men den separerades från Kirkuk i och med Saddams arabiserings politik.

Så du menar alltså att KRG skulle övergett Khanaqin och Kirkuk, bara för det bor många araber och turkmener där?! Det är farligt att resonera som du gör!
Senast redigerad av Jamaicaman 2014-01-25 kl. 01:49.
Citera
2014-01-25, 01:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jamaicaman
Som sagt, jag håller med dig angående Mosul. Den staden hade bara inneburit problem och därför väljer man att inte inkludera den i KRG.

Men Tuz Khurmato kan man omöjligt ignorera. Denna stad tillhörde förut Kirkuk provinsen, men den separerades från Kirkuk i och med Saddams arabiserings politik.

Så du menar alltså att KRG skulle övergett Khanaqin och Kirkuk, bara för det bor många araber och turkmener där?! Det är farligt att resonera som du gör!

Känns som att det är någonting på gång i Khanaqin.. folket där börjar resa sig.
Senast redigerad av KAF8 2014-01-25 kl. 02:15.
Citera
2014-01-25, 02:16
Medlem
Jamaicamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KAF8
Känns som att det är någonting på gång i Khanaqin.. folket där börjar resa sig.
http://rudaw.net/english/kurdistan/24012014
Khanaqin förtjänar att bli en egen provins. Jag har förresten släktingar i den staden.

Men ni får heller inte glömma bort Mandali som är en kurdisk stad söder om Khanaqin.

Denna stad hade förut en klar kurdisk majoritetsbefolkning. Kurderna som bor där är feyli kurder precis som Khanaqin kurderna. Men tack vare arabernas arabiseringspolitik så utgör kurderna numera bara 20% av befolkning där. Araberna har tagit över helt med andra ord!

Någon som vet om denna stad är inkluderad i Artikel 140?

Här är åtminstone några kartor över disputerade områden där Mandali inkluderas.
http://www.institutkurde.org/images/...iKurdistan.gif
http://files.myopera.com/khabat/albu...an_map2006.png
Senast redigerad av Jamaicaman 2014-01-25 kl. 02:24.
Citera
2014-01-25, 02:24
Bannlyst
Citat:
Khanaqin förtjänar att bli en egen provins. Jag har förresten släktingar i den staden.

Frågan är vad som händer efter att Khanaqin blivit en egen provins? Kommer den att annekteras till KRG direkt då eller?
Citera
2014-01-25, 02:27
Medlem
Citat:

Den grupp som "förlorade" mest på exkluderingen av Tuz Khurmatu ur Kirkuk-provinsen - sett ur ett demografiskt perspektiv av Kirkuk-provinsen - var turkmener, inte kurder.

Jag har varit i Tuz Khurmatu och jag har släktingar som bott där - tro mig det är inte värt besväret.

Nej jag menar absolut inte att kurder ska överge Khanaqin och Kirkuk - hur kunde du få för dig det? Städer som Baquba och Tuz bör separeras ifrån Khanaqin och andra kurdiska städer och områden - dvs inte ingå i samma provins - för att kurder lättare ska kunna annektera dem till KRG. Tuz består till mestadels av turk-arab hybrider och är ett osäkert område som skulle föra med sig en massa problem trots att den är så liten och relativt betydelselös. Jag ser inte Tuz som kurdisk.
Senast redigerad av anonn 2014-01-25 kl. 02:33.
Citera
2014-01-25, 02:29
Medlem
Jamaicamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KAF8
Frågan är vad som händer efter att Khanaqin blivit en egen provins? Kommer den att annekteras till KRG direkt då eller?
Japp den kommer att annekteras till KRG. Det är vad folket där själva vill.

Tro mig, Khanaqin kurderna är jätte patriotiska och dom är mycket tacksamma över den säkerhet och infrastruktur som KRG har bidragit med.

Utan Peshmerga och Asaish så skulle stadens infrastruktur fullständigt kollapsa och kurderna där skulle förföljas precis som i resten av Irak.
Senast redigerad av Jamaicaman 2014-01-25 kl. 02:37.
Citera
2014-01-25, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Ja, men det är det som är problemet. Tuz Kamato provinsen har en sammanhängande kurdisk befolkning som är belägen i norr och nästan omsluter staden. Det rätta är att att dra gränserna så att kurderna hamnar i KRG och och resten i Irak. Men istället ska dom göra något där alla kurdiska röster i den nya provinsen blir obetydliga.

Jag vill absolut inte att massa områden med icke kurdisk majoritet ansluts till KRG, men däremot så vill jag att artikel 140 för engångsskull kan implementeras fullt ut så att man får en lösning på den här skiten.
Citera
2014-01-25, 10:35
Bannlyst
Vad är det officiella språket i KRG? Är det Sorani eller Kurmanji?

Hur mycket skiljer sig språken åt? Enligt mina kurdiska vänner förstår man inte särskilt mycket av varandra. Hur går det i sådana fall till när man är i autonoma Kurdistan och möter en person som talar en annan dialekt? Kan man kommunicera? Hur kommunicerar man i parlamentet? Är det som i EU att man har hörsnäckor med översättare, eller har man lärt sig bägge dialekter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in