Citat:
Ursprungligen postat av
anonn
Jag är kurd och har varit i både Tuz Khurmatu och Mosul, men varför är det negativt om städer eller områden med icke-kurdisk majoritet exkluderas ifrån provinser med stor kurdisk befolkning? Det är just det som varit problemet med Kirkuk, Diyala och Ninawa - nämligen att inom dessa provinsers gränser inkluderas även stora områden med icke-kurdisk majoritet. Ritar man om gränserna så att endast de kurdiskbefolkade delarna kvarstår så blir det inte lika mycket drama.
Stora områden med icke-kurdisk majoritet som inte ligger mitt i Kurdistan bör inte inkluderas i KRG. Det skapar bara onödiga problem - inte bara i nuläget utan även i en eventuell suverän kurdisk stat.
Som sagt, jag håller med dig angående Mosul. Den staden hade bara inneburit problem och därför väljer man att inte inkludera den i KRG.
Men Tuz Khurmato kan man omöjligt ignorera. Denna stad tillhörde förut Kirkuk provinsen, men den separerades från Kirkuk i och med Saddams arabiserings politik.
Så du menar alltså att KRG skulle övergett Khanaqin och Kirkuk, bara för det bor många araber och turkmener där?! Det är farligt att resonera som du gör!