2013-12-10, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Araberna har redan kommit överens om att ställa upp på samma lista och turkmenerna ställer sig alltid bredvid dom likt en sönder knullad pissluder som inte fattar vad som gynnar en själv. Det är Turkiet som bestämmer vad dom ska göra.

Alltså det är bara för kurderna att promenera in segern. Det är inget svårt för vi har fler röster än dom. Men ifall vi inte ställer upp med samma lista så är det kört. Blir det så, så kommer jag ta semester i en vecka. Jag har ännu inte bestämt mig. Turkiet eller Hawler? I vilket fall ska jag sänkta veranda kuksugare som tillhör den andra sida.
Kurderna kanske inte ställer upp på samma lista. Men lägger man ihop alla kurdiska partierna så kommer man få fler röster än araberna/turkmenerna.
Citera
2013-12-10, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Kurderna kanske inte ställer upp på samma lista. Men lägger man ihop alla kurdiska partierna så kommer man få fler röster än araberna/turkmenerna.
Nej. Det blev inte så förargången och vi förlorade massa röster på grund av det. Det är många som inte känner till eller tycker om något av dom kurdiska partierna. Dom skiter i vilket, dom vill bara rösta på en kurd. Därför är det smart att ha kurdiska flagan som logotyp på valsedeln så att beslutet blir lite enklare.
Citera
2013-12-10, 17:51
Medlem
Helt seriöst, vilka röstar på KDP? Varför röstar dom på KDP? Hur lyckades KDP med att få flest röster i KRG? Och hur ska vi bli av med dom här horungarna? Dom kommer ju sabba alla möjligheter som dyker upp för oss. Det är inte så att sådana här chanser finns i mängder. Det kan till och med vara så att detta blir det sista valet i Irak, vem vet.
Citera
2013-12-10, 18:08
Bannlyst
Citat:
Helt seriöst, vilka röstar på KDP? Varför röstar dom på KDP? Hur lyckades KDP med att få flest röster i KRG? Och hur ska vi bli av med dom här? Dom kommer ju sabba alla möjligheter som dyker upp för oss. Det är inte så att sådana här chanser finns i mängder. Det kan till och med vara så att detta blir det sista valet i Irak, vem vet.

Du får gärna utveckla den fettade meningen.
Citera
2013-12-10, 18:12
Medlem
På andra sidan gränsen i den andra regionen så sker det även här ett kritiskt möte som avgör framtiden. PYD och KNC försöker att lösa sina problem och alla kurdiska partier är mer eller mindre involverade i detta. Bland annat så är det Leyla Zana och Osman Baydemir från Amed som håller i mötet. Ifall dom inte kommer överens så kommer den kurdiska frågan nog inte kunna lösas.

http://rudaw.net/english/kurdistan/10122013

Nyss så kom ett nytt besked på Twitter.
Citat:
Fuad #Hussein, Chief of Staff to the President of the Kurdistan Region says "#Kurdistan #Region President Masoud #Barzani will meet #PYD leader #Salih #Muslim in #Erbil in the coming days."
Citera
2013-12-10, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KAF8
Du får gärna utveckla den fettade meningen.
Sedan Malika varit statsöverhuvud så har han på ett systematiskt sätt strävat efter att bli enväldig härskare. Han har klippt bort sunniterna och kurderna samt satt sig själv på flera poster. Egentligen är det mer eller mindre diktatur redan.

Det finns bara sämre alternativ hos shiamuslimerna, så det vi kan vara säker på är att det antingen blir Maliki eller någon värre än Maliki som blir statsöverhuvud efter valet. I vilket fall så kommer trenden fortsätta och till slut så har han eller någon annan fullbordat arbetet.

Det är inte precis så att Irak går åt det demokratiska och öppna samhället. Justitieministern kom med en strålande ide för några veckor sedan. Han vill införa sharialagar.

Vad tror du om Iraks framtid? Är den ljus?
Senast redigerad av Zagrosi 2013-12-10 kl. 18:27.
Citera
2013-12-10, 18:34
Bannlyst
Citat:
Nyss så kom ett nytt besked på Twitter.

Citat:
Fuad #Hussein, Chief of Staff to the President of the Kurdistan Region says "#Kurdistan #Region President Masoud #Barzani will meet #PYD leader #Salih #Muslim in #Erbil in the coming days."

Väldigt goda nyheter. Jag har aldrig varit sådär jätteorolig över PYDs och KDPs meningsskiljaktigheter, utan jag har hela tiden känt av att förr eller senare kommer man att lägga den politiska konflikten åt sidan för att tillsammans göra Rojava till en säker, välutvecklad, kurdisk autonom region, likt KRG.

Förhoppningsvis kommer även KRG partierna överens om att ställa upp i det irakiska valet för Kirkuk, Nineveh och Diyala provinserna tillsammans, lite närmare in på valet då.
Citera
2013-12-10, 18:41
Medlem
Herbalistts avatar
Protesterar inte kurderna i KRG över KDPs beslut angående kerkuk?
Citera
2013-12-10, 18:43
Bannlyst
Citat:
Sedan Malika varit statsöverhuvud så har han på ett systematiskt sätt strävat efter att bli enväldig härskare. Han har klippt bort sunniterna och kurderna samt satt sig själv på flera poster. Egentligen är det mer eller mindre diktatur redan.

Det finns bara sämre alternativ hos shiamuslimerna, så det vi kan vara säker på är att det antingen blir Maliki eller någon värre än Maliki som blir statsöverhuvud efter valet. I vilket fall så kommer trenden fortsätta och till slut så har han eller någon annan fullbordat arbetet.

Det är inte precis så att Irak går åt det demokratiska och öppna samhället. Justitieministern kom med en strålande ide för några veckor sedan. Han vill införa sharialagar.

Vad tror du om Iraks framtid? Är den ljus?

Jag håller med om det du säger och ser verkligen ingen ljus framtid för Irak som nation. Men tror du verkligen att Maliki vågar trotsa USA?
Citera
2013-12-10, 18:51
Medlem
Citat:
Väldigt goda nyheter. Jag har aldrig varit sådär jätteorolig över PYDs och KDPs meningsskiljaktigheter, utan jag har hela tiden känt av att förr eller senare kommer man att lägga den politiska konflikten åt sidan för att tillsammans göra Rojava till en säker, välutvecklad, kurdisk autonom region, likt KRG.

Förhoppningsvis kommer även KRG partierna överens om att ställa upp i det irakiska valet för Kirkuk, Nineveh och Diyala provinserna tillsammans, lite närmare in på valet då.
Jag har hoppats på det men jag har aldrig trott på det, eftersom KDP är så fast klistrad med sitt ansikte i Turkiets röv medan PYD är precis det motsatta. Du vet dom där ungarna som ställt till med kaos i Turkiet, dom tillhör YPG-ungdomsgren.

Det är 5 månader kvar tills valet ifall jag inte misstar mig. Det kommer vara sådan press från folkets sida, så att det iprincip tvingas fram till slut. I Kerkuk så har det varit ett stort attentat följt av 7 attentat på en och samma dag. Kurderna där kommer bli riktigt arga över att dom håller på att tänka på sina partipolitiska intressen istället för sitt eget folk.
Citera
2013-12-10, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herbalistt
Protesterar inte kurderna i KRG över KDPs beslut angående kerkuk?

Jag är helt övertygad om att KRG partierna kommer att delta i det irakiska valet som en allians. KDPs tillbakadragande från alliansen är endast ett taktiskt spel för att lyckas med vad man velat ganska länge, nämligen att bli av med Kirkuk guvernören och tillsätta en annan. Inget kurdiskt parti är så dumma att man väljer att delta i det irakiska valet enskilt, det skulle vara en risk som inget kurdiskt parti är villiga att ta.
Citera
2013-12-10, 19:03
Medlem
Citat:
Jag håller med om det du säger och ser verkligen ingen ljus framtid för Irak som nation. Men tror du verkligen att Maliki vågar trotsa USA?
Jag tror inte han vågar trotsa USA, men däremot så har USA inte sagt något alls om att landet blivit mindre demokratiskt samt att inget görs åt Al-Qaida. Det känns som att USA använder olika måttstockar för KRG och Irak. USA's state department har bland annat uttalat sin oro över att journalisten Kawa Germanyai blev mördad samt vill helst se att en undersökning görs så att brottslingen åker fast.

När det kommer till Irak så tänker dom: Vi kan inte ha för höga förväntningar på dom för dom är trots allt kameler. Därför så lossas vi som om vi inte har lagt märke till att 7000 människor dött i terrorattentat samt att det blir värre och värre för varje dag som går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in