2014-01-24, 23:34
Medlem
ImmortalJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
Så önskar man att det kunde bli men faktum är att det inte kommer bli så. Turkiet har lyckats sätta koppel på KRG, mer eller mindre har Turkiet gjort KRG beroende av på följande sätt, man har avtal med KRG, oljan ska går igenom KRG ut till Turkiet via pipeline det ger enorma intäkter till KRG. Turkiet förutom det har investerat enorma summor i KRG.

Barzani är inte bästa vännen med Öcalan. Och Barzani kommer inte mycket överens med BDP heller för den delen eftersom BDP helst vill se Öcalan som kurdernas ledare vilket inte gynnar Barzani som leder till att man blir mer och mer oense om.

I och med det kommer Peshmerga vända sig mot PKK och vi kommer se en framtida strider mellan kurder, det är inte en teori utan framtiden ser ut så här, tråkigt med sant.
Om det inte blir en mer demokratiskt Turkiet, med andra ord: om inte fredsförhandlingarna når sitt mål så tror jag att vi inte kommer se någon mer ödmjuk PKK. PKK kommer för eller senare splittras och en mer radikal kurdisk högerextremistiske terrorism uppstå. Bäst för Erdogan eller en ny statsminister inte sabbar den fredliga situationen( blir val 2014).

Jag skulle inte tro att kurder är så dumma att de krigar mot varandra för Turkiets skull
Senast redigerad av ImmortalJack 2014-01-24 kl. 23:41.
Citera
2014-01-24, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
Så önskar man att det kunde bli men faktum är att det inte kommer bli så. Turkiet har lyckats sätta koppel på KRG, mer eller mindre har Turkiet gjort KRG beroende av på följande sätt, man har avtal med KRG, oljan ska går igenom KRG ut till Turkiet via pipeline det ger enorma intäkter till KRG. Turkiet förutom det har investerat enorma summor i KRG.
Det är en ömsesidig relation. KRG kan försörja hela Turkiets gasförbrukning i 300 år. Turkiet blir alltså mindre beroende av olja och gas från Ryssland och Iran. Sedan så har Turkiet inte många vänner i MÖ idag. Syrien, Egyptien, KSA, Irak och Iran är alla väck. KRG är den enda som är kvar.

Citat:
Barzani är inte bästa vännen med Öcalan. Och Barzani kommer inte mycket överens med BDP heller för den delen eftersom BDP helst vill se Öcalan som kurdernas ledare vilket inte gynnar Barzani som leder till att man blir mer och mer oense om.
Alla dessa aktörer är konkurrenter, men dom träffas och har kontakt med varandra.

Citat:
I och med det kommer Peshmerga vända sig mot PKK och vi kommer se en framtida strider mellan kurder, det är inte en teori utan framtiden ser ut så här, tråkigt med sant.
Peshmerga består av KDP och PUK. Om KDP ger sig på PKK så är dom fuckt på många sätt och vis. Inte bara vad gäller att andra peshmerga kommer ge sig på KDP, utan dom kommer förlora inflyttande i turkiska delen av Kurdistan. Barzani kan inte uppnå sina ambitioner om han alienerar mer än hälften av alla kurder.
Citera
2014-01-24, 23:48
Medlem
ImmortalJacks avatar
Jag har läst i en tidningsartikeln där det sägs att Kurdistan är rik på vatten som befinner sig under marken. Detta vattenkällan kan i framtiden stå för vattenförsörjningen av Mellanöstern i framtiden eftersom det kommer råda vattenbrist i stora delar av mellanöstern.
Vet inte hur mycket vatten det egentligen gäller, vet heller inte om vattnet skulle vara rika bra ekonomi källa som olja. Men vatten är viktigt för jordbruket.
Senast redigerad av ImmortalJack 2014-01-24 kl. 23:55.
Citera
2014-01-24, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalJack
Om det inte blir en mer demokratiskt Turkiet, med andra ord: om inte fredsförhandlingarna når sitt mål så tror jag att vi inte kommer se någon mer ödmjuk PKK. PKK kommer för eller senare splittras och en mer radikal kurdisk högerextremistiske terrorism uppstå. Bäst för Erdogan eller en ny statsminister inte sabbar den fredliga situationen( blir val 2014).

Jag skulle inte tro att kurder är så dumma att de krigar mot varandra för Turkiets skull
Q-BOY har glömt bort att PKK's största fiende i Turkiet håller på att stängas ut från all inflyttande i Staten. Gulen håller på att försvinna och därefter finns det inga aktörer kvar som vill bedriva strider med PKK.

Men personerna som kommit på den här iden är inte dumma i huvudet. Om PKK inte har en fiende att kämpa emot, vad händer då? Om fredsprocessen får ett positivt utfall så kommer PKK längre inte fylla en funktion. Det är som sagt inga idioter som kommit på den här brighta ideen.
Senast redigerad av Zagrosi 2014-01-24 kl. 23:53.
Citera
2014-01-24, 23:51
Bannlyst
Citat:
Jag har hört i en tidningsartikeln där det sägs att Kurdistan är rik på vatten som befinner sig under marken. Detta vattenkällan kan i framtiden stå för vattenförsörjningen av Mellanöstern i framtiden eftersom det kommer råda vattenbrist i stora delar av mellanöstern.
Vet inte hur mycket vatten det egentligen gäller, vet heller inte om vattnet skulle vara rika bra ekonomi källa som olja. Men vatten är viktigt för jordbruket.

du e jävligt smart, hoppas att du blir nått stort. Själv e man borta på heiniken. sev xwes bira
Citera
2014-01-24, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Q-BOY har glömt bort att PKK's största fiende i Turkiet håller på att stängas ut från all inflyttande i Staten. Gulen håller på att försvinna och därefter finns det inga aktörer kvar som vill bedriva strider med PKK.

du med bira, sev xwes och kör hårt
Citera
2014-01-24, 23:54
Medlem
ImmortalJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Om Gulens händer tas bort från landet skulle det innebära ett seger för kurderna. Men jag tror att Erdogan blir den nya Gulen, eftersom det är därför han gick emot Gulen. Sänk Gulens makt och stärka sin egen. Men vi får se vad som händer i valet 2014. Partiledare för BDP selahattin demirtaş sa i ett yttalande att Erdogan kanske inte kommer se valet.
Citera
2014-01-24, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IslamicKurdistan
du med bira, sev xwes och kör hårt
Show xwosh kaka giyan. Förhoppningsvis så har KRG deklarerat självständighet när fyllan är över.
Citera
2014-01-25, 00:02
Medlem
ImmortalJacks avatar
Jag vill ta upp en ny fråga som verkar inte ha diskuteras så mycket i tråden. Hur ser situationen ut för kurderna i Iran?
Kurder i Iran har också en potential till självstyre. Hoppas relationen mellan Israel och Iran försämras drastiskt till ett nivå där krig blir oundvikligt. Dock hoppas att inte någon farlig bomb blir nedslagen i kurdisk mark.

Till skillnad från kurder i Syrien kan kurder i Iran bilda en allians med azerier (personligen ogillar jag azerier pga deras konflikt med armenier) mot Iran.
Citera
2014-01-25, 00:05
Medlem
Citat:
Om Gulens händer tas bort från landet skulle det innebära ett seger för kurderna. Men jag tror att Erdogan blir den nya Gulen, eftersom det är därför han gick emot Gulen. Sänk Gulens makt och stärka sin egen. Men vi får se vad som händer i valet 2014. Partiledare för BDP selahattin demirtaş sa i ett yttalande att Erdogan kanske inte kommer se valet.
Kollar man på förändringen så går det från dålgt till bra för kurderna. Först så bestod den djupa staten av ultranationalister och därefter av islamiska nationalister. Nu håller dom sistnämnda på att rensas ut och dom kommer nog ersättas med något mer mjukare. Om den här utvecklingen fortsätter så kommer den djupa staten i framtiden bestå av ett gäng hippies som bara vill kramas.

Skämt åsido. Erdogan är en mjukare variant av Gulen och det är i huvudsak något positivt för kurder.

Har du sett hur det ser ut i Turkiets parlament? Allting handlar om kurder och allt detta tack vare BDP.
Citera
2014-01-25, 00:09
Medlem
Citat:
Jag vill ta upp en ny fråga som verkar inte ha diskuteras så mycket i tråden. Hur ser situationen ut för kurderna i Iran?
Kurder i Iran har också en potential till självstyre. Hoppas relationen mellan Israel och Iran försämras drastiskt till ett nivå där krig blir oundvikligt. Dock hoppas att inte någon farlig bomb blir nedslagen i kurdisk mark.

Till skillnad från kurder i Syrien kan kurder i Iran bilda en allians med azerier (personligen ogillar jag azerier pga deras konflikt med armenier) mot Iran.
Iran kan man glömma. Alla andra delar av Kurdistan har en ljus framtid, men inte Iran. Det bästa som kan hända är att KSA och Isreal angriper dom. Annars så är det långt kvar tills något börjar hända i Zagrosbergen.
Citera
2014-01-25, 00:09
Medlem
ImmortalJacks avatar
.
Senast redigerad av ImmortalJack 2014-01-25 kl. 00:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in