2014-01-30, 20:55
Medlem
Tydligen så har jag missat att YPG tagit över en by (Qabr Imu) på andra sidan floden som går genom Jarbelus. Visste om att det pågick strider vid en närliggande övergång över floden, men nu är dom alltså på andra sidan. Sedan ISIS kom in i bilden så har västra sidan av floden varit ISIS-land. Observera att området mellan floden och fram till Al-Bab har en betydande kurdisk befolkning. Ett område som vi måste lägga beslag på. https://en.wikipedia.org/wiki/Templa...r_detailed_map
Citera
2014-01-30, 21:08
Medlem
Herbalistts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Tydligen så har jag missat att YPG tagit över en by (Qabr Imu) på andra sidan floden som går genom Jarbelus. Visste om att det pågick strider vid en närliggande övergång över floden, men nu är dom alltså på andra sidan. Sedan ISIS kom in i bilden så har västra sidan av floden varit ISIS-land. Observera att området mellan floden och fram till Al-Bab har en betydande kurdisk befolkning. Ett område som vi måste lägga beslag på. https://en.wikipedia.org/wiki/Templa...r_detailed_map
Hade inte YPG tagit över Sarrin ? Notera även att det är grönt inuti Qarah Qawzaq, tror du att YPG och FSA samarbetar i Byn eller slåss dom ?
Citera
2014-01-30, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbalistt
Hade inte YPG tagit över Sarrin ? Notera även att det är grönt inuti Qarah Qawzaq, tror du att YPG och FSA samarbetar i Byn eller slåss dom ?
Vad jag vet så är den helt kontrollerad av YPG. Dom kanske har målat något på den för att det är en övergång?

Sarin har dom hållit sig borta ifrån.

Lästa todays zaman nyss och då stod det att YPG hade kontroll över Azaz och Tall Abyed.
Senast redigerad av Zagrosi 2014-01-30 kl. 21:14.
Citera
2014-01-30, 21:20
Medlem
Herbalistts avatar
Citat:
Vad jag vet så är den helt kontrollerad av YPG. Dom kanske har målat något på den för att det är en övergång?

Sarin har dom hållit sig borta ifrån.

Lästa todays zaman nyss och då stod det att YPG hade kontroll över Azaz och Tall Abyed.
Om det är sant är det något att fira... Var finns länken ?
Citera
2014-01-30, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbalistt
Om det är sant är det något att fira... Var finns länken ?
Citat:
The administration of Rojava is expected to be divided into three autonomous provinces -- the predominantly Kurdish-populated territories of Qamishli, Afrin and Kobani. Rojava also includes areas like Tel Abyad and Azaz, two towns close to the Turkish border that have predominantly Arab and Turkmen populations.
http://www.todayszaman.com/news-3379...community.html

I övrigt så är artikelns budskap att en ny strategi behövs för Turkiet, när det gäller PYD. Anledningen till att autonoma regioner uppstår är att centralmakten försvagats. Svag centralmakt = kurdisk autonomi. Med andra ord så insinuerar dom att Turkiet borde bli vän med regimen om dom vill att PYD ska minska i betydelse.
Citera
2014-01-31, 15:33
Medlem
Partiet Kurdistan islamic group, har en medlem med högre befattning som fört fram förslaget att ta bort ordet islamisk från partinamnet. Enligt honom så kan namnet medföra dåligt valresultat, då ordet uppfattas negativt av dom röstberättigade individerna i KRG.
Citat:
Nazim Abdulla, a senior member of the Kurdistan Islamic Group led by Ali Bapir, has recently called on the party to drop the term “Islamic” from its name in order to strengthen its presence on the political scene. He warned that the Islamist group—colloquially referred to as Komal—might be losing potential supporters due to some Kurds being intimidated by the “Islamic” nature of the group. Abdulla said it was important to clarify that the Kurdistan Islamic Group was seeking to serve the interests of all Kurds “regardless of their ideological views or background.”

Samma sak har inträffat hos Kurdistans andra och största islamiska parti KIU. En medlem med hög ställning inom partiet har fört fram förslaget att ta bort ordet "islamisk".
Citat:
Kurdistan’s other main Islamist party, the Kurdistan Islamic Union, has also witnessed similar calls. A senior member of the party, Abu Bakr Ali, told Asharq Al-Awsat that he personally had proposed dropping the term “Islamic” from the party’s name at a recent party conference, adding that his proposal had failed to win majority support.
http://www.aawsat.net/2014/01/article55328358

Det finns inget muslimsk land i världen som påminner eller liknar KRG när det gäller islamiska partiers stöd bland befolkningen. Jag tror normen är att sådana här partier får minst 50% av rösterna i den muslimska världen. I KRG så har inga islamiska partier varit framgångsrika. Redan i begynnelsen av KRG hade dom liten popularitet och idag är denna lila ärta ännu mindre i och med händelser som inträffat senaste tiden.

först, så är dessa partier inte patriotiska, vilket är ett måste i KRG. Sedan så blev det en rejäl backlash i media när det visade sig att horungar åkt till Syrien för att strida mot andra kurder och detta i guds namn. Detta samtidigt som horungar även utförde attentat i Kerkuk mot sitt eget folk. Om individer göra sådana saker och har en anknytning till en religion så har det konsekvenser för religionen. Detta på alla plan.

Nu befinner sig dom islamiska partierna i en situation där det finns idéer inom deras interna struktur som föreslår att dom ska bli mindre islamiska. Tona ner det islamiska och anpassa sig till väljarkåren.

Jag tror tyvärr att denna entitet inte kommer att försvinna. Men åtminstone så kommer dom bli mindre "jash-iga" samt mer liberala/mjuka.
Citera
2014-01-31, 15:40
Medlem
Vi har ingen regering i KRG. Sedan valet så har vi inte haft någon regering, konstigt att ingen tar upp ämnet.
Citera
2014-01-31, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Vi har ingen regering i KRG. Sedan valet så har vi inte haft någon regering, konstigt att ingen tar upp ämnet.
Vill du förtydliga?
Citera
2014-01-31, 16:22
Medlem
Citat:
Vill du förtydliga?
Ja. Man har inte bildat någon regering efter valet. PUK vill ha högre ministerposter än de är värda, eftersom de kom trea i valet. KDP och Goran vill inte gå med på detta.

(FB) Val i Kurdistan 2013
Citera
2014-01-31, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Ja. Man har inte bildat någon regering efter valet. PUK vill ha högre ministerposter än de är värda, eftersom de kom trea i valet. KDP och Goran vill inte gå med på detta.

(FB) Val i Kurdistan 2013
Det är ju val om några månader, känns som att det är lika bra att skippa regeringsbildningen. Det är så jobbigt när PUK ska juda sig bara för att dom har en peshmerga styrka. Det är ju trots allt en demokrati.

PUK måste acceptera att dom i framtiden kommer förlora Slemani och istället satsa allt på Kerkuk.
Citera
2014-01-31, 16:43
Medlem
Det verkar vara krig i Lice mellan Huda-Par och PKK.

http://www.youtube.com/watch?v=b8lNq0Re9-U
http://www.youtube.com/watch?v=TGkMoxrXKms

Alltså, det var vid flera gånger skrivits i den här tråden om dom här islamisterna, men jag fattar fortfarande ingenting. Kan någon förklara för mig på nytt vilka dom är? Vart finns dom någonstans? Vad vill dom? Varför hatar dom PKK? Är dom kurder? Är dom jash? Är dom inte nationalister? Är dom emot den kurdiska nationen? Och sist men inte minst, hur kan man urskilja dom? På dom här klippen så ser jag bara män med svarta plagg, är detta utmärkande för deras grupp?
Citera
2014-01-31, 16:57
Medlem
Herbalistts avatar
Citat:
Det verkar vara krig i Lice mellan Huda-Par och PKK.

http://www.youtube.com/watch?v=b8lNq0Re9-U
http://www.youtube.com/watch?v=TGkMoxrXKms

Alltså, det var vid flera gånger skrivits i den här tråden om dom här islamisterna, men jag fattar fortfarande ingenting. Kan någon förklara för mig på nytt vilka dom är? Vart finns dom någonstans? Vad vill dom? Varför hatar dom PKK? Är dom kurder? Är dom jash? Är dom inte nationalister? Är dom emot den kurdiska nationen? Och sist men inte minst, hur kan man urskilja dom? På dom här klippen så ser jag bara män med svarta plagg, är detta utmärkande för deras grupp?
Huda par gick vid namnet Hizbullahi Kurdi under 90 talet och utförde massaker mot Kurder som inte var islamistiska, Dessa är jash och jordens avskum. Turkiska staten hjälpte och skyddade dessa djur , tex turkarna gav info om var PKK sympatisörer befann sig och då åkte dessa djur ditt och utförde tortyr halshuggningar med mera. De är även kända för att avrätta folk med ''domuz bagi'' tekniken.
Bild på domuz bagi
https://www.google.se/search?q=domuz...99%3B650%3B270

Dessa djur befinner sig främst i Bingöl Diyarbakir Batman, de är emot PKK för att de påstår att PKK är ''icke troende''. Jag tror att dessa vet att när det kommer till röstning vinner BDP i alla kurdiska städer så istället använder dom våld för att komma till makten, De misslyckades med att skrämma alla kurder med hjälp av våld under 90talet så jag vet ej varför dom försöker nu... Och nej enligt dom själva är dom inte emot den kurdiska nationen men vill ha en Sharia styrd kurdisk nation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in