2014-04-08, 22:32
Medlem
ImmortalJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haraldwin
Valfusk till max av turkarna.. Tror du att de kommer vinna Agri igen?
haha nej, det kommer bli såklart valfusk igen.
Citera
2014-04-09, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reber
vågar inte uttala mig om det. Men om det hade varit Sverige eller någon annan land med rationellt tänkande medborgare hade AKPs tillvägagångssätt möts med fallande stöd, tänk på alla jävla korruptionsskandaler i Turkiet innan valet och ändå lyckades AKP vinna. Vi får helt enkelt hoppas på att kurderna i Agri inser vilka hycklare AKP är och återigen röstar på BDP.

I Rojava har tre partier gått samman med KDPS. Dessa partier är två Azadi partier och "Partiya Yekîtî ya Kurdistanê". oppositionspartierna i KNC har i och med deras oenighet inte lyckats spela rollen som opposition och därmed konkurrera med PYD. Men det verkar nu gå mot annat håll och detta kan nog vara ett första steg mot en slagkraftigare opposition, något som Rojava onekligen skulle må bättre av.

http://rudaw.net/kurmanci/kurdistan/080420149

Men turkarna har aldrig haft demokrati, att tro de skulle förändra något är befängt. Hoppas att BDP vinner Agri igen!

Vänta menar du att kurder går emot PYD i Rojava? Jag är inte kurd men försökte på google translator och de har inte kurdiska? Dåligt.
Citera
2014-04-09, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalJack
haha nej, det kommer bli såklart valfusk igen.

Hehe de synd för jag gillar PKK och deras ideologi som slopar samma Islam som missgynnat kurderna allt för länge.
Citera
2014-04-09, 00:55
Bannlyst
Hur kan assyr/syrianer säga att kurderna inte gör något för dem? Hon delar plats med kurden Ahmed Turk som är borgmästare för kurdiska BDP i Merdin.

Ung syrianska delar borgmästarrollen i Mardin

http://bahro.nu/readArticle.aspx?id=1132&catid=9

Citera
2014-04-09, 09:00
Medlem
Snart är det val i Södra kurdistan, va tror ni?
Citera
2014-04-09, 11:47
Medlem
milanista22s avatar
Vågar man hoppas? Fan vad jag längtar efter den här dagen.

Barzani till sky news arabia:

Barzani: Kurdish independent state to come, Kurdistan is towards confederation with Iraq

http://www.zawya.com/story/Barzani_K...0140409053445/
Citera
2014-04-17, 06:56
Bannlyst
Den gamla gubben som liknar en kurd säger att de kom med kurden Saladins armé till Palestina.

Kolla från 1.13 - Mohammad Nablus

Palestinians: Where are you from?
https://www.youtube.com/watch?v=f3GiI4P_YFw

.
Citera
2014-04-17, 08:44
Bannlyst
Assad stöttar jihadister för att slå ner kurdiska YPG i Rojava.

BREAKING: Islamic Terrorists Attack Kurds with Support from Assad's Regime!
http://www.liveleak.com/view?i=79c_1397497961

.
Citera
2014-04-17, 10:27
Medlem
Citat:
Assad stöttar jihadister för att slå ner kurdiska YPG i Rojava.

BREAKING: Islamic Terrorists Attack Kurds with Support from Assad's Regime!
http://www.liveleak.com/view?i=79c_1397497961

.

Ska man verkligen tro på de där?

Läste inte hela men tror inte dom listade några bevis.

Det finns trots allt finns kurder som vill vill öka spänningen med YPG och Assad alternativt starta krig mot honom.

Dock tror jag det förekommer dialoger mellan regimen och ISIS då och då. Som exempel så tror jag regimen betalar ISIS för att inte ta över regimbasen i Raqqa.

Men att regimen stödjer ISIS attacker på kurder är jag skeptiskt mot.

Men motbevisa gärna, är öppensinnad.
Citera
2014-04-17, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Ska man verkligen tro på de där?

Läste inte hela men tror inte dom listade några bevis.

Det finns trots allt finns kurder som vill vill öka spänningen med YPG och Assad alternativt starta krig mot honom.

Dock tror jag det förekommer dialoger mellan regimen och ISIS då och då. Som exempel så tror jag regimen betalar ISIS för att inte ta över regimbasen i Raqqa.

Men att regimen stödjer ISIS attacker på kurder är jag skeptiskt mot.

Men motbevisa gärna, är öppensinnad.

Ja, varför inte? Varför är ISIS så ivriga att attackera kurder när de har Assad som är den värsta kaffiren? Varför attackerar ISIS andra grupper som FSA som är sponsrade av turkar/araber och väst? Varför attackerar ISIS den gruppen som har samma mål d.v.s Nusra? Hur kunde ISIS bli så starka och de verkar ha massa stålar för sitt heliga krig och attackerar alla men inte Assad?

Assad's fatal strategic mistakes
http://www.aljazeera.com/indepth/opi...353132476.html

.
Senast redigerad av haraldwin 2014-04-17 kl. 12:18.
Citera
2014-04-17, 15:49
Medlem
Ardalans avatar
Citat:
Ja, varför inte? Varför är ISIS så ivriga att attackera kurder när de har Assad som är den värsta kaffiren? Varför attackerar ISIS andra grupper som FSA som är sponsrade av turkar/araber och väst? Varför attackerar ISIS den gruppen som har samma mål d.v.s Nusra? Hur kunde ISIS bli så starka och de verkar ha massa stålar för sitt heliga krig och attackerar alla men inte Assad?

Assad's fatal strategic mistakes
http://www.aljazeera.com/indepth/opi...353132476.html

.
Först och främst. Det är fett irriterande att du går och blir avstängd.

Att det finns en länk mellan ISIL och regimen är ett faktum. ISIL blev ju trots allt utsparkade av rebellerna med motiveringen att dom samarbetar med regimen samt att dom enbart gynnar regimen. Vi kan ta en titt på ISIL meritlista under hela inbördeskriget så blir det lite lättare att förstå. För det är nämligen handlingar som avslöjar ens position och inte vad gruppen själv säger.

Så fort dom dyker upp i Syrien så startas små dispyter med alla grupper inom rebellerna samt även dom kurdiska grupperna. Dom var faktiskt grund orsaken till att dom västra kurdiska grupperna blev osams med FSA och resten av rebellerna. Dessa kurdiska grupper samarbetade samt var en integrerad komponent inom FSA, men detta blev det förändring på tack var det ISIL. Vem tjänar på att kurdiska grupper separerar från FSA?

Varför valde ISIL att bryta mot vapenvilan genom att belägra kurdiska besittningar i Aleppo området? Dom tillät inte att bönder skulle sälja sina varor i kurdiska byar. Detta var grundorsaken till att YPG initierade sin offensiv mot ISIL och FSA. Den varade i flera månader och ledde till stora övertag.

Inte nog med att dom sabbade relationen mellan kurdiska grupper och oppositionen. Dom sabbade även stämningen inom oppositionen genom att ständigt hamna i konflikt med vänligt sinade rebellgrupper. Dom gick även så långt att dom angrepp FSA och slutligen mer eller mindre drev ut dom från Aleppo området.

Efter allt detta så började rebellerna inse att denna utländska grupp inte var till gagn för rebellernas sak. Då enades alla rebellgrupper samt dom västliga kurdiska grupperna och angrepp tillsammans ISIL. Jag vet inte hur många rebell soldater som dog under dessa strider, men det var flera tusen och det försvagade rebellerna på ett avgörande sätt.

Så vad är slutsatsen ifall man granskar händelseförloppet som ISIL varit med om? Ja det vi kan konstatera är att dom beter sig som en regim infiltrerad organisation vars enda syfte är att sabotera för rebellerna. Och dom har utfört sin uppgift på ett väldigt framgångsrikt sätt. När inbördeskriget är över så tycker jag att Assad borde ge ISIL en hedersmedalj. Utan deras insats så hade det inte varit omöjligt.
Citera
2014-04-17, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ardalan
Först och främst. Det är fett irriterande att du går och blir avstängd.

Att det finns en länk mellan ISIL och regimen är ett faktum. ISIL blev ju trots allt utsparkade av rebellerna med motiveringen att dom samarbetar med regimen samt att dom enbart gynnar regimen. Vi kan ta en titt på ISIL meritlista under hela inbördeskriget så blir det lite lättare att förstå. För det är nämligen handlingar som avslöjar ens position och inte vad gruppen själv säger.

Så fort dom dyker upp i Syrien så startas små dispyter med alla grupper inom rebellerna samt även dom kurdiska grupperna. Dom var faktiskt grund orsaken till att dom västra kurdiska grupperna blev osams med FSA och resten av rebellerna. Dessa kurdiska grupper samarbetade samt var en integrerad komponent inom FSA, men detta blev det förändring på tack var det ISIL. Vem tjänar på att kurdiska grupper separerar från FSA?

Varför valde ISIL att bryta mot vapenvilan genom att belägra kurdiska besittningar i Aleppo området? Dom tillät inte att bönder skulle sälja sina varor i kurdiska byar. Detta var grundorsaken till att YPG initierade sin offensiv mot ISIL och FSA. Den varade i flera månader och ledde till stora övertag.

Inte nog med att dom sabbade relationen mellan kurdiska grupper och oppositionen. Dom sabbade även stämningen inom oppositionen genom att ständigt hamna i konflikt med vänligt sinade rebellgrupper. Dom gick även så långt att dom angrepp FSA och slutligen mer eller mindre drev ut dom från Aleppo området.

Efter allt detta så började rebellerna inse att denna utländska grupp inte var till gagn för rebellernas sak. Då enades alla rebellgrupper samt dom västliga kurdiska grupperna och angrepp tillsammans ISIL. Jag vet inte hur många rebell soldater som dog under dessa strider, men det var flera tusen och det försvagade rebellerna på ett avgörande sätt.

Så vad är slutsatsen ifall man granskar händelseförloppet som ISIL varit med om? Ja det vi kan konstatera är att dom beter sig som en regim infiltrerad organisation vars enda syfte är att sabotera för rebellerna. Och dom har utfört sin uppgift på ett väldigt framgångsrikt sätt. När inbördeskriget är över så tycker jag att Assad borde ge ISIL en hedersmedalj. Utan deras insats så hade det inte varit omöjligt.

Alla vet att ISIL är till för att döda kurder och Assad kommer att falla utan tvekan.

Men vad sker på KDP och PYD fronten? Folk har dött vid gränsen då Peshmerga skjutit mot civila..
Jag läste att de har möte i Hawler om hur de ska dela makten men att KDP måste gå under PYD i Rojava?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in