2013-11-08, 22:51
Medlem
BengtSvenssons avatar
Jag som är något överviktig och otränad i övrigt curlar biceps med 15 kg hantlar.

Finns en ung och spinkig kille som jag brukar prata med ibland på gymmet. Han säger att han har 30 cm runt biceps. Han curlar med 10 kg men provar ibland 12,5 kg.

Kan tillägga att han inte har särskilt mycket kroppsfett. Ligger säkert runt 10 %.

Borde han inte ta mer i hantelcurl?
Citera
2013-11-08, 23:00
Medlem
Arne Perssons avatar
Fn upptill 40 kgs hantlarna i preachercurl.
Citera
2013-11-08, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtSvensson
Jag som är något överviktig och otränad i övrigt curlar biceps med 15 kg hantlar.

Men förmodligen inte särskilt strikt eller många...

Finns en ung och spinkig kille som jag brukar prata med ibland på gymmet. Han säger att han har 30 cm runt biceps. Han curlar med 10 kg men provar ibland 12,5 kg.

LOL! 30 cm har man väl när man går i högstadiet och inte har vuxit färdigt än UTAN att träna...

Kan tillägga att han inte har särskilt mycket kroppsfett. Ligger säkert runt 10 %.

Borde han inte ta mer i hantelcurl?
...
Citera
2013-11-08, 23:13
Medlem
CannonDorfs avatar
Jag skulle nog säga att åtminstone 90% av de som curlar står och svingar hantlarna och hjälper till med axlarna för att kunna använda mer vikt till ingen nytta överhuvudtaget. Så en jämförelse mellan två olika personer blir egentligen helt ointressant om inte båda har exakt samma utförande.
Citera
2013-11-08, 23:21
Medlem
Flyer6s avatar
Sluta jämför dig med andra & hetsträna efter det. Ta det allt eftersom. Träna strikt med låga vikter, öka allt eftersom tills du en dag står där med tunga vikter.
Citera
2013-11-08, 23:26
Medlem
wzbzs avatar
2 kg mer än du. Alltid. Jag är också mer otränad än vad du är.
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Jag skulle nog säga att åtminstone 90% av de som curlar står och svingar hantlarna och hjälper till med axlarna för att kunna använda mer vikt till ingen nytta överhuvudtaget.
Det blir väl en mer naturlig rörelse om man får svinga lite? Onödig vikt eller ej.
Citera
2013-11-08, 23:27
Medlem
BengtSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Sluta jämför dig med andra & hetsträna efter det. Ta det allt eftersom. Träna strikt med låga vikter, öka allt eftersom tills du en dag står där med tunga vikter.
Vad klassas som tunga vikter? Över 20 kg i hantel? Över 80 i bänkpress?
Citera
2013-11-08, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Fn upptill 40 kgs hantlarna i preachercurl.

Men Arne...vi vet ju att du inte gör det med ett strikt och långsamt utförande.
Citera
2013-11-08, 23:31
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtSvensson
Vad klassas som tunga vikter? Över 20 kg i hantel? Över 80 i bänkpress?
Det viktiga är väl vad som är tungt för dig? Bygg mål därefter.

Men visst, vill du ha bekräftelse så kan jag säga att jag knappast kan curla med 15 kg-hantlar. Men å andra sidan så säger du att du är otränad, så jag vet inte om man kan lita på din teknik.
Citera
2013-11-08, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Jag skulle nog säga att åtminstone 90% av de som curlar står och svingar hantlarna och hjälper till med axlarna för att kunna använda mer vikt till ingen nytta överhuvudtaget. Så en jämförelse mellan två olika personer blir egentligen helt ointressant om inte båda har exakt samma utförande.

Därför man ska sitta ner och curla.
Citera
2013-11-08, 23:37
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
2 kg mer än du. Alltid. Jag är också mer otränad än vad du är.

Det blir väl en mer naturlig rörelse om man får svinga lite? Onödig vikt eller ej.

Varför skulle det vara mer naturligt? En rörelse i enbart armbågsleden är precis lika naturlig som att ta sats och svinga upp vikten med skillnaden att det förstnämnda innebär betydligt mindre risk för skador. Syftet med bicepscurl är väl dessutom att bygga just biceps. Använder man moment, flyttar hävarmen och trixar upp vikten, så blir du inte starkare i biceps eller lyfter mer vikt med målmuskeln, du använder bara en större hantel. Kort sagt så finns det ingen anledning att göra så, särskilt inte om målet är att bli större.

Jag har själv stått och svingat och dragit fram armbågarna fast jag inte ens varit direkt medveten om det, jag tyckte att jag körde hyfsat strikt. Förr gjorde jag 10or på typ 25 kg, nu gör jag 10or på 15 kg om jag börjar med hantelcurl och är starkare än förut. Dessutom upplever jag att jag får betydligt bättre bicepsträning.

Citat:
Ursprungligen postat av 30cmfbslane
Därför man ska sitta ner och curla.

Sitter man något bakåtlutad så kan man inte hjälpa till med ryggen, men du kan fortfarande använda moment och dra fram armbågarna. Så att sitta ned och curla garanterar inte strikt utförande, men det kan möjligtvis hjälpa en på traven.
Senast redigerad av CannonDorf 2013-11-08 kl. 23:39.
Citera
2013-11-08, 23:58
Medlem
naitzabezs avatar
Har 41cm omkrets runt överarmen samt 35cm runt underarmen. Är 191cm och väger 90kg runt 13-15%BF skulle jag säga (vet inte dock, är inte fet, man ser magrutor om jag spänner)

Curlar med 18-22.5kg hantlar. Brukar börja tungt och sedan trappa ned.

Viktigt att förstå gällande allt som har med styrketräning att göra är att vikten är väldigt oväsentlig då fysikens lagar om hävarm (se gungbräda i lekpark som exempel) säger att ju längre arm du har desto mer kraft måste du använda för att lyfta vikten, d.v.s. en lång person med 30cm biceps kanske curlar 8kg medan en kort person kanske kan curla 12.5kg med samma omkrets.

Det är lätt att bli viktkåt och börja fuska med formen.

Synd att många fastnar i det träsket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in