Citat:
Ursprungligen postat av
wzbz
2 kg mer än du. Alltid. Jag är också mer otränad än vad du är.
Det blir väl en mer naturlig rörelse om man får svinga lite? Onödig vikt eller ej.
Varför skulle det vara mer naturligt? En rörelse i enbart armbågsleden är precis lika naturlig som att ta sats och svinga upp vikten med skillnaden att det förstnämnda innebär betydligt mindre risk för skador. Syftet med bicepscurl är väl dessutom att bygga just biceps. Använder man moment, flyttar hävarmen och trixar upp vikten, så blir du inte starkare i biceps eller lyfter mer vikt med målmuskeln, du använder bara en större hantel. Kort sagt så finns det ingen anledning att göra så, särskilt inte om målet är att bli större.
Jag har själv stått och svingat och dragit fram armbågarna fast jag inte ens varit direkt medveten om det, jag tyckte att jag körde hyfsat strikt. Förr gjorde jag 10or på typ 25 kg, nu gör jag 10or på 15 kg om jag börjar med hantelcurl och är starkare än förut. Dessutom upplever jag att jag får betydligt bättre bicepsträning.
Citat:
Ursprungligen postat av
30cmfbslane
Därför man ska sitta ner och curla.
Sitter man något bakåtlutad så kan man inte hjälpa till med ryggen, men du kan fortfarande använda moment och dra fram armbågarna. Så att sitta ned och curla garanterar inte strikt utförande, men det kan möjligtvis hjälpa en på traven.