Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-26, 21:00
  #61
Medlem
kattvraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lah-mi
Varför svullnar mina armar/händer så förbannat för? Jag missar inte, använder någorlunda fräscha verktyg med tunna nålar, är inte ohygienisk, det handlar inte om abscesser eller infektion. Men lik förbannat svullnar mina injektions-ställen upp direkt efter användning. Börjar bli irriterande då det ser hemskt ut, vad tror ni det kan bero på och hur ska jag undvika det?

Låter som blodlekars?

Det kanske läcker ut blod från venen när du är inne, trycker du nålen åt sidan så det bildas tryck mot venens väggar eller liknande?

Läcker ut blod från venen när du tagit ur nålen? Håll injectionsstället högt och applicera tryck på stället en kort stund. Det blöder ju likväl under huden som utanpå från venen.

Punka? Tryck inte in nålen för långt.

Jag har en ven på underarmarna, misstänker att det är den som kallas slasken, som var och varannan gång "brister" när jag kör in en nål i den. Det krasar till och huden åker ut som en airbag. Inte mycket, men några cm i diameter och någon halv cm hög. Underviker den venen.

Edit:
Det kan fortfarande bli inflammerat, även om det inte är infekterat.
__________________
Senast redigerad av kattvrak 2016-01-26 kl. 21:09.
Citera
2016-02-16, 14:41
  #62
Medlem
Risplockarns avatar
Jag har väldigt svårt att hålla nålen still i mina händer, speciellt när jag aspirerar, vet inte riktigt hur jag bäst ska hålla sprutan utan att den rör sig, brukar ha lättast att hålla sprutan mellan mittenfingret och tummen och aspirera med pekfingret, men den vill gärna trycka pumpen åt sidan när jag gör det. Eller är detta ett helt ok sätt att hålla, bara det att man får lära sig hålla den still? Har ni några bra knep?

Brukar ni desinficera precis efter (innan också så klart) eller väntar ni en stund? Har för mig att desivon inte ska appliceras på öppna sår. Hur länge tar det innan ett stick har läkt ihop ungefär? Lyckades precis nyss sätta utan problem för första gången. Jag har LHP (väteperoxid salva som är antiseptisk) och Hirudoid hemma, är det något ni rekommenderar att smörja på med jämna mellanrum? Är det förresten en god idé att spara lite luft i toppen som TS menar för självsvar?

Kan man koka nålar och pumpar med gott resultat i en vanlig vattenkokare förresten? Brukar bli väldigt dum-lat och det hade varit trevligt att kunna göra hela jobbet utan att röra sig mer än någon meter eller två!

Har bara använt IV vid 4 tillfällen nu, jag är för det mesta för mig själv och känner ingen som håller på med IV själv. Varit ruskigt rädd för sprutor, så at t jag fått boka av helt vanliga blodprovstagningar eller fått gå dit halvt flöddrad. En session med ketamin och dess superkrafter senare och nu är jag botad, på gott och ont.

Är ruskigt påtänd nu så ursäkta den långa osammanhängande texten. Har förresten läst någonting om att folk föredrar olika sorters kanyler till olika droger. Är detta av ren vana/ritualer och liknande eller varför är det så? Jag har själv fått bäst resultat med den orangea, har väldigt tunna vener, svåra att hitta är dem.
__________________
Senast redigerad av Risplockarn 2016-02-16 kl. 14:48.
Citera
2016-02-18, 17:51
  #63
Medlem
creepyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Risplockarn
Jag har väldigt svårt att hålla nålen still i mina händer, speciellt när jag aspirerar, vet inte riktigt hur jag bäst ska hålla sprutan utan att den rör sig, brukar ha lättast att hålla sprutan mellan mittenfingret och tummen och aspirera med pekfingret, men den vill gärna trycka pumpen åt sidan när jag gör det. Eller är detta ett helt ok sätt att hålla, bara det att man får lära sig hålla den still? Har ni några bra knep?

Brukar ni desinficera precis efter (innan också så klart) eller väntar ni en stund? Har för mig att desivon inte ska appliceras på öppna sår. Hur länge tar det innan ett stick har läkt ihop ungefär? Lyckades precis nyss sätta utan problem för första gången. Jag har LHP (väteperoxid salva som är antiseptisk) och Hirudoid hemma, är det något ni rekommenderar att smörja på med jämna mellanrum? Är det förresten en god idé att spara lite luft i toppen som TS menar för självsvar?

Kan man koka nålar och pumpar med gott resultat i en vanlig vattenkokare förresten? Brukar bli väldigt dum-lat och det hade varit trevligt att kunna göra hela jobbet utan att röra sig mer än någon meter eller två!

Har bara använt IV vid 4 tillfällen nu, jag är för det mesta för mig själv och känner ingen som håller på med IV själv. Varit ruskigt rädd för sprutor, så at t jag fått boka av helt vanliga blodprovstagningar eller fått gå dit halvt flöddrad. En session med ketamin och dess superkrafter senare och nu är jag botad, på gott och ont.

Är ruskigt påtänd nu så ursäkta den långa osammanhängande texten. Har förresten läst någonting om att folk föredrar olika sorters kanyler till olika droger. Är detta av ren vana/ritualer och liknande eller varför är det så? Jag har själv fått bäst resultat med den orangea, har väldigt tunna vener, svåra att hitta är dem.


kör du med autosvar det vill säga att du lämnar en liten lite luftficka längst upp i kanylen detta underlättar när du letar svar samt att du behöver knappt aspirera när du ser svaret är det bara att hålla still och slå i sig lösningen.
Citera
2016-02-19, 22:07
  #64
Medlem
Risplockarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepyone
kör du med autosvar det vill säga att du lämnar en liten lite luftficka längst upp i kanylen detta underlättar när du letar svar samt att du behöver knappt aspirera när du ser svaret är det bara att hålla still och slå i sig lösningen.

Tack för svaret! Jag har lärt mig hålla sprutan ganska väl nu efter bilder och instruktioner samt börjat göra som du sa då jag läst att man inte skulle göra detta någonstans men en god vän till mig visade mig exakt hur mycket luft m.m man ska lämna häromdagen. Jag är fortfarande väldigt oslipad men det börjar ta sig, är milsvida bättre än de första sticken.

Mvh
Citera
2016-03-30, 10:59
  #65
Medlem
Har en ( två) frågor som jag ställer av ren nyfikenhet

Har suttit och läst ett C-antal FAQ o trådar ang olika intag av kokain och amfetamin men aldrig blivit klar på det hela ang injiceringar av Cola o A.

Läste att Cola kan man injicera dels under huden och IV medan som jag fattade det att A kan man inte injicera under huden eller intramuskulärt bara IV.

Varför kan man inte injicera A på de sätten? Förstörs huden, muskler eller uteblir effekten bara helt enkelt?

O vad är det som gör att Cola kan injiceras under huden??

Tacksam för svar!
__________________
Senast redigerad av Morfar-52 2016-03-30 kl. 12:20.
Citera
2016-04-07, 14:09
  #66
Medlem
Siickboys avatar
Hejsan, har en fråga angånde sprutbyten?! En kompis till mej skriver inte in sej på sprutbytet då han tror att socialen tar hans barn som han har varannan vecka. Och anledningen till de är att han har brytit med sitt gamla liv utom medicinen då! Tacksam fär svar
Citera
2016-04-08, 15:20
  #67
Medlem
Jag har problem med att få autosvar. Var några år sedan jag körde senast och som jag minns det drar man luft till markeringen. Fast det funkar inte, ger bara vissa verktyg autosvar eller skall jag dra in mer luft? Bild
Citera
2016-04-08, 15:39
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Risplockarn
Jag har väldigt svårt att hålla nålen still i mina händer, speciellt när jag aspirerar, vet inte riktigt hur jag bäst ska hålla sprutan utan att den rör sig, brukar ha lättast att hålla sprutan mellan mittenfingret och tummen och aspirera med pekfingret, men den vill gärna trycka pumpen åt sidan när jag gör det. Eller är detta ett helt ok sätt att hålla, bara det att man får lära sig hålla den still? Har ni några bra knep?

Svårt att förklara i text och hittar ej bra bild. Greppar hela sprutan högt så jag kan greppa pumphuvudet med både pekfinger och tumme. Vilar med nedre fingrarna mot injectionsplatsen och använder bara tumme+pekfinger för att leta svar. Ofta är pumphuvudet för långt ut för att kunna trycka in det med tummen så använder pekfinger tills jag närmar mig botten och då byter jag till tummen. Håller den typ såhär.

Försök "låsa" pumpen i lillfinger/ringfinger och vila dom mot injectionsunderlaget. Hitta ett läge på pumpen där du når med tumme+pekfinger till pumphuvudet.

Angående resten av din post: Rengöring av nålar kan jag ingenting om då jag bara sköljer ur dom med vatten och kör med samma tills dom blir så trubbiga att dom inte går igenom huden längre. Kör även orangea nålar. Varför vet jag inte, det var dom som fanns när jag började så det är helt enkelt gammal vana. Tycker dock ibland att det tar för lång tid att skjuta in lösningen så funderar på att köpa grövre nästa gång.
Citera
2016-04-09, 23:47
  #69
Medlem
Är ganska novis när det kommer till injektioner och sätter bara i händerna. Vet inte vad jag lyckats med, men jag måste satt åt helvete fel då det bildades en stenhård knöl. Det var för 2 månader sedan och den är lika stor idag som då. Kanske 2x3cm och buktar ut rejält. Vad fan är det för nåt?

Dessutom svullnar det allt som oftast upp ganska mycket när jag tryckt in. Kan man undvika det på något sätt?

Och slutligen... Varför har jag aldrig känt den dära "kicken/rushen" som ska va så jäkla underbar? Varken på tunga opioider eller tjack.

Edit: En fråga till förresten: Hur är det med nåltjocklek kontra tjockleken på venerna? Kör bara grå då jag har tunna vener, men funderar på om man kan använda en blå.
__________________
Senast redigerad av Dimitry 2016-04-10 kl. 00:05.
Citera
2016-04-17, 21:58
  #70
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimitry
Är ganska novis när det kommer till injektioner och sätter bara i händerna. Vet inte vad jag lyckats med, men jag måste satt åt helvete fel då det bildades en stenhård knöl. Det var för 2 månader sedan och den är lika stor idag som då. Kanske 2x3cm och buktar ut rejält. Vad fan är det för nåt?

Dessutom svullnar det allt som oftast upp ganska mycket när jag tryckt in. Kan man undvika det på något sätt?

Och slutligen... Varför har jag aldrig känt den dära "kicken/rushen" som ska va så jäkla underbar? Varken på tunga opioider eller tjack.

Edit: En fråga till förresten: Hur är det med nåltjocklek kontra tjockleken på venerna? Kör bara grå då jag har tunna vener, men funderar på om man kan använda en blå.

Det låter som att du missar venen hela tiden. Kanske ska hålla dig till oralt/nasalt intag för ditt eget bästa.
Citera
2016-05-08, 00:20
  #71
Medlem
Applicera venkateter/butterfly på sig själv?

Trött på att leta/tappa svar. Hur trevligt vore det inte att ha en venkateter där man bara monterar ansatsen på katetern och trycker av snabbt och perfekt varenda gång. Självklart kan man inte gå runt med en venkateter på samma ställen för länge, men hur svårt tror ni det är att få på en sån här grunka på egen hand? Den lär inte ge självsvar så kanske svårt att veta när den är inne, men det svåraste är väl att få nålen att stanna inne, men kan man dra svar med pumpen så vet man ju innan man trycker av i alla fall. På sjukhuset verkar det alltid så lätt när en venkateter åker på, men på handleden går nog inte på mig då den venen är lite förstörd, kröker sig och är rätt tunn. Tänkte kanske sätta min på venen höger om armvecket (höger arm) den venen är tjock, men inte så rak, brukar nästan alltid lyckas där dock, men efter ett 10-tal skott är den förbrukad för ett tag och jag har inte så många andra.

Vad tror ni? Svårt? Någon sjukhusutbildad som kan berätta lite mer kanske?

En sån här det gäller: http://www.kanyler.se/products/bd-ve...g-0-8-x-25-mm/
__________________
Senast redigerad av ausradieren 2016-05-08 kl. 00:22.
Citera
2016-05-23, 20:34
  #72
Medlem
Är nybörjare på att injicera och undrar om det är något mer man ska tänka på när man injicerar? Kan man vara ensam eller borde man ha sällskap?
Sedan undrar jag hur ska man göra för att minimera ärren, finns det något sätt något man ska tänka på?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback