Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-06, 19:36
  #1
Medlem
This_is_me_s avatar
Då frågor om intravenös administration av droger ständigt dyker upp och nya trådar skapas där användaren har injicerat på fel sätt och blivit svullen, tar jag nu initiativet och skriver ett sådan fullbordad information om allt som har med intravenöst bruk att göra och som i sin enkelhet får vilken idiot till bondläpp som helst ska kunna förstå informationen.

Intravenös administration
Till att börja med, försök alltid att använda oanvända nålar och pumpar och dela aldrig spruta med någon även fast du redan är smittade sedan innan av blodsmitta som ju är otroligt vanligt idag. Det finns alltid risker att dela spruta med någon, denna kan vara smittad av något den inte vet om, i värsta fall HIV och det vill du inte dra på dig för att sedan dö i Aids, nej ack så eländigt bara för en injektion av en drog.
Fortsättningsvis är jag fullt medveten om att nålar och pumpar återanvänds. Riskerna med detta är att du får i dig något smuts som är olämpligt för kroppen och den reagerar då med feber och stark frossa och ruset av drogen du injicerade uteblir nästan helt. Detta tillstånd sitter i allt ifrån en halvtimme upp till två timmar. Och det finns inte mycket man kan göra åt tillståndet.

En sak som dock har fungerat för mig vid flertalet tillfällen är att injicera en ny lösning, givetvis fritt från bakterier denna gång. Det har tagit bort sjukdomskänslan helt och har fungerat med amfetamin och i strukturen liknande närbesläktade substanser till amfetaminet.
Jag har ingen aning om detta fungerar med andra typer av droger. Är du en Die Hard Motherfucker så prövar du givetvis ovanstående tips och om du har tur kan du lösa den eländiga sjukdomskänslan.

Viktigt att veta är att man aldrig skall injicera en lösning där tobak råkat komma med. Ingen idé att chansa för du kommer med störta sannolikhet få feber och enorm frossa. Om det ändå händer, drick mycket vatten för få blodet att spädas ut och på så vis få det renare och dina besvär försvinner snabbare.
Om du nödvändigtvis skall återanvända dina kanyler och pumpar så rekommenderar jag att koka nålen och pumpen under några minuter. Detta gäller dock INTE när det gäller att koka bort eventuell blodsmitta. Exempelvis Hepatit C. Men för att endast rengöra dem från skit så är kokning av sprutorna att rekommendera. Det finns även andra sätt att tillgå men jag anser att kokning gör jobbet i de flesta fall där vanliga husmorsbakterier ska elimineras.

Om du får idén att elda på nålen med en tändare för att få bort eventuella bakterier så avråder jag dig från detta då nålen kan reagera på ett negativt sätt och bli oanvändbar. Koka är alltså det bästa rådet jag kan ge.

När det kommer till lösningen är det att föredra att pulvret av substansen är väl pulveriserad och att du har tillräckligt med vatten för att lösningen skall bli bra. Det är alltid bättre med för mycket vatten än för lite.

Anledningen till att det ska vara noga krossat och väl upplöst med rikligt med vatten är såklart för att lösningen inte skall innebära någon fara samt att du minkar risken för att få stopp i kanylen som gör det omöjligt att injicera drogen.

Tabletter ska i regel inte injiceras då dessa innehåller diverse slagprodukter samt bindningsmedel. Bestämmer du dig ändå för att injicera dina tabletter råder jag dig att först läsa på om tabletten som ska avses för intravenöst bruk. Vissa är mindre farliga skulle man kunna påstå medan vissa tabletter kan innebära livsfara om man inte är noggrann till det yttersta. VIKTIGT ATT VETA:

Vissa tabletter har en slags hinna över sig. En så kallad filmdragering. Detta får absolut inte föras in i blodomloppet då det kan orsaka en propp och omedelbar död. För att få bort hinnan på tabletten ska du därför noggrant skölja tabletten under rinnande vatten och samtidigt skubba med fingrarna tills det att filmdrageringen försvinner.

Viktigt är också att filtrera din lösning oavsett vilken drog som avses. Du kan filtrera genom ett oanvänt ciggfilter, tops, en lite bomullsbit etc. Det finns även att köpa framtagna filter som skall användas till just filtrering av en substans. Leta runt lite på internet så finner du dessa. Alternativt kan du åka till Finland om du har tid över och ett starkt behov av att äga dessa filter. Apoteket är det då du skall besöka.

När det kommer till själva injiceringen finns olika tillvägagångssätt. Jag rekommenderar först och främst att införskaffa ett stasband som dom använder inom vården. Otroligt mycket bättre än ett skärp eller liknande. Sedan ska man ta det lugnt. Låt det ta sin tid. Får du inte svar på första försöket så är det inte hela världen. Gör om, var lugn och injicera inte lösningen förrän du är helt säker på att du har svar. En stas ska inte sitta för hårt då detta försvårar att få ett svar. Det ska sitta lagom hårt för att venen skall bli tydligare och ska alltså inte spännas fram ur en hård stas.

Att injicera sin lösning ivrigt med något som NÄSTAN liknar ett svar finns det inga plus med. Risken för infektioner ökar, ruset blir inte på långa vägar det, det borde blivit och du förstör dina vener.

Jag rekommenderar även att injicera i en ny ven varje enskilda injektion för att minska skador på venerna. Låt den venen du för första gången använde vila tills du har varit på alla andra vener. På så sätt är den venen du använde första gången fräsch och förhoppningsvis lätt att få svar i då du använder den nästa gång. Gör alltså inte olika vener till din favoritvener. Med tiden slits den i sådana fall ut och drar ihop sig och favoritvenen är ett minne blott.


Att få svar kan man göra på två olika sätt. Antingen låter man lösningen inte lämna minsta lilla utrymme i pumpen och man får då drar svar själv. Eller så låter man det finnas ett litet mellanrum mellan pumpens topp och lösningen. På så sätt får du ett självsvar utan att behöva röra vid pumpen. Jag föredrar den sistnämnda metoden då man minskar risken för att förflytta nålen och tappa svaret. Du vet med säkerhet att du är på samma ställe hela tiden. Har man sedan ett stasband som dom använder inom vården så kan man nästan inte misslyckas. Stasbandet har en knapp som man trycker på, eller rättare sagt stöter till lite då den är väldigt känslig och stasen släpper.

Efter injektionen skall du vara redo med en pappersbit som du lägger över området du fört in lösningen så slipper du blod överallt. Rengör sprutan ganska fort efter injektion om du skall återanvända den.

Övriga upplysningar, tips och råd
Om du olyckligtvis skulle få en infektion i armen som yttrar sig i en stor bula fylld av var så rekommenderar jag dig att sticka hål på bulan och försöka trycka ut så mycket var som är möjligt. Vänta sedan någon dag och se om det blir bättre. Har du däremot feber och det skapas nytt var så måste du kontakta vård för att få antibiotika alternativt att du känner någon som har antibiotika mot infektioner i mjukdelar och på så vis slipper gå till vårdcentralen och förklara dig själv som sprutnarkoman och var rinnande ner för armen. Kom dock ihåg att all vårdpersonal du träffar har tystnadsplikt.

Om du får tag på antibiotika via den svarta marknaden så brukar den vanligaste doseringen 1 tablett 3 gånger dagligen vara standard. Två veckor är att rekommendera i behandlingstid även fast en vecka kan räcka gott och väl. Men man vill ju vara på den säkra sidan. Om du vill läsa om den antibiotia du har kan du göra detta på fass.se och där finns även dosrekommendationer för ditt läkemedel.

Om du av någon konstig anledning inte har tillgång till vatten då du vill administrera din drog intravenöst så fungerar de flesta vätskor. Läsk såsom Coca cola etc. fungerar utmärkt. Se bara till att du inte har druckit ur den innan.

Ren sprit fungerar också i nödfall, men det är nog sällan en människa hamnar i ett läge där den enda vätskan som finns är sprit. Men ingenting är omöjligt som Gunde "skojare" Svan påstod en gång i det förflutna.

Är alla dina vener sönderstuckna och du efter flera timmars frustrerande jakt på svar inte uppnår detta är kuken ett omöjligt ställe att inte få svar på. Är du desperat så fungerar detta utan fara för kuken. Visst, att skjuta in en lösning brevid venen och sedan få en infektion är nog inte så roligt kan jag tänka mig. Men i övrigt är det precis som att injicera i vilken annan ven som helst och bäst av allt, man kan inte misslyckas att få svar. Men Var försiktig bara.

Har du slut på knark, och drogsuget är starkt? Känner du att du tar till vilken pundarlösning som helst för att få i dig knark? Då skall jag ge dig ett pundigt tips.

Spara alla filter du använder till dina lösningar. Förslut dem väl in zipp-påse. När du samlat på dig tillräckligt många kan du lägga alla filter i ett snapsglas för att sedan spruta på med vatten. Tryck sedan på filtrena för att få ut som mycket som möjligt ur dem. Dra sedan upp vattnet utan att filtrera. Rengör sedan glaset och spruta i lösning och filtrera den. Vips, så har du ännu en fix, panna eller vad det nu är.

Regler och övrig fakta
Injicera alltid mot dig och inte tvärtom. Försök alltid att hålla dig ovanför midjan vid alla intravenösa intag. Om du injicerar i foten sittandes råder jag dig att ställa dig upp när du väl fört in lösningen.
Om du av misstag använt en kanyl som du med säkerhet är smittade av Hepatit C så ställ dig själv följande frågor:
Har kanylen legat öppet i en syrerik omgivning? Hur länge har kanylen legat så? Kan du räkna det till att den minst legat så i ett dygn har med största sannolikhet viruset dött så att säga. Kan du räkna med att det legat där i två dygn innan du använde kanylen kan du vara helt säker på att den inte längre är smittsam. Heptitviruset dör helt enkelt ut.

Nu har jag banne mig skrivet en manual som vilken lågbegåvad individ som helst borde förstå. Gör man inte det ska man nog heller inte ge sig in på att injicera droger.

Tack och hej!
Citera
2013-11-06, 20:01
  #2
Medlem
AngelusDiabolis avatar
Bra iniativ, det här kan faktiskt rädda liv!

Jag kommer personligen aldrig ta något IV, men det här är riktigt bra information för de som gör eller kommer göra det. Tack!
Citera
2013-11-11, 09:28
  #3
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngelusDiaboli
Bra iniativ, det här kan faktiskt rädda liv!

Jag kommer personligen aldrig ta något IV, men det här är riktigt bra information för de som gör eller kommer göra det. Tack!

Rädda liv är nog att gå till en överdrift. Tråden kan nog dock minska negativa upplevelser i samband med intravenös administration för den narkotikasprutande svensken.
Citera
2013-11-20, 10:19
  #4
Medlem
This_is_me_s avatar
Jag tycker denna tråd borde klistras då man kan minska missöden vid intravenös administration om man läser denna tråd.
Citera
2013-11-20, 10:53
  #5
Medlem
Bra skrivet, sätt igång och gör texten lättläst och infoga exempelbilder, gärna pic-by-pic-by-pic, annars tror jag inte de du skriver till förstår. Det finns definitivt potential här och detta är ett bra första utkast.

Ändra mig lite, hur ska knappt läskunniga vildhjärnor med dyslexi och allmänt klen språkbegåvning orka läsa din wall? Tycker han Arkomann var riktigt bra på detta att leverera text med innehåll, presenterat så att det både var snällt mot ögat och lite "snyggt". Men tummen upp ändå...
__________________
Senast redigerad av Fixin 2013-11-20 kl. 10:57.
Citera
2013-11-20, 11:02
  #6
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixin
Bra skrivet, sätt igång och gör texten lättläst och infoga exempelbilder, gärna pic-by-pic-by-pic, annars tror jag inte de du skriver till förstår. Det finns definitivt potential här och detta är ett bra första utkast.

Ändra mig lite, hur ska knappt läskunniga vildhjärnor med dyslexi och allmänt klen språkbegåvning orka läsa din wall? Tycker han Arkomann var riktigt bra på detta att leverera text med innehåll, presenterat så att det både var snällt mot ögat och lite "snyggt". Men tummen upp ändå...


Jag förstår vad du menar. Absolut. Det värsta är att jag inte kan ändra i texten så här långt efteråt det blev postat. Att göra en helt ny tråd som avhandlar samma ämne, vet jag inte om det är tillåtet?
Citera
2013-11-20, 11:53
  #7
Medlem
This_is_me_s avatar
Jag kan tillägga att den antibiotika som används mest vid infektioner som uppkommit vid intravenös administration är läkemedlet Heracillin. Som jag nämnde i första inlägget är 1 tablett 3 gånger dagligen den mest förekommande vad gäller dosintag.
Citera
2013-12-02, 22:32
  #8
Medlem
Fyr4ns avatar
Kommer nog heller aldrig bruka någon drog IV, men för kunskapens skull, vad är "svar"?
Citera
2013-12-03, 17:35
  #9
Medlem
CeTh-LoEGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyr4n
Kommer nog heller aldrig bruka någon drog IV, men för kunskapens skull, vad är "svar"?

När du sticker in en kanyl i en ven, kommer lite av blodet att läcka in i kanylen, vilket kommer att synas i lösningen i pumpen. Du får "svar" i form av en bekräftelse på att du har träffat en ven och kan injicera.
Citera
2013-12-16, 18:12
  #10
Medlem
This_is_me_s avatar
Jag kan flika in att om någon har frågor utöver det jag skrivit så kan jag även svara på dessa. Fråga på bara.
Citera
2013-12-16, 23:54
  #11
Medlem
lah-mis avatar
Mina vener ligger rätt djupt och "rullar" mycket, så det är lätt att sticka fel Finns det något man kan göra för att de ska ligga still?
Citera
2013-12-18, 16:48
  #12
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lah-mi
Mina vener ligger rätt djupt och "rullar" mycket, så det är lätt att sticka fel Finns det något man kan göra för att de ska ligga still?


Nej, det kan man tyvärr inte göra så mycket åt. Har man någon som kan hjälpa en att dra skinnet åt varsitt håll där venen finns, samtidigt som man spänner området där venen sitter kan det hjälpa något.

I övrigt kan man försöka att sticka lite från sidan av venen, om den inte ligger still. På så sätt kan man lättare lyckas att få svar ibland.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback