2018-01-18, 04:45
Medlem
Vad är skillnaden på syringe filter pvdf 0.22um 13mm vs syringe filter pvdf 0.22um 25 mm?
Ärt det omkretsen på filtret?
Citera
2018-01-18, 10:07
Moderator
Morfar-52s avatar
Tråd "Hjälp med val av filter gällande Ritalin tack?" infogad./mod
Citera
2018-01-19, 11:08
Medlem
ChemicalGirls avatar
Hur hittar man svar i ljumskarna? Jag har för ca 1 år sedan gjort IV i min högra ljumske, men förstörde den totalt då. Provade för för ett par dagar sen och fick svart på första försöket, med tom en brun kanyl...
Men sen ville jag slå i mig igen i ljumsken och fick inget svar alls, gjorde ca 5-6 försök. Så hur ska jag göra för att hitta venen där? Eller hur hittar jag venen i min vänstra ljumske som jag aldrig har träffat förut?
Lite konstigt att jag fick svar direkt en gång och sen ingenting. Men måste väl hitta punkten igen, men hur?
Min högra är rätt "sliten", ett hål där liksom.
Tacksam för tips.
Citera
2018-01-21, 10:59
Bannlyst
Needle exchange in skåne

Where are they located? Can you keep your identity private?
Also, is it just better to purchase online?
I've tried to locate and know there are facilities in lund and malmö, but my Swedish is very poor, and have had difficulty.

Happy nods
Citera
2018-02-14, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChemicalGirl
Hur hittar man svar i ljumskarna? Jag har för ca 1 år sedan gjort IV i min högra ljumske, men förstörde den totalt då. Provade för för ett par dagar sen och fick svart på första försöket, med tom en brun kanyl...
Men sen ville jag slå i mig igen i ljumsken och fick inget svar alls, gjorde ca 5-6 försök. Så hur ska jag göra för att hitta venen där? Eller hur hittar jag venen i min vänstra ljumske som jag aldrig har träffat förut?
Lite konstigt att jag fick svar direkt en gång och sen ingenting. Men måste väl hitta punkten igen, men hur?
Min högra är rätt "sliten", ett hål där liksom.
Tacksam för tips.

Jag höll på med ljumskarna oxå men det slutade med att jag injicerade i en av artärerna som ledde till pubisområdet. En omedelbar smärta från helvetet och som sen ledde till ett stort öppet vidrigt sår långt från injektionsstället men troligen det område som artären försörjde. Tog lång tid att läka med djävulsk smärta och nu har jag ett fult ärr där. Kommer aldrig mer skjuta i ljumsken, det är för stor risk att sticka fel.
Citera
2018-02-15, 12:08
Medlem
Som sagt är trött på att endast ha ett glasögonfodral för pumpar, tvättlapp, filter och extra kanyler. Lösningskoppen (shotglas) får heller inte plats där utan den blir utanför och allt ligger i en enda röra i en kasse.

Finns det några färdiga "verktygslådor" att köpa för detta ändamål som är designade för detta? Om, länka gärna.
Hur förvarar ni era verktyg på ett smart och fiffigt sätt?
Citera
2018-03-24, 01:17
Medlem
Gerbaniss avatar
Starkt svar med kanylen djupt ner i armvecket + hälften miss ändå?

Hej.

Jag är en erfaren IV:are, och de enda tillgängliga venerna jag inte IV:at i är hals + ljumske (hittar ej). I princip alla vener är sabbade, men då och då dyker det upp en ny (-gammal, oftast). Nu har jag sabbat den sista delen jag hade kvar av slasken, så testade mer armvecken i stället, där jag alltid haft svårast att få svar. Jag trycker in den blå nålen djupt; typ så djupt att det tar stopp genom att nålspetsen slår i "botten"; om jag använder gul nål på det stället så trycker jag den nästan helt rakt nedåt, alltså väldigt nära 90°.

Jag fick "dundersvar" som folk säger, och började skjuta. Jag hade 10 meter som skulle in. Efter typ 1,5 meter började det bli trögare att skjuta, så jag drog svar igen - men fick då inget. Jag flyttade nålen lite grand - drog upp/bak den typ en mm och fick dundersvar igen, och slog. Sedan kändes det bra några meter, men sen trögt - trots att jag fortfarande hade svar i pumpen när jag drog tillbaka kolven. Detta har hänt förut och alltid på exakt samma vener; när jag lägger vänsterarmen på stolkanten eller knät eller soffan eller liknande, med handflatan uppåt (supinerat grepp), så menar jag venen längst till höger i vänster armveck alltså längst in mot kroppen. Precis där själva vecket slutar.

'Efter att ha IV:at detta har det nu svullnat upp och gör lite ont. Jag filtrerade enligt konstens alla regler så det är ingen fara, men det blev ju ingen kick av det ... eller lite grand kom på en gång, men resten typ 5 minuter senare, eller max 10.

Samma sak gäller i höger ; i den venen närmast kroppen i armvecket om man lägger högerarmen framför sig med handflatan uppåt.

Jag tror inte att det är samma ven(/er) som "vanligt folk" skjuter i, alltså "basilic vein" ... för dem gick det skitbra att skjuta i tills jag sabbade dem (högern kanske har återhämtat sig men det är off topic).

I fötterna har jag liknande problem, men det går att förklara med att venerna är så små där och svaren är otydliga och kanylen kan vara hälften ute och hälften inne, eller så spricker venen. I det här fallet forsar blodet verkligen in i pumpen.

Jag tänker att det kanske var artär, men jag såg ingen skillnad på det här blodet och det "vanliga blodet" i venerna. Det var definitivt inte ljusare, i alla fall.

Någon som känner igen sig?

m v h
Citera
2018-03-24, 03:23
Medlem
Jo känner igen mig. Jag tror det kan handla om att din kropp försöker säga dig något..frågan är bara vad...?
8>
Citera
2018-03-25, 13:24
Medlem
Gerbaniss avatar
Finns det ingen internet-expert som har lust att svara? Det brukar annars finnas någon vandrande (/skrivande) NE/Wikipedia i varje (stort) forum här på Flashback.

Jag är faktiskt fortfarande svullen, och det gör ont när jag rör vid det eller om jag rör armen på olika sätt, men det är mycket bättre. Jag har dock inte alls varit orolig för att något allvarligt ska hända, eftersom 1) lösningen var micronfiltrerad och kristallklar, och 2) det blev inte det minsta rött, vilket det alltid blir vid infektioner (även när jag slagit rakt ned med 90° mellan blå nål och huden - d v s djupare än vad jag precis gjort när jag skrev mitt senaste inlägg i tråden - så har varje infektion gjort huden röd).

Varför blev det såhär trots svar och stor ven (det syntes på svaret)?

Citat:
Ursprungligen postat av ELDOS
Jo känner igen mig. Jag tror det kan handla om att din kropp försöker säga dig något..frågan är bara vad...?
8>
Tror inte riktigt att kroppen försöker eller kan "säga" någon - på det sätt du verkar insinuera. Det är hjärnan som tänker, och inte andra organ.

Sedan är det såklart så att man känner smärta för att det är hjärnans sätt att skydda kroppen från skada, men den får inte kroppsdelar att svullna upp för att leverera ett meddelande.

Menar inget illa.
Citera
2018-04-02, 10:50
Medlem
Yrkesks avatar
Krav på att ha gamla verktyg för att få ut nya.

Hej!

Ja som rubriken lyder, är det ett krav hos sprututbytet i Stockholm att man måste ha med sig gamla verktyg för att få nya eller kan man trampa in och begära nya?

Tack på förhand
Citera
2018-04-08, 19:32
Medlem
creepyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerbanis
Hej.

Jag är en erfaren IV:are, och de enda tillgängliga venerna jag inte IV:at i är hals + ljumske (hittar ej). I princip alla vener är sabbade, men då och då dyker det upp en ny (-gammal, oftast). Nu har jag sabbat den sista delen jag hade kvar av slasken, så testade mer armvecken i stället, där jag alltid haft svårast att få svar. Jag trycker in den blå nålen djupt; typ så djupt att det tar stopp genom att nålspetsen slår i "botten"; om jag använder gul nål på det stället så trycker jag den nästan helt rakt nedåt, alltså väldigt nära 90°.

Jag fick "dundersvar" som folk säger, och började skjuta. Jag hade 10 meter som skulle in. Efter typ 1,5 meter började det bli trögare att skjuta, så jag drog svar igen - men fick då inget. Jag flyttade nålen lite grand - drog upp/bak den typ en mm och fick dundersvar igen, och slog. Sedan kändes det bra några meter, men sen trögt - trots att jag fortfarande hade svar i pumpen när jag drog tillbaka kolven. Detta har hänt förut och alltid på exakt samma vener; när jag lägger vänsterarmen på stolkanten eller knät eller soffan eller liknande, med handflatan uppåt (supinerat grepp), så menar jag venen längst till höger i vänster armveck alltså längst in mot kroppen. Precis där själva vecket slutar.

'Efter att ha IV:at detta har det nu svullnat upp och gör lite ont. Jag filtrerade enligt konstens alla regler så det är ingen fara, men det blev ju ingen kick av det ... eller lite grand kom på en gång, men resten typ 5 minuter senare, eller max 10.

Samma sak gäller i höger ; i den venen närmast kroppen i armvecket om man lägger högerarmen framför sig med handflatan uppåt.

Jag tror inte att det är samma ven(/er) som "vanligt folk" skjuter i, alltså "basilic vein" ... för dem gick det skitbra att skjuta i tills jag sabbade dem (högern kanske har återhämtat sig men det är off topic).

I fötterna har jag liknande problem, men det går att förklara med att venerna är så små där och svaren är otydliga och kanylen kan vara hälften ute och hälften inne, eller så spricker venen. I det här fallet forsar blodet verkligen in i pumpen.

Jag tänker att det kanske var artär, men jag såg ingen skillnad på det här blodet och det "vanliga blodet" i venerna. Det var definitivt inte ljusare, i alla fall.

Någon som känner igen sig?

m v h

Det som förbrylar mig är att du pratar om 10 meter. Vad fan sitter du på för mega pumpar vem fan krånglar med så mycket lösning. Du vet vad uttrycket "meter" står för eller? Sen säger du att du sätter gula nålar med en vinkel på nästan 90 grader! Nog för att gula nålar är av minsta laget but still lixom. Vem fan sticker sig så ? Vet du hur man skjuter öht?
Citera
2018-06-12, 15:09
Medlem
Är det någon som har erfarenhet av att skjuta/injicera på någon annan än sig själv? Är det svårt? Är det något folk gör eller man kör alltid på sig själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in